De Opticien nr 1 2024 Online

DE OPTICIEN NR 1 2024 31 ERVARINGEN UIT DE PRAKTIJK Wie zijn deze vertegenwoordigers? Hoe hebben zij hun weg gevonden naar de optiekbranche? Wat zijn de hoogtepunten en uitdagingen geweest tijdens hun carrière? En, misschien wel het belangrijkste, wat drijft hen elke dag om het beste te bieden aan de zelfstandige opticiens en hoe doen zij dat in de huidige, snel veranderende branche? Eén ding is zeker: al deze individuen delen een passie voor optiek, maar bovenal voor mensen. Deze keer gaan we in gesprek met Maico Sassen, vertegenwoordiger bij MOREL Nederland. Kun je iets over jezelf en jouw carrièrepad vertellen? Enige jaren voor mijn start in de optiek hebben mijn vrouw en ik een paar jaren in het buitenland mogen vertoeven en vanuit daar ben ik in contact gekomen met Bobo’s Eyewear in Den Bosch. Met ervaring in sales van oogprotectie in de PPE-branche en affiniteit met sport- en outdoorbranche, begon ik mijn reis in deze dynamische wereld. Sinds 2011 vertegenwoordig ik merken zoals Bollé Sports en MOREL. Sinds 2017, na herstructurering bij Bobo’s Eyewear, focus ik volledig op MOREL in Nederland. Samen met een toegewijd team streven we naar verdere groei met Morel. Wat spreekt je aan in de functie van Vertegenwoordiger en wat in het bijzonder in deze functie bij MOREL Nederland? Wat me aantrekt in deze rol, is de adviserende functie richting potentiële partners. Het overbrengen van informatie, enthousiasmeren en het concretiseren van samenwerkingen vormen voor mij een uitdagende combinatie. Het streven naar duurzame relaties is het uiteindelijke doel. In een vertegenwoordigersrol is het voor mij essentieel dat ik volledig achter het product sta, en dat vertrouwen heb ik absoluut in MOREL. Verder spreekt de collectieve doelstelling bij MOREL me aan. Elke schakel in de bedrijfskolom moet perfect op elkaar afgestemd zijn, van creatieve designers tot productie in Morbier, tot het uiteindelijke product. Het gevoel van samenwerking bij MOREL is zeer waardevol, en ik waardeer de erkenning van de individuele bijdrage. Bij MOREL ben je een essentieel onderdeel van het geheel, en het gevoel dat je belangrijk bent, wordt sterk gewaardeerd. Je bent geen nummer, je doet ertoe. Wat zijn de uitdagingen in jouw functie en hoe ga je daarmee om? Commercieel gezien hebben we natuurlijk verschillende uitdagingen en doelstellingen, maar daarbij zijn we afhankelijk van meerdere factoren. Dit geldt voor MOREL Nederland, als ook voor mijn persoonlijke rayon. Hoewel we geen invloed hebben op bepaalde marktbewegingen, kunnen we op persoonlijk niveau en op het gebied van product/dienst wel goed anticiperen. Wij richten ons op vertrouwen en collectieve inzet. Dit geloof in ons gezamenlijk streven maakt deel uit van mijn enthousiasme en betrokkenheid binnen de MOREL-familie. In hoeverre is de rol van de vertegenwoordiger in de afgelopen jaren veranderd? Ik geloof dat de kern van de rol consistent is gebleven, gericht op het bereiken van doelstellingen. De marktomstandigheden zijn echter wel veranderd. Minder deuren zijn overgebleven en ondernemers hanteren nu een kritischer inkoop- en merkenbeleid. Prijzen, marges en omloopsnelheden zijn cruciaal geworden, maar ondernemers verwachten ook meer ondersteuning, vooral op het gebied van spare parts en marketing. Dit doen wij op persoonlijke niveau, maar ook door middel van ons digitale platform, MyMorel, waarmee we zelfondersteuning aan opticiens bieden. Partners kunnen op dit platform de collectie bekijken, technische data vinden, bestellingen plaatsen en spare parts bestellen. Daarnaast hebben onze partners via dit platform zelf de regie over garantieafhandelingen naar de consument. Dit vertrouwen wordt enorm gewaardeerd. Kortom, als leverancier is het van essentieel belang om te evolueren naar een partnerschap, waarbij vertrouwen en samenwerking centraal staan. Wij als MOREL en ik als vertegenwoordiger streven ernaar om samen met de opticien en de consument een verbondenheid te creëren, in plaats van een doorgeefluik te zijn. Wij spreken over ‘partners’, niet over klanten. Hoe zorg je ervoor dat je jouw merk bij de opticien onder de aandacht brengt? In de Nederlandse optiekmarkt, waar een overvloed aan merken beschikbaar is, is het naar ons idee essentieel om op te vallen bij opticiens. MOREL gelooft sterk dat naast een kwalitatief product, het bieden van absolute meerwaarde het verschil maakt. Om in beeld te blijven, stemmen we voor onze bestaande partners een bezoekfrequentie af, waarbij we de nieuwste collecties presenteren en de mogelijkheid bieden om monturen die het in die winkel minder goed doen om te ruilen. Met een gezamenlijke aanpak streven we naar maximale omloopsnelheid. We stellen kosteloos POS-materialen beschikbaar en organiseren steeds vaker MOREL-dagen in winkels, waarbij we bijdragen aan lokale acties voor een win-winsituatie voor alle partijen. In de rubriek ‘In gesprek met…’ richten wij een schijnwerper op de gezichten achter de bedrijven en merken binnen de optiekbranche en geven we een uniek inzicht in het leven en de ervaringen van de professionals die dagelijks de deuren van zelfstandige optiekzaken binnentreden. IN GESPREK MET… MAICO SASSEN, MOREL NEDERLAND

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4