De Opticien nr 2 2019 online

D e O p t i c i e n n r 2 2 0 1 9 31 D e e x p e r t s a a n h e t w o o r d HET PROFESSIONAL SERVICES TEAM VAN CONTACTLENSFABRIKANT PROCORNEA NEDERLAND B.V. BEANTWOORDT REGELMATIG VAKINHOUDELIJKE VRAGEN. IN DEZE TERUGKERENDE RUBRIEK WORDEN HUN KENNIS EN ERVARINGEN MET U GEDEELD. DEZE EDITIE IS ARNO ENGELEN AAN HET WOORD. Bij myopie management spreken we regelmatig over bewustwording: het creëren van bewustwording bij oogspecialisten tot aan consumenten, maar ook bij scholen, verenigingen en familieleden van myopen. Een gedegen voorlichting over de risico’s en het zoveel mogelijk beperken van progressieve myopie staan hierbij centraal. ‘Een goed begin, begint bij jezelf’ zeggen ze altijd. Dus we kijken vandaag eens kritisch naar welke rol wij als aanpassers spelen in dit bewustwordingsproces. Zo kwam ik onderstaande casus tegen uit de dagelijkse praktijk: PRAKTIJKCASUS Een Myopie Management Expert bestelt via MyProcornea DreamLite nachtlenzen voor een meisje van 10 jaar. De opticien heeft beschikking tot de myopie-module, maar heeft de functie in het cliëntenprofiel van het meisje niet geactiveerd. Dit betekent dat in het verloop van het bestelproces via het aanmeetprogramma geen speciale myopie management lenzen worden geadviseerd. Deze aanvraag zie ik in MyProcornea voorbijkomen en maakt mij nieuwsgierig. Gezien de leeftijd van het meisje en de lage sterkte zou MiSight ® 1 day mogelijk een goede optie zijn. Bij zo’n lage myopiewaarde verwachten we namelijk met DreamLite een lagere myope defocus door de reversed curve, dan met de MiSight ® 1 day (add. 2.00D). Echter, met de myopie-module uitgeschakeld worden MiSight ® 1 day noch DreamLite MC als opties getoond. MYOPIE MANAGEMENT: EEN KWESTIE VAN BEWUSTWORDING Ik besluit de betreffende optometrist te bellen om af te stemmen. Ik was blij te horen dat de optometrist wel degelijk voorlichting had gegeven over de myopie management opties. Hij was echter vergeten de myopie-module aan te zetten. Voor MiSight ® 1 day was niet gekozen omdat de twee zusjes van het meisje reeds eerder succesvol met DreamLite nachtlenzen zijn aangepast. Voor de ouders was dit de voornaamste reden om ook voor hun jongste dochter DreamLite nachtlenzen aan te meten. Tevens heeft het gezin baat bij de voordelen van het overdag scherp zien zonder bril of lenzen, gezien de actieve levensstijl. De optometrist en ik kwamen tot het besluit om de myopie-module te activeren en DreamLite MC voor het meisje te bestellen, waardoor ze straks comfortabel scherp kan zien en we toch net dat beetje extra kunnen meegeven met deze speciale MC lens. CONCLUSIE Het aanpakken van de myopie-epidemie begint bij bewustwording en dat hoeven we gelukkig niet alleen te doen. Er zijn verschillende tools beschikbaar voor specialisten die zich bezig willen houden met myopie management. Daarnaast wordt in de media regelmatig aandacht besteed aan de alarmerende groei van bijziendheid bij jongeren. Ook Procornea zet zich in voor het creëren van bewustwording en heeft een campagne gelanceerd gericht aan de ouders en verzorgers van Nederland. Benieuwd naar hoe u ook het verschil kan maken in de strijd tegen progressieve myopie? Volg @ikkijkverder op Facebook en Instagram of kijk op www.ikkijkverder.nl. Vond u deze casus interessant? Lees dan zeker in de volgende uitgave van De Opticien de casus van de Professional Services.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4