De Opticien nr1 2023

DE OPTICIEN NR 1 2023 97 en wat hun klanten willen”, vertelt Edwin. Marc, bedrijfsleider bij Camps Optiek in Horst, vult aan: “Onze mening en ons advies wordt absoluut meegenomen bij de inkoop van de collecties. Het blijkt namelijk zo te zijn dat iedere winkel een andere klantenkring heeft, dus onze inspraak wordt echt als toegevoegde waarde gezien.” Iedere winkel heeft al jarenlang zijn eigen publiek, maar dat wil niet zeggen dat er geen verschuiving plaatsvindt. Het is dan ook van belang om kritisch naar je collectie te blijven kijken. May, opticien bij de vestiging in Horst, vertelt: “De wensen en behoeften van klanten veranderen en daar moet je op inspelen. Daarnaast moet je de klant blijven verrassen en daarbij is het vernieuwen van de collectie van groot belang. We zoeken regelmatig net iets anders dan ons bestaande assortiment. Natuurlijk slaan we de plank daarbij wel eens mis, maar dat hoort erbij. Als je iets niet probeert, weet je ook niet of het succesvol kan zijn. Je moet af en toe durven te ondernemen om wat extra’s te kunnen bieden.” PERSOONLIJKE AANDACHT Iets extra's bieden doen ze bij Camps Optiek niet alleen door de collecties kritisch te bekijken en te vernieuwen, maar ook door middel van de uitgebreide service. “Ook qua service willen we een stapje extra zetten. Met alleen mooie collecties red je het niet meer, daar is de concurrentie veel te groot voor. Daarnaast is het niet alleen een ‘must’, we vinden het ook ontzettend leuk om betrokken te zijn bij onze klanten en te investeren in persoonlijke service. Laatst was er een klant die een bril niet kon ophalen, dus die hebben we langsgebracht. Dat is een kleine moeite, maar daar maak je iemand ontzettend blij mee. Dat is wat het optiekvak zo leuk maakt: je maakt mensen blij”, aldus Marc. BESCHEIDEN Inmiddels heeft Camps Optiek al ontzettend veel mensen blij gemaakt, en dat aantal blijft groeien. Als we het team van Camps Optiek vragen naar een verklaring voor het succes, blijft het opvallend stil. De bescheidenheid is voelbaar, iets wat ook typerend is voor het bedrijf. “Ik denk dat klanten terugkeren omdat ze zich welkom voelen en het gezellig vinden. We bieden in verschillende prijsklassen brillen aan, want we willen voor iedereen toegankelijk zijn. Die toegankelijkheid willen we ook in de winkel uitstralen en dat doen we door onszelf niet al te serieus te nemen. Er wordt kwaliteit geleverd, maar er is ook ruimte voor een lolletje. Gezelligheid in combinatie met kwaliteit is een belangrijke reden dat mensen terugkeren, denk ik”, vertelt contactlensspecialist Kelly bescheiden. VERBOUWING Als je toegankelijk en kwaliteit wilt uitstralen, is het van belang dat de inrichting daarop aansluit. De uitstraling van de zaak paste al een tijdje niet meer bij de visie van het bedrijf. Om die reden werd de zaak dit jaar ONZE KLANTEN BLIJVEN INSPIREREN IN DE BREEDSTE ZIN VAN HET WOORD, DAT IS WAT ONS KENMERKT EN WAT WE OOK ALTIJD ZULLEN BLIJVEN DOEN “ “ verbouwd. Al had Edwin de plannen al eerder op de plank liggen. “We wilden de zaak vorig jaar al verbouwen, maar toen deed de mogelijkheid zich voor om boven de vestiging in Venray een verdieping erbij te huren. We waren daar uit ons jasje gegroeid, dus deze kans konden we niet laten liggen. Dat heeft ervoor gezorgd dat we de verbouwing naar dit jaar hebben verplaatst. Je kunt dus wel stellen dat het nu écht nodig was”, zegt Edwin met een glimlach. Het doel van de verbouwing was om de uitstraling te moderniseren en meer ruimtelijkheid en een huiselijke sfeer te creëren. May vertelt: “We hebben bewust een ruime zithoek gecreëerd waar we onze klanten kunnen ontvangen met een kopje koffie. Iedereen reageert er ontzettend positief op. Ook komen er veel mensen een kijkje nemen die nog geen klant waren, omdat de uitstraling hen zo aanspreekt. Hoe leuk is dat!” Dat klanten een kijkje komen nemen, is volgens Kelly niet alleen te danken aan de nieuwe uitstraling, maar ook aan de steeds veranderende etalage. “We zijn veel bezig met het creëren van beleving in de etalage. Dat vinden we niet alleen ontzettend leuk om te doen, maar het werkt ook echt. Onze klanten blijven inspireren in de breedste zin van het woord, dat is wat ons kenmerkt en wat we ook altijd zullen blijven doen”, besluit Kelly. Meer informatie: Camps Optiek Tel. +31 (0)77 820 0262 www.campsoptiek.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4