De Opticien nr2-2023 Online

de opticien Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Vakt i j ds chr i ft voor de tota l e opt i ek- en contac t l ensbranche | Maar t 2023 | 23 e j aargang no. 2 | Pr i j s € 10, 50 CONTACTLENZEN & BRILLENGLAZEN COVERSTORY OPTICLIP BLIJFT INNOVEREN EN INTRODUCEERT THE 232 COLOR COLLECTION

Informeer naar jouw voordelen. Alles op maat, van gesprek tot de oplossing. NIEUW 2023 Noordmaninstruments.nl 0182 244 036

DE OPTICIEN NR 2 2023 3 De Visie Eindelijk, het is zover: dit najaar slaan alle partijen de handen ineen en zal er één grote optiekbeurs plaatsvinden waarbij iedereen vertegenwoordigd is. Iets waar de gehele optiekbranche jaren op heeft gewacht. Na de afgelopen editie van Bold Optical Fair hebben alle partijen die aangesloten zijn bij Stichting Optiek Events (Nederlandse Associatie Monturenleveranciers (NAM), Nederlandse Associatie Brillenglazen (NAB), Nederlandse Associatie Contactlenzen (NAC) en inkooporganisaties Centrop en Optitrade Retailgroep) er gezamenlijk voor gekozen om zich aan te sluiten bij Bold Optical Fair om een zo breed mogelijk platform te creëren waar elke bezoeker welkom is. Met elke bezoeker wordt ook écht elke bezoeker bedoeld, niet alleen opticiens of contactlensspecialisten. Als jij jezelf nu de vraag stelt wie ik dan nog meer bedoel, ben je misschien net zo bevooroordeeld als ik. Wanneer ik denk aan de optiekbranche, denk ik namelijk vooral aan opticiens, contactlensspecialisten, optometristen, orthoptisten en oogartsen. De artikelen in ons magazine richten zich ook vrijwel altijd op deze specialisten. Dat vond ik ook volstrekt logisch, totdat ik een paar weken geleden op bezoek was bij Menicon, waar ik met Anthoinette Jothmann in gesprek ging over het e-learning programma dat Menicon heeft ontwikkeld voor winkelmedewerkers. Volgens Anthoinette zijn de winkelmedewerkers vaak een ondergeschoven kindje in de optiekzaak en daar heeft ze stiekem wel gelijk in. Ik zeg ‘stiekem’, omdat ik me ervoor schaam dat ook ik daarin meega. Ook ik richt me voornamelijk tot de opticiens en contactlensspecialisten als ik een optiekzaak binnenstap, terwijl alles begint bij de eerste persoon die de klant in de winkel spreekt. Zij hebben een belangrijke rol in het beantwoorden van vragen van klanten én het adviseren, onder meer omtrent myopie controle. Dat is precies de reden dat Menicon het e-learning programma voor winkelmedewerkers heeft ontwikkeld. Op deze manier hoopt het bedrijf myopie controle bespreekbaarder te maken in de optiekzaak. Daarnaast zorgt het programma ervoor dat de medewerkers zich zelfverzekerder en meer betrokken voelen bij het team, iets wat naar mijn idee ontzettend belangrijk is, zeker op de huidige krappe arbeidsmarkt. We horen vaak dat het moeilijk is om goede opticiens, contactlensspecialisten of optometristen te vinden, maar dat geldt ook voor goede winkelmedewerkers. Zij zijn ontzettend belangrijk in de winkel, dat mag best wel eens worden benadrukt. Iemand die de waarde van zijn personeel absoluut inziet, is Louis Gerritsen, eigenaar van ‘t Brillehuus in Tolkamer en Didam. Dit jaar bestaat de vestiging in Tolkamer maar liefst 25 jaar. Het succes van zijn bedrijf heeft hij naar eigen zeggen mede te danken aan de mensen om hem heen. Ook de drie zussen Lisa, Sophie en Elvira, de eigenaressen van Stokvis & Stokvis, weten hoe belangrijk een goed teamgevoel is. Begin dit jaar werd er in Mill een tweede vestiging geopend, waar kwaliteit, maar ook gezelligheid en toegankelijkheid centraal staan. Om dat uit te kunnen stralen, moet iedereen in je team dezelfde passie voor optiek én mensen delen. Dat het met de juiste passie bij de drie zussen wel goed zit, blijkt wanneer we een bezoek brengen aan de nieuwe winkel. Veel leesplezier! de opticien Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Vakt i j ds chr i ft voor de tota l e opt i ek- en contac t l ensbranche | Maar t 2023 | 23 e j aargang no. 2 | Pr i j s € 10, 50 CONTACTLENZEN & BRILLENGLAZEN COVERSTORY OPTICLIP BLIJFT INNOVEREN EN INTRODUCEERT THE 232 COLOR COLLECTION COLOFON EN DE VISIE DIT NAJAAR SLAAN ALLE PARTIJEN DE HANDEN INEEN EN ZAL ER ÉÉN GROTE OPTIEKBEURS PLAATSVINDEN “ “ Guusje Arts Hoofdredacteur vaktijdschrift De Opticien g.arts@gpmedia.nl Vaktijdschrift voor de optiek- en contactlenzenbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.deopticien.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Guusje Arts ((hoofdredacteur) g.arts@gpmedia.nl Corien Stakenkamp (redacteur) c.stakenkamp@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Opticien heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2023 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Opticien besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie.

