De Opticien nr 2-2022 Online

D e O p t i c i e n n r 2 2 0 2 2 10 I n t e r v i e w 25 JAAR ERCON CONTACTLENZEN & CONSULTANCY: “EEN NICHE-BEDRIJF PUR SANG” ERCON CONTACTLENZEN & CONSULTANCY BESTAAT 25 JAAR! IN MAART 1997 HEEFT ERIK SMIDT ERCON OFFICIEEL INGESCHREVEN BIJ DE KAMER VAN KOOPHANDEL EN SINDSDIEN HEEFT HET BEDRIJF EEN BIJZONDERE POSITIE INGENOMEN BINNEN DE NEDERLANDSE CONTACTLENSBRANCHE. TIJD DUS VOOR EEN GESPREK MET OPRICHTER EN EIGENAAR ERIK OVER 25 JAAR ERCON! “Wij zijn een niche-speler pur sang. En onze doelgroep is het zelfstandig optiekbedrijf”, start Erik enthousiast. Als ik moet uitleggen welke positie we binnen de optiekbranche innemen dan zeg ik altijd: We zijn het zelfstandig optiekbedrijf onder de leveranciers in de contactlensbranche. Ercon is niche en niche is Ercon.” Op de vraag hoe Erik 25 jaar geleden gekozen heeft de stap naar ondernemer te maken is hij duidelijk: “Ik ben begonnen als opticien en heb later de stap naar de leverancierszijde gemaakt. Friederichs en Ciba (nu Alcon) bijvoorbeeld. Maar ik merkte dat ik voor een multinational niet geschikt was. De stijl van werken en de benadering binnen de organisatie paste niet goed bij hoe ik prettig kon functioneren. Daar is niks mis mee, maar het is niet mijn ding. Daarom heb ik besloten om voor mijzelf te beginnen. Letterlijk in de slaapkamer. Bed eruit en bureau erin.” “Ik merkte toen al dat er behoefte was aan een contactlensleverancier die op een andere manier meedacht met een opticien dan op gebruikelijke wijze. Dit is ook altijd de rode draad geweest van 25 jaar Ercon: het anders doen. Dit is het DNA van het bedrijf en de reden van ons bestaan. Hadden we dat niet gedaan, dan hadden we het nooit 25 jaar volgehouden. We luisteren wezenlijk anders naar het zelfstandig optiekbedrijf. We kijken naar de zaken die opgelost dienen te worden. In plaats van een product aan te bieden dat we willen verkopen.” “Op het moment dat ik Ercon oprichtte, wist ik ook zeker dat ik geen producent wilde worden. Ik ben in eerste instantie op zoek gegaan naar Europese bedrijven die groot genoeg waren om over een eigen R&D te beschikken en klein genoeg waren om niet hun eigen verkoopkanalen te hebben in Nederland. Ik kwam uit bij wat nu Ultravision is. Zij brachten als

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4