De Opticien nr 1 2024 Online

DE OPTICIEN NR 1 2024 85 INTERVIEW Lamarca De nieuwste collectie van Lamarca omvat zeven lijnen met elk een unieke productietechniek. “De Policromie-lijn van Lamarca (afbeelding rechts) experimenteert met de balans tussen geometrie en kleur door de lijmtechniek te gebruiken voor gekleurde en transparante inzetstukken. Het doel is om een geometrisch spel te creëren met oog voor detail”, vertellen de ontwerpers enthousiast. Daniël van Gool vult aan: “De spiegeleffecten en subtiel gekleurde inzetstukken trekken de aandacht en geven de monturen een levendige persoonlijkheid, speels maar met behoud van respect voor elegantie en traditie.” George Gina & Lucy George Gina & Lucy, het Duitse merk gespecialiseerd in accessoires, heeft als kernwaarde de productie van hoogwaardige en diverse items. Kevin Spencer: “Onder het motto ‘Life isn’t perfect, but accessories can be’ leggen de ontwerpers onder meer de nadruk op zonnebrillen, verkrijgbaar in een scala aan opvallende kleuren, diverse vormen en hoogwaardige materialen.” CEO Nicolas Neuhaus vertelt het volgende over de nieuwe collectie: “Onze brillencollectie bevat diverse kleurencombinaties, vormen, materialen en afwerkingen die uit het oog springen, maar is ook ontworpen om een breed publiek aan te spreken. Hierbij streven we naar toegankelijkheid voor een diverse doelgroep. Om die reden zijn al onze modellen beschikbaar in vier kleuren, zodat we ook voor iedere persoonlijkheid de juiste stijl, maar ook kleur kunnen bieden. Daarnaast zorgt de aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding ervoor dat onze monturen goed verkoopbaar zijn voor opticiens.” NIEUWE COLLECTIES EN ONTWIKKELINGEN BINNEN DE MERKEN VAN INSIGHTER Insighter is sinds 2015 exclusief leverancier voor de brillenmerken Lamarca, FUNK en George Gina & Lucy in Nederland en Vlaanderen. Tijdens opti werden de nieuwste collecties van al deze merken aan ons gepresenteerd. Daniël van Gool en Kevin Spencer, de twee heren achter Insighter, presenteerden samen met de ontwerpers van de verschillende labels de nieuwste modellen en de ontwikkelingen binnen deze merken. Funk/Schuster In 1992 werd het bedrijf FUNK opgericht door Dieter Funk. Een jaar later trad zijn partner, designer Sashee Schuster, toe tot het bedrijf en vanaf dat moment werkten ze samen. Dieter Funk creëerde door de jaren heen verschillende herencollecties onder het label Dieter Funk en Sashee ontwierp modellen voor vrouwen, ook onder haar eigen naam. Dit jaar maakten Dieter en Sashee bekend dat ze deze twee labels voortaan onder één naam voortzetten, Funk/Schuster Eyewear. Over deze ‘fusie’ deelt Dieter het volgende: “Voorheen dacht men vaak: Dieter ontwerpt uitsluitend voor mannen, Sashee ontwerpt alleen vrouwelijke vormen. We vonden het echter jammer dat sommige aspecten ontbraken in beide collecties – zowel de vrouwelijke als mannelijke perspectieven. Zo ontstond het idee om de labels samen te voegen. Vanaf nu zal er één geïntegreerde, uitgebalanceerde collectie zijn. De identiteit van de collectie wordt nu veel duidelijker: twee ontwerpers, één visie, één idee, verenigd van ‘vrouw tot vrouw’ en van ‘man tot man’. Met andere woorden, het is nu een interactie van ‘man tot vrouw’ en van ‘vrouw tot man’.” Wat consistent blijft, is het gebruik van gerecycled acetaat in de collecties. Dieter legt uit: “Bij het frezen van de brilvorm ontstaan uitsparingen die als afval kunnen worden beschouwd. Maar wij zien dat anders. De uitsparingen worden verzameld, op kleur gesorteerd en samengeperst tot nieuwe lagen acetaat. Elke partij nieuw gerecycled acetaat en daarmee het eindproduct - de bril - is altijd een ‘limited edition’. Geweldig, toch?” Ben je nieuwsgierig naar de nieuwe collecties van Lamarca, George Gina & Lucy of Funk/ Schuster? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met Insighter. Lamarca Policomie Daniël van Gool, Dieter Funk en Kevin Spencer bij de stand van Funk/Schuster

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4