DE OPTICIEN NR 2 2023 4 INHOUD P. 10 GROOT INTERVIEW In februari droeg oprichter en voormalig eigenaar van Ercon Contactlenzen & Consultancy Erik Smidt het stokje over aan een nieuwe directeur. Erik is 25 jaar het gezicht geweest achter Ercon, maar dat zal gaan veranderen nu hij een stapje terug doet en Erwin Jansen als nieuwe directeur is aangesteld. Erwin is een neef van Erik en is al ruim tien jaar werkzaam bij het bedrijf. P. 16 COVERSTORY In 1995 richtte Hans Zwijsen het bedrijf OptiClip BV op, een producent van zonneclips op maat van design brilmonturen. Sinds de oprichting is Hans continu bezig geweest met nieuwe innovaties om de kwaliteit van de clips te optimaliseren en om nog beter te kunnen voldoen aan de wensen en behoeften van de brildrager. Onlangs maakte het bedrijf bekend dat de clips in maar liefst 232 kleuren beschikbaar zijn. P. 22 STOKVIS & STOKVIS Op 9 januari vond de officiële opening plaats van de tweede vestiging van Stokvis & Stokvis in Mill. Enkele weken later bracht de redactie van vaktijdschrift De Opticien een bezoek aan de winkel, waar direct voelbaar was dat we een familiebedrijf binnenstapten. De uitstraling is luxe, maar tegelijkertijd huiselijk en de sfeer is gemoedelijk en gezellig. P. 28 MENICON Anthoinette Jothmann is in april 2022 gestart bij Menicon. Daarvoor was ze ruim 25 jaar contactlensspecialist in een optiekzaak. Haar grootste passie ligt op het gebied van myopie controle en dat is ook één van de redenen dat ze de Menicon Bloom e-learning voor medewerkers heeft ontwikkeld. 10 16 22 28

DE OPTICIEN NR 2 2023 5 P. 44 ONDERZOEK In januari rondde Arjan Keuken zijn PhD af aan City, University of London. De titel van zijn proefschrift luidde: “Age-related normal limits for spatial vision: separating the effects of normal ageing from changes caused by disease”. De redactie van vaktijdschrift De Opticien gaat met Arjan in gesprek over de resultaten van het onderzoek. P. 52 OPTISWISS Lenzenfabrikant Optiswiss heeft altijd zoveel mogelijk individuele parameters meegenomen in de nauwkeurige berekening en productie van premium multifocale glazen. De exclusieve samenwerking met OCULUS heeft geresulteerd in extra mogelijkheden die cruciaal zijn voor een nieuwe generatie brillenglazen. P. 54 PAUL SMITH EYEWEAR De tijdloze en toch eclectische eyewearcollectie van Paul Smith bestaat uit correctiemonturen en zonnebrillen en is een uitdrukking van de speelse en positieve filosofie van het bedrijf. P. 80 ‘T BRILLEHUUS In september dit jaar viert ‘t Brillehuus, dat uit een vestiging in Tolkamer en Didam bestaat, zijn 25-jarig jubileum. Een behoorlijke mijlpaal als je het ons vraagt, al is eigenaar Louis Gerritsen er zelf nuchter onder. We gaan met Louis in gesprek over de verklaring achter het succes van zijn twee optiekzaken. 44 52 54 80

