De Opticien nr. 2 2018

D e O p t i c i e n n r 2 2 0 1 8 45 C o l u m n Nieuwe technologie zie je overal om je heen en in vele toepassingen. Het is dan ook niet vreemd dat brillenverkopers overgaan tot het objectief bepalen van de sterkte door middel van een autorefractometer voor de te leveren bril. Je kunt je afvragen of een dergelijke ontwikkeling erg is of dat het iets is dat de tijd nodig heeft om te bepalen wat echt goed is. In dit verband zou ik graag de vergelijking met de iPad willen maken. De iPad deed zijn intrede in het jaar 2010 toen hij met veel egards door Steve Jobs werd geïntroduceerd. Apple was met zijn tablet succesvoller dan de concurrenten voornamelijk door de uitstekende marketing strategie die erachter zat. In 2012 kondigde Maurice de Hond aan een zogenaamde Steve Jobsschool te willen oprichten, een school die geen boeken meer zou gebruiken maar enkel nog gebruik zou maken van de iPad. Een jaar later, in augustus 2013 startten de eerste zes scholen met deze vorm van onderwijs geven. Naast het lesgeven door middel van de iPad is er nog een aantal eigenschappen van de scholen die ik hier verder niet zal bespreken. Het opmerkelijke is dat al één school hetzelfde jaar stopt met deze vorm van onderwijs. Vanaf de start had je, zoals met veel nieuwe ontwikkelingen, voor- en tegenstanders. De voorstanders roemden vooral de uitgebreide mogelijkheden van het apparaat en het feit dat alles vanuit één apparaat kon worden aangestuurd. Daarnaast was het meer toekomstgericht en beter controleerbaar of de individuele leerdoelen gehaald zouden worden. Ook stelde men dat er wellicht minder rugklachten door het dragen van zware boeken zouden voorkomen. De tegenstanders benadrukten vooral de beperking van dergelijk onderwijs. Het feit dat de creativiteit minder wordt geprikkeld als alles wordt voorgekauwd en het gemis van echte ervaringen door de digitale wereld waarin wordt gewerkt. Verschillende kindertherapeuten geven aan dat het werken met alleen digitale media voor de ontwikkeling van kinderen niet optimaal is. Opmerkelijk is dat klaarblijkelijk de topmanagers van Silicon Valley hun kinde- ren vooral ervoor kiezen hun kinderen naar de Waldorf School te sturen, een school waar geen gebruik gemaakt wordt van computers of digitale lesmiddelen. Wellicht nog opmerkelijker is dat Steve Jobs zijn kinderen verbood met de iPad te werken en in interviews geven de CEO’s van verschillende grote IT- bedrij- ven aan dat hun kinderen maar beperkt met de digitale apparaten aan de slag mogen. Wat is nu de analogie naar het vak van opticien? De nieuwkomer in het onder- wijs Maurice de Hond dacht dat hij met nieuwe technologie, die overigens al langer bestond maar nu vooral aandacht kreeg, het onderwijsveld te kunnen vernieuwen. Hij dacht het onderwijs op zijn kop te kunnen zetten met de iPad-scholen maar inmiddels is gebleken dat een groot deel van de scholen er mee is gestopt. De scholen die nog wel dit soort onderwijs geven zijn klein en krimpend, stelde de algemene onderwijsbond in 2016 en de kosten nemen alleen maar toe. De nieuwkomer bij de brilverkopers denkt door middel van computer gestuurde apparatuur een oogmeting te kunnen doen waarbij ze voorbij gaan aan het feit dat een oogmeting meer is dan een objectieve sterkte bepaling door een apparaat dat overigens ook nog eens te beïnvloeden door de manier hoe men er in kijkt. De meting van autorefractometer kan wellicht een basis zijn om de sterkte van een bril te bepalen maar, net als in het onderwijs, er is meer nodig dan alleen dat. Ik ben ervan overtuigd dat over enige tijd dit naar voren komt doordat vele mensen een niet fijn werkende bril zullen hebben. Het is wel van groot belang dat de mensen die er verstand van hebben er op blijven hameren dat een goede meting meer is dan een objectieve computermeting. Net als in het onderwijs zal dan blijken dat technologie alleen niet de oplossing is voor een kijkprobleem maar dat kunde en kennis van het oog ook essentieel zijn. Ik wens u veel subjectieve oogmetingen. (bronnen en referenties Famme, Info.nu, ) Vooruitgang (?) Erik Smidt ERIK SMIDT IS EIGENAAR VAN ERCON CONTACTLENZEN & CONSULTANCY. ERCON IS EEN LEVERANCIER VAN CONTACTLENZEN EN LEVERT AAN OPTICIENS, OOGARTS-PRAKTIJKEN EN AANPAS-INSTITUTEN. ERCON GAAT IN DE CONTACTLENSWERELD SAMENWERKINGEN AAN MET BEDRIJVEN DIE MODERNE EN INNOVATIEVE PRODUCTEN FABRICEREN. ZO WAREN ZIJ DE EERSTE DIE EEN ZACHTE LENS MET ABERRATIE BLOKKING LEVERDEN VOOR EEN VERHOOGD CONTRAST. DEZE INNOVATIEVE ROL LIGT ERIK WEL. ZO HEEFT HIJ NAAST EEN VOORLIEFDE VOOR HET VAK GROTE PASSIE VOOR ONDERNEMEN EN ZIET HIJ OVERAL KANSEN. DEZE KANSEN DEELT HIJ GRAAG MET U IN DEZE COLUMN IN VAKTIJDSCHRIFT DE OPTICIEN.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4