De Opticien nr 1 2024 Online

DE OPTICIEN NR 1 2024 52 INTERVIEW “VISALL IS EEN GROOT, ONAFHANKELIJK EN GERENOMMEERD BEDRIJF, MAAR ZO VOELT ‘T NIET” Het Duitse familiebedrijf Visall heeft in twee jaar tijd indruk weten te maken op de Nederlandse optiekmarkt. De onafhankelijke brillenglazenfabrikant kenmerkt zich niet alleen door een uitgebreid portfolio aan niche producten, maar onderscheidt zich ook door een diepgewortelde passie voor optiek en een sterke focus op het ondersteunen van ondernemers. Darlene Joosten, vertegenwoordigster voor Visall in Nederland en België, deelt haar inzichten in het succesverhaal en de unieke benadering van Visall op de Nederlandse en Belgische markt. De relatie tussen Visall en de Nederlandse optiekmarkt begon via SehBar Brillenspray, een product dat Visall in haar assortiment heeft en waar Etui & Zo al jaren de partner voor is. Zo is Darlene ook met Visall in aanraking gekomen. “Naast de werkzaamheden voor Visall, werk ik in mijn eigen optiekwinkel die ik samen met mijn vader en broer run én fungeer ik regelmatig als sparringpartner voor Etui & Zo op het gebied van productontwikkeling. Door het nauwe contact dat ik met Etui & Zo heb was ik al enigszins bekend met Visall, maar ik kwam pas echt in aanraking met het glasportfolio via mijn eigen optiekzaak. Wij bezochten Visall op de beurs in Parijs en waren enorm enthousiast over de kwaliteit. Toen wij later met het portfolio zijn gaan werken, merkten wij echt dat Visall volledig bij ons past.” Overigens is Darlene niet in haar eentje verantwoordelijk voor Visall in Nederland en België. Peter Bos, vertegenwoordiger bij Etui & Zo, brengt het portfolio van Visall namelijk ook ter sprake bij de optiekzaken die hij bezoekt. “Als opticiens geïnteresseerd of nieuwsgierig zijn, brengt Peter hen met mij in contact, waarna ik persoonlijk bij hen op bezoek ga om uitgebreid te spreken over het portfolio. Mochten opticiens besluiten ermee te gaan werken, fungeer ik ook als hun directe aanspreekpunt voor informatie, vragen of trainingen. Wij hebben deze taakverdeling bewust gekozen, aangezien Peter de optiekmarkt en zijn klanten door en door kent en precies weet waar elke klant behoefte aan heeft. Aan de andere kant ben ik gespecialiseerd in het technische aspect, voortkomend uit mijn ervaring als opticien en contactlensspecialist. Peters verantwoordelijkheid is het genereren van bewustwording; daarna neem ik het stokje over en blijf ik in contact met de desbetreffende opticien en diens medewerkers." Toegankelijk familiebedrijf Dat niet alleen Darlene enthousiast is over Visall, blijkt uit het feit dat het bedrijf steeds meer terrein wint in Nederland en België. Het geheim achter het succes? Volgens Darlene ligt dit niet alleen aan het uitgebreide portfolio aan niche producten, maar vooral aan de toewijding aan de optiekbranche en de sterke focus op het ondersteunen van ondernemers. "Visall is een groot, onafhankelijk en gerenommeerd bedrijf, maar zo voelt het niet. Het is een toegankelijk familiebedrijf waarbij de communicatielijnen ontzettend kort zijn, waar echt naar je wordt geluisterd en waar ze opticiens en diens klanten optimaal willen ondersteunen. Visall stimuleert ons om lange termijn samenwerkingen aan te gaan. Zij zijn niet van het pushen, maar van het opbouwen van intensieve samenwerkingen waarbij de behoeften van de opticiens centraal staan. Deze aanpak sluit naadloos aan bij de manier van samenwerken die Peter en ik toepassen.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4