DE OPTICIEN NR 2 2023 6 KORT NIEUWS A-CORDS MAAKT HIPPE BRILLENKOORDEN MET DE HAND VAN LUXE EN DUURZAME MATERIALEN VOOR VROUWEN EN MANNEN. HET MERK BIEDT VERSCHILLENDE RETAILPAKKETTEN AAN SPECIAAL VOOR OPTIEKWINKELS MET INTERESSANTE KORTINGEN OP DE INKOOPPRIJS, WELKE KUNNEN OPLOPEN TOT MAAR LIEFST 70%. DE MINIMALE AFNAME VARIEERT ZODAT OPTIEKWINKELS VAN ELKE GROTE MET HET BEDRIJF KUNNEN SAMENWERKEN. OVER DE COLLECTIE Er zijn verschillende type koorden te vinden in de collecties van A-Cords, zodat er in de optiekwinkel een gevarieerd aanbod getoond kan worden. “We bestuderen graag de stijlen en trends en vertalen deze naar onze ontwerpen. Onze zonnebrillen koorden zijn een weergave van wat vrouwen en mannen tegenwoordig willen dragen.” Er is een gehele collectie gewijd aan de alsmaar stijgende vraag vanuit de markt naar ‘grote brillenkoorden’, maar ook de fijnere brillenkettingen zijn vertegenwoordigd. Vele rvs gouden brillenkoorden zijn ook te verkrijgen in het zilver. Er wordt veel met kralen en stenen gewerkt waardoor ook de oudere doelgroep kan worden bediend. De collectie brillenkoorden voor heren bestaat uit een zacht comfortabel koord in verschillende kleuren, welke ook als uniseks gezien kunnen worden. OFFERTE OP MAAT Op de website van A-Cords kan een contactformulier worden ingediend waarna Angela van Buuren, de oprichtster van A-Cords, persoonlijk contact met u zal opnemen. Zij stemt het retailpakket op maat af op de klanten van de optiekwinkel, waarin de wensen van de opticien en klant voorop staan. “Ik adviseer de bestsellers en vraag naar de verschillende doelgroepen van de optiekwinkel. Op deze manier krijgt de opticien altijd een goed samengesteld retailpakket dat gegarandeerd zal verkopen.” Vraag een retailpakket aan via het contactformulier op de website www.a-cords.nl/nl/ A-CORDS: MODERNE BRILLENKOORDEN VAN LUXE EN DUURZAME MATERIALEN DENIS RENDERS HEEFT PER FEBRUARI 2023 HET TEAM VAN PAJUK OPTIEK VERSTERKT ALS ACCOUNTMANAGER VOOR DE BELGISCHE KLANTEN. DENIS IS GEEN ONBEKENDE IN DE OPTIEK DOOR ZIJN JARENLANGE ERVARING IN DE WINKEL. “Wij wensen hem heel veel plezier en succes bij deze nieuwe uitdaging. Denis zal spoedig langskomen bij u met alle nieuwe updates van onze Sara John, 1921 Eyewear, 1921 Sunwear en Easy Eyewear collecties”, aldus het team van Pajuk Optiek. U kunt contact met Denis opnemen via renders@pajuk.com of 0032 478834119. PAJUK OPTIEK B.V. VERWELKOMT NIEUWE BELGISCHE COLLEGA

