De Opticien nr2-2021 Online

D e O p t i c i e n n r 2 2 0 2 1 3 C o l o f o n e n D e V i s i e Vaktijdschrift voor de optiek- en contactlenzenbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.dekapper.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Else Witten (hoofdredacteur) e.witten@gpmedia.nl Guusje Arts (redacteur) g.arts@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uit­ gevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Opticien heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Fotografie: Maaike van Esch Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2021 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Opticien besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. De Visie Voor u ligt alweer de tweede editie van 2021. En zoals je ziet, staat er een andere foto onder deze visie. Op het moment dat ik deze visie schrijf, is Else namelijk aan het genieten van haar zwangerschapsverlof en ik heb de eer om het stokje tijdelijk over te nemen. Ik heb in de afgelopen periode verschillende gesprekken gehad met opticiens en ik moet zeggen dat ik positief verrast ben over de manier waarop zij omgaan met deze pandemie. Natuurlijk zijn jullie al die tijd ‘gewoon’ open geweest, in tegenstelling tot een aantal andere branches, maar dat wil niet zeggen dat het makkelijk is om je zaak draaiende te houden. Toch zien we dat jullie passie, creativiteit en doorzettingsvermogen ervoor zorgen dat er nog steeds omzet wordt behaald. Klanten verwachten van jullie een professioneel advies, goede oogzorg én een warm welkom. Ik vind het bijzonder dat jullie het afgelopen jaar continu aan die verwachtingen hebben voldaan, ondanks de zorgen over de toekomst en de beperkende maatregelen. En dat mag best wel eens benoemd worden. Iemand met die enorme passie voor het vak én doorzettingsvermogen, is Shirwan Kadir. Hij opende vorig jaar december, middenin de coronacrisis, zijn nieuwe optiekzaak. Natuurlijk had hij het liever anders gezien, maar hij blijft positief. We gaan met hem in gesprek over zijn authentieke zaak in het centrum van Dordrecht. Een bedrijf waar eveneens de passie voor brillen vanaf spat, is – zoals de naam al doet vermoeden – Brillenliefde. Ruim twee jaar geleden richtten Iris en Jan de high-end optiekzaak op in hartje Utrecht. Sinds kort is Brillenliefde ook de exclusieve distributeur van Catuma en Dadà Eyewear. Ook spreken we met Rob Schaap, die vorig jaar het team van Centrop is komen versterken, en Jasper van Dam over de belangrijkste ontwikkelingen bij Centrop en de weg die de organisatie is ingeslagen. Want stilstaan, dat doet Centrop niet. Verder lees je in deze uitgave alles over MiYOSMART, een innovatief brillenglas met D.I.M.S.-technology, ontwikkeld door HOYA Vision Care in samenwerking met de Polytechnic University (Poly-U) in Hongkong. De introductie van dit innovatieve product vindt plaats in een tijd waarin de mate en prevalentie van myopie onder kinderen sterk toeneemt. In deze uitgave besteden we ook aandacht aan een aantal jubilea. Zo viert het familiebedrijf Menrad dit jaar zijn 125-jarig bestaan. We gaan in gesprek met de managing directors Eberhard en Hermann Müller-Menrad en met Sander van de Meeberg, managing director bij Menrad Nederland, over deze bijzondere mijlpaal. En ook Miriam Idris heeft iets bijzonders te vieren, want haar bedrijf My-Eyewear bestaat in 2021 vijf jaar. Ze kijkt met enorm veel plezier terug op de afgelopen vijf jaar én is positief over de toekomst, want ze is ontzettend blij met de merken die ze binnen haar portfolio heeft. Ik kijk, net als Miriam, ook positief naar de toekomst. Want als we het kabinet mogen geloven, gaan we nu echt langzaamaan weer terug naar ‘normaal’. Hoe mooi zou het zijn als we in de tweede helft van dit jaar weer volle winkelstraten zien, evenementen kunnen bezoeken en beurzen kunnen afstruinen. Ik kan in ieder geval niet wachten, en ik weet zeker dat ik niet de enige ben! Veel leesplezier! “JULLIE PASSIE, CREATIVITEIT EN DOORZETTINGSVERMOGEN ZORGEN ERVOOR DAT ER OMZET WORDT BEHAALD” Guusje Arts Redacteur De Opticien g.arts@gpmedia.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4