De Opticien nr. 2 2018

D e O p t i c i e n n r 2 2 0 1 8 96 O n d e r n e m e n Wanneer alles goed gaat zal geen haan ernaar kraaien, maar op het moment dat er iets misgaat is het toch verstandig een goed stel algemene voorwaarden als vang- net achter de hand te hebben. Wist u bijvoorbeeld dat optometristen een hogere aansprakelijkheid hebben aangezien zij onder de wet BIG (Wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg) vallen? Een goed moment dus om het belang hiervan weer eens goed onder de loep te nemen! Wanneer u een bril of contactlenzen verkoopt aan een consument, zijn algemene voorwaarden aan behoorlijk wat regels gebonden. Consumenten genieten name- lijk grote bescherming, waardoor niet alle aansprakelijkheid zonder meer uitgeslo- ten kan worden en waardoor u bedenktijd moet bieden bij online-aankopen. Aan welke eisen zijn algemene voorwaarden nog meer onderworpen? HET BELANG VAN ALGEMENE VOORWAARDEN ALGEMENE VOORWAARDEN, ‘KLEINE LETTERTJES’, IEDEREEN KOMT ER VROEG OF LAAT EENS MEE IN AANRAKING. MAAR WAAROM ZIJN ZE NU EIGENLIJK ZO BELANGRIJK? Op de eerste plaats is het erg belangrijk dat klant de mogelijkheid heeft om kennis te nemen van de algemene voorwaarden. De klant hoeft deze niet te lezen, maar ze moet wel de redelijke mogelijkheid gehad hebben om dit te doen. Dit wordt ook wel het ‘ter hand stel- len’ van de algemene voorwaarden genoemd. Gebeurt dit niet op een juiste manier, dan zullen de algemene voorwaarden geen werking hebben tussen u en uw klant. Het enkel noemen dat er algemene voorwaarden op de koop van toepassing zijn is dus onvoldoende. U kunt bijvoorbeeld vragen of de algemene voorwaarden naar de klant gemaild mogen worden of u kunt een link naar de voorwaarden in de offerte opnemen. Het is onvoldoende om de voorwaarden enkel (na aankoop) achterop de bon af te drukken, het moment van de terhandstelling is namelijk ook nog van belang. De algemene voor- waarden moeten ter hand gesteld worden voordat er sprake is van een overeenkomst. Gebeurt het pas daarna, bijvoorbeeld nadat uw klant al betaald heeft, dan zit de consument vast aan iets waar hij/zij nog onvoldoende kennis van heeft kunnen nemen. U als opticiens levert voornamelijk aan consumenten. Niet alles kan daarom zomaar in de algemene voorwaarden gezet worden. Er dient rekening te worden gehouden met de zogenoemde zwarte en grijze lijst voor algemene voorwaarden. Op de zwarte lijst staan zaken die absoluut niet opgenomen mogen worden in de algemene voorwaarden. Een voorbeeld hiervan is dat u niet aansprakelijk zou zijn wanneer de bril of lenzen een gebrek hebben wat aan u of aan de fabrikant is toe te rekenen. Mochten dit soort bepalingen toch in de algemene voorwaarden worden opgenomen, dan worden deze als nietig aangemerkt waardoor ze geen werking hebben. Op de grijze lijst staan zaken die meestal niet opgenomen mogen worden. Denk bijvoorbeeld aan de situatie dat de beloofde levertijd van een bril ruimschoots wordt overschreden. U mag de klant dan volgens de grijze lijst niet uitsluiten van zijn recht op het aanvragen van schadevergoeding. Mocht u toch kunnen bewijzen dat u goede redenen heeft een derge- lijke bepaling op te nemen dan mag het wel. Geen bewijs? Dan hoeft de klant de bepaling niet te accepteren. U doet er dan ook goed aan de algemene voorwaarden één keer goed op te laten stellen. Op deze manier kunnen ze worden aangepast aan uw specifieke situatie. Laat ze daarna ook elk jaar checken door een jurist om te kijken of ze nog volledig up-to-date zijn. Mocht u ze dan toch een keer nodig hebben, dan weet u ook zeker dat u er met een gerust hart een beroep op kunt doen. Dit artikel wordt u aangeboden door OPTIEKadviseurs® - Uw juri- disch adviseur De Raadgevers www.optiekadviseurs.nl geslaagd? nieuwe winkel? heropening? zo maar? Geïnteresseerd in antieke optiek? www.kortland-antiek.nl A d v e r t e n t i e

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4