DE OPTICIEN NR 2 2023 8 KORT NIEUWS WAARSCHIJNLIJK KENT U HET MERK NOG NIET, MAAR ROGER DUTCH DESIGN IS AL EEN AANTAL JAREN ACTIEF ALS BRILLENMERK IN HET BUITENLAND. DIT JAAR GAAT HET MERK OOK ACTIEF DE NEDERLANDSE MARKT BETREDEN MET DE NIEUWSTE SERIE IN DE COLLECTIE, GENAAMD OUTLINE. Naast de series Cartoon, Finetoon, Tinytoon, X-Project, Diva’s en Oneline heeft het merk met de nieuwe serie Outline weer iets bijzonders weten te creëren. De modellen die simpelweg uit één penstreek bestaan, zijn uiterst licht in gewicht, flexibel en heel erg kleurrijk. ROGER is een zelfstandig en onafhankelijk Nederlands brillenmerk. Roger Hoppenbrouwers ontwerpt, met zijn dertig jaar ervaring, vanuit het oogpunt van een opticien. Pasvorm, techniek, organische vormen, heel veel kleur maar vooral betaalbaar design zijn kenmerkende eigenschappen van het merk. ROGER bestaat inmiddels zestien jaar en is in Nederland nog niet zo bekend, maar daar komt snel verandering in! Bent u nieuwsgierig naar de collectie of wilt u meer informatie ontvangen? Neem dan geheel vrijblijvend contact op via info@rogereyedesign.com of +31 (0)6 54333089. ROGER DUTCH DESIGN LANCEERT DE SERIE OUTLINE IN NEDERLAND PASSIE, VAKMANSCHAP EN DESIGN, DAT IS WAAR COBLENS VOOR STAAT. IN 2013 WERD HET MERK OPGERICHT EN NU, PRECIES TIEN JAAR LATER, LANCEERT HET MERK ZES NIEUWE MODELLEN DIE WORDEN GEMARKEERD MET DE TEKST ‘10Y EDITION’ IN DE RECHTERVEER. De zes nieuwe modellen zijn onderdeel van de ZENTRALFLUGHAFENcollectie, een collectie die bekendstaat om de extravagante modellen. Elk model is verkrijgbaar in vier verschillende kleuren. De glazen zijn geglazuurd in de stijl en kleuren van de jaren ‘80. Meer informatie: Mike Bultink Zuid-Nederland Tel. +31 (0)6 25050631 Henk Stephan Noord-Nederland Tel. +31 (0)6 246150001 www.coblens.com COBLENS LANCEERT ZES NIEUWE MODELLEN TER ERE VAN HET 10-JARIG JUBILEUM

De nieuwe dimensie in brillenglazen Vanaf April 2023 Optiswiss AG • T +31 (0)85 049 32 34 • F +41 61 337 16 27 • info@optiswiss.ch

DE OPTICIEN NR 2 2023 10 INTERVIEW VAN ‘INPAKKER’ TOT DIRECTEUR – HET VERHAAL VAN HET NIEUWE GEZICHT ACHTER ERCON IN FEBRUARI DROEG OPRICHTER EN VOORMALIG EIGENAAR VAN ERCON CONTACTLENZEN & CONSULTANCY ERIK SMIDT HET STOKJE OVER AAN EEN NIEUWE DIRECTEUR. 25 JAAR LANG IS ERIK HET GEZICHT GEWEEST ACHTER ERCON, MAAR DAT ZAL GAAN VERANDEREN NU HIJ EEN STAPJE TERUG DOET EN ERWIN JANSEN ALS NIEUWE DIRECTEUR IS AANGESTELD. ERWIN IS EEN NEEF VAN ERIK EN IS AL RUIM TIEN JAAR WERKZAAM BIJ HET BEDRIJF. “ERIK ZEGT ALTIJD: ‘WE LEVEREN SERVICE EN DOEN ER OOK NOG EEN BEETJE CONTACTLENZEN BIJ’. WE ZIJN CONTINU OP ZOEK NAAR UNIEKE PRODUCTEN VOOR DE OPTICIEN, MAAR ONDERSCHEIDEN ONS DAARNAAST VOORNAMELIJK DOOR ONZE PERSOONLIJKE EN UITGEBREIDE SERVICE. DIE VISIE ZAL NOOIT VERANDEREN”, VERTELT ERWIN.

DE OPTICIEN NR 2 2023 11 Tien jaar geleden kwam Erwin bij Ercon terecht als logistiek medewerker. “Ik had een financiële opleiding afgerond, maar in die periode was het ontzettend moeilijk om een baan te vinden. Erik was hiervan op de hoogte en bood mij een baan als logistiek medewerker aan. Hij heeft altijd gezegd dat hij geen familiebedrijf wilde runnen, maar dat is niet helemaal gelukt. Inmiddels werkt namelijk ook de dochter van zijn vrouw in het bedrijf”, glimlacht Erwin. “Ook al wilde Erik er geen familiebedrijf van maken, dat familiegevoel heerst er wel binnen Ercon en dat stralen we ook uit naar onze klanten. Dat is wat ons uniek maakt.” DOORGROEIMOGELIJKHEDEN In de afgelopen tien jaar heeft Erwin zich steeds verder ontwikkeld binnen Ercon, iets waar hij Erik erg dankbaar voor is. “Vanwege mijn financiële achtergrond kreeg ik van Erik de kans om me daar steeds meer op te gaan focussen. Hij gaf me de vrijheid én de verantwoordelijkheid om er echt mijn eigen baan van te maken.” Enkele jaren gelden stelde Erik aan zijn medewerkers de vraag wat zij zouden vinden van een eventuele overname. Dit zette Erwin aan het denken over een nieuwe stap. “Als Erik die vraag een aantal jaren eerder had gesteld, was ik nooit met het idee gekomen om het over te nemen. In de afgelopen periode heb ik op zowel persoonlijk als werkvlak een enorme ontwikkeling doorgemaakt, mede door de kansen en het vertrouwen dat Erik mij heeft gegeven. Hierdoor was ik er van overtuigd dat ik deze kans moest pakken.” NIEUW ROL VOOR ERIK SMIDT De overname is onlangs bekendgemaakt, maar achter de schermen waren Erik en Erwin al veel langer bezig met de overdracht. “Erik heeft me in het afgelopen anderhalf jaar betrokken bij het maken van beslissingen en daarnaast heb ik mee kunnen kijken hoe hij het bedrijf runt en met de klanten omgaat. Daarnaast zal Erik de komende jaren als adviseur binnen het bedrijf fungeren. Hij heeft zo’n groot netwerk binnen de branche opgebouwd, volgt alle ontwikkelingen op de voet en kent de branche door en door. Het is enorm fijn om hem als back-up te hebben.” DE VISIE BLIJFT HETZELFDE Erik en Erwin denken over veel aspecten binnen het bedrijf, het ondernemerschap én de branche hetzelfde, wat ervoor zorgt dat de visie van Ercon niet zal veranderen. Op de vraag wat de visie van Ercon precies is, antwoordt Erwin: “Wij zijn een niche-speler die zich focust op de zelfstandige opticien. Wij beloven de specialist voor de specialist te zijn en daar handelen we ook naar. Zo bieden we niet alleen een WIJ BELOVEN DE SPECIALIST VOOR DE SPECIALIST TE ZIJN EN DAAR HANDELEN WE OOK NAAR. ZO BIEDEN WE NIET ALLEEN EEN VEELZIJDIG ASSORTIMENT MET UNIEKE PRODUCTEN, MAAR OOK EEN UITGEBREIDE EN PERSOONLIJKE SERVICE “ “ veelzijdig assortiment met unieke producten, maar ook een uitgebreide en persoonlijke service. We willen het écht anders doen dan anderen. Hoe? Door echt naar de klant te luisteren en de wensen en behoeften in kaart te brengen. Alleen dan kunnen we hen de juiste producten aanbieden en de juiste service, zoals marketingondersteuning en verkoopadvies.” Kortom, Erwin benadrukt dat het DNA van Ercon onveranderd blijft. “Natuurlijk heb ik wel een andere persoonlijkheid en zal ik sommige dingen anders aanvliegen dan Erik, maar we zullen altijd blijven doen waarmee we groot zijn geworden: de allerbeste producten en service aan onze klanten leveren. Aan de bedrijfsnaam hoeft overigens ook niks veranderd te worden. Ercon stond namelijk altijd voor Erik Contactlenzen, nu staat het voor Erwin Contactlenzen, dus dat komt goed uit”, grapt Erwin. INTRODUCTIE NIEUWE LENS VOOR MYOPIE CONTROLE Ercon streeft ernaar om het anders te doen dan anderen en daarom is het bedrijf altijd op zoek naar unieke producten voor de zelfstandige optiekbedrijven. Een nieuw product dat Ercon in april op de markt brengt, is een nieuwe lens voor myopie controle, die op maat gemaakt wordt. “We willen altijd iets op de markt brengen wat er nog niet is, maar waar wel behoefte aan is. Dat er vanuit de zelfstandige optiekbedrijven behoefte is aan deze nieuwe lens, daar ben ik van overtuigd. We zijn op dit moment druk bezig met alle voorbereidingen voor de lancering, dus houd onze kanalen goed in de gaten!” Meer informatie: Ercon Contactlenzen & Consultancy Tel. +31 (0)592 40 5000 www.erconctl.nl DAT ER VANUIT DE ZELFSTANDIGE OPTIEKBEDRIJVEN BEHOEFTE IS AAN DEZE NIEUWE LENS, DAAR BEN IK VAN OVERTUIGD. WE ZIJN OP DIT MOMENT DRUK BEZIG MET ALLE VOORBEREIDINGEN VOOR DE LANCERING, DUS HOUD ONZE KANALEN GOED IN DE GATEN “ “

DE OPTICIEN NR 2 2023 12 BEURSNIEUWS EINDELIJK, HET IS ZOVER: ALLE NEUZEN STAAN DEZELFDE KANT OP. DIT NAJAAR SLAAN ALLE PARTIJEN DE HANDEN INEEN EN ZAL ER ÉÉN GROTE OPTIEKBEURS PLAATSVINDEN WAARBIJ IEDEREEN VERTEGENWOORDIGD IS. DIT IS WAAR HEEL OPTIEK NEDERLAND SAMEN NAAR TOE HEEFT GEWERKT. Na de afgelopen succesvolle editie van Bold Optical Fair hebben alle partijen die aangesloten zijn bij Stichting Optiek Events (Nederlandse Associatie Monturenleveranciers (NAM), Nederlandse Associatie Brillenglazen (NAB), Nederlandse Associatie Contactlenzen (NAC) en inkooporganisaties Centrop en Optitrade Retailgroep) er gezamenlijk voor gekozen dit initiatief te steunen en zich aan te sluiten bij Bold Optical Fair. Na onderling overleg met de betrokken partijen heeft Hall of Frames besloten dit initiatief te ondersteunen in het belang van optiek Nederland. Stichting Optiek Events vertelt: “We hebben als Stichting Optiek Events de koppen bij elkaar gestoken om een zo breed mogelijk platform te creëren voor optiek Nederland waarbij alle partijen zich kunnen aansluiten en waar elke bezoeker welkom is. Hiermee hopen we dat er een einde gekomen is aan de versnippering van beurzen in Nederland en vragen een ieder zich aan te melden als bezoek of standhouder. We ontmoeten jullie graag in september!” INSPIRATIE, INKOOP, BELEVING De volgende editie van Bold Optical Fair zal plaatsvinden op 10 en 11 september 2023 in de Werkspoorkathedraal in Utrecht. De Werkspoorkathedraal wordt in het najaar van 2023 de nieuwe thuisbasis voor optiek Nederland, waar opticiens en leveranciers samen kunnen komen. Dé plek voor inspiratie, inkoop, beleving en alles wat met optiek of winkelverbetering te maken heeft, zal hier te vinden zijn. “We kijken er nu