De Opticien nr2-2021 Online

D e O p t i c i e n n r 2 2 0 2 1 60 I n t e r v i e w ONGEVEER TWINTIG JAAR GELEDEN REED GÈRALD BELEMANS OP EEN NAZOMERSE MIDDAG VAN AMSTERDAM NAAR BRABANT. TOEN HIJ ZIJN ZONNEBRIL WILDE OPZETTEN OM TEGEN DE ZON IN TE KUNNEN KIJKEN, ZAG HIJ DAT DEZE ZO VIES WAS DAT ZIJN ZICHT WERD BELEMMERD. EN EEN BRIL SCHOONMAKEN TIJDENS HET AUTORIJDEN, IS LEVENSGEVAARLIJK EN DUS GEEN OPTIE. DEZE GEBEURTENIS IS HET BEGIN VAN WAT UITEINDELIJK IS UITGEGROEID TOT SPECSTACULR™. SPECSTACULR™ RICHT ZICH OP HET PROBLEEM DAT ELKE BRILLENDRAGER KENT: EEN BEPERKT OF BELEMMERD ZICHT DOOR VIEZE GLAZEN. WE GAAN IN GESPREK MET DE EIGENAAR EN CEO GÈRALD BELEMANS EN COO/ CFO ERIC SMULDERS OVER DIT INNOVATIEVE PRODUCT. “Ik denk dat iedereen zich wel eens heeft geërgerd aan vieze brillenglazen. Een vingerafdruk of een veegje make-up kunnen er al voor zorgen dat je zicht wordt belemmerd. Wat je ertegen kunt doen? Een brillendoekje pakken, hijgen op het glas en poetsen maar. Een actie waar je twee handen voor nodig hebt en die niet eens altijd het juiste gewenste resultaat oplevert. En heb je zoals ik regelmatig een vieze bril, dan heb je simpelweg pech. Ik was dan ook van mening dat er vast iets op de markt zou zijn dat dit probleem op een andere manier zou kunnen oplossen. Maar dat was niet het geval”, vertelt Gèrald. LANGDURIG PROCES Gèrald besloot om in de daaropvolgende jaren zijn idee uit te gaan werken. Op den duur kwam hij in contact met Eric, die op dat moment werkzaam was in de engineering, en samen besloten ze om het project voort te zetten. “Ik dacht: hoe moeilijk kan het zijn om iets te ontwikkelen waarin een bril binnen enkele seconden schoongemaakt wordt? Maar ik kwam erachter dat het toch niet zo makkelijk was als ik dacht”, grapt Eric. “Het was geen engineerings probleem, want we konden het probleem niet oplossen door slim te engineeren. We moesten iets nieuws uitvinden, echt vanaf nul beginnen. Dat was een behoorlijke klus.” HET RESULTAAT “Maar het is uiteindelijk gelukt”, vertelt Eric trots. Het was een lang proces, maar dat was het volgens hem meer dan waard. “Van materiaal tot poetsbeweging, van glasdruk tot poetssnelheid en tijdsduur, we hebben alles ontelbare keren getest en aan alles is gedacht. Het resultaat is een volledig automatisch reinigende brillenkoker die je overal kan gebruiken en tevens ook overal mee kan nemen, bijvoorbeeld in de auto, op kantoor, etc., en met een soort USB kabel op kan laden zoals je ook je mobiele telefoon oplaadt. De gebruiker plaatst de bril in SPECSTACULR™ en door middel van de automatische neusbrugklem komen de cleaningsticks in contact met de glazen nadat de brillenkoker gesloten is. Dan wordt vervolgens, met één druk op de R™ knop, het reinigingssyteem in werking gezet en binnen 45 seconden is de bril gepoetst en helderschoon om direct weer te kunnen gebruiken, zonder extra handelingen te hoeven verrichten. Je neemt de bril uit SPECSTACULR™ en zet hem direct op om weer met een helderschone blik de wereld in te kijken. Zonder toevoegingen van sprays of andere hulpmiddelen. Je hoeft ook je brillenglazen niet meer droog te maken en/of op te poetsen.” Je hoeft niet bang te zijn dat SPECSTACULR™ de glazen of het montuur beschadigd. Gèrald legt uit: “We hebben verschillende monturen en brillenglazen van verschillende kwaliteiten ruim getest en we zijn tot de conclusie gekomen dat het schoonmaakproces geen schade aan de glazen of het montuur aanbrengt, ongeacht hoe vaak de bril wordt schoongemaakt in de brillenkoker. Daarnaast is de koker schokbestendig, zodat de bril altijd veilig zit opgeborgen.” VERTROUWEN Meer dan vijf jaar heeft het geduurd voordat het juiste prototype klaar was. Je kunt je voorstellen dat het dan ook veel tijd, energie en geld heeft gekost om tot deze geheel nieuwe reiningingsmethode te komen met een helder en constant resultaat. Op de vraag of ze er in die jaren ooit over hebben nagedacht om te stoppen, antwoordt Gèrald: “We waren overtuigd dat er in de markt behoefte was aan dit product. We hebben ons idee voorgelegd aan verschillende partijen in de optiekmarkt en daarbuiten, waaronder ook verschillende glasleveranciers, om te polsen of zij vertrouwen hadden in ons idee. En dat was absoluut het geval.” Eén van de grootste glasleveranciers was direct enthousiast, en dan hebben we het wel over de top drie in de optiekbranche. Eric vertelt: “We hebben regelmatig met het team van die glasleverancier samengezeten om te kijken waar verbeterpunten liggen en waar we ons wel en/of niet op moesten focussen. Dat heeft ons enorm geholpen in het proces.” In de afgelopen jaren hebben Gèrald en Eric ook regelmatig contact gehad met zelfstandige opticiens om hun idee voor te leggen. “We hebben vrijwel alleen maar positieve reacties ontvangen van opticiens. Dat gaf ons enorm veel vertrouwen gedurende het proces.” SPECSTACULR ™ : EEN VOLLEDIG GEAUTOMATISEERD REINIGINGSAPPARAAT VOOR BRILLEN EN ZONNEBRILLEN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4