De Opticien nr 2 2019 online

D e O p t i c i e n n r 2 2 0 1 9 21 “WE WILLEN ECHT EEN BUSINESS PARTNER ZIJN EN SAMEN MET ONZE KLANTEN DE WAARDE IN DE TOTALE KETEN VERGROTEN” Elien Janssen Ben Terrell Arend Jan Boss Jan Roelof Polling Jacco Bogaerds Jacco Bogaerds Tijdens haar masterclass ging zij dieper in op sales, branding en social media. Dit deed ze aan de hand van concrete voorbeelden en meerdere tips uit haar persoonlijke carrière. DAGLENZEN De vele aanwezigen in Orpheus luisterden zeer geboeid naar het verhaal van Lyndon Jones. De professor van de School of Optometry aan de Universiteit van Waterloo (Canada) vertelde uitgebreid over silicone hydrogels en hoe deze -behalve comfort, visie en gezondheid- een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan een moderne lifestyle. “De performance van contactlenzen varieert vanwege het materiaal waarvan de lens is gemaakt en de frequentie van verwisselen”, weet Jones, die alle aspecten van silicone hydrogels aan bod liet komen. MYOPIE-MANAGEMENT Optometrist Ron Beerten, technisch directeur bij Procornea, overlegde nieuwe onderzoeksresultaten op basis van vier jaar klinische studie naar de beheersing van myopie met de zachte daglens MiSight ® 1 Day. “Na drie jaar nam de progressie van myopie voor meer dan de helft af bij kinderen die een daglens voor myopie-management droegen ten opzichte van de controlegroep met kinderen die een enkelvoudige daglens droegen. De reductie van de progressie was: 59% gemeten aan de hand van gemiddeld cycloplegisch sferisch equivalent en 52% gemeten aan de hand van gemiddelde axiale verlenging van de oogbol”, vertelde Beerten. De lens is ‘bewezen effectief’ in het afremmen van de myopie-ontwikkeling. “Dit duidt erop dat de myopie-managementlens ook effectief is bij het starten op latere leeftijd.” Jan Roelof Polling (Erasmus MC) en optometrist en Head of Professional Services Elien Jansen van Procornea behandelden aan de hand van acht punten onder- werp ‘multidisciplinaire samenwerking op het gebied van progressieve myopie- behandelingen’, dat binnen de Nederlandse Optiekbranche wordt gekenschetst als gezamenlijke vijand. Polling werd door Jansen geïnterviewd op het podium met als doel om antwoorden te vinden op vragen die binnen de optiekbranche spelen in het kader van myopie management. Professionals werden bijgepraat over vormen van samenwerking, onderzoek, behandelstrategieën en atropine. DROP-OUTS Ben Terrell, global head of category management bij CooperVision, toonde aan de hand van recente publicaties en onderzoeken wat nodig is om dra- gers van lenzen als klant te kunnen behouden, juist als hij of zij overweegt te stoppen met het dragen van lenzen en wil overstappen naar een bril. “De optiekbranche heeft historisch gezien veel moeite om consumenten te blijven overtuigen van de noodzaak om terug te blijven komen bij de optiekzaak. Vaak haken ze af en prefereren het dragen van een bril boven lenzen. Dat vergt een gerichte aanpak”, wist Terrell te vertellen. Kijk voor meer informatie op inzicht2019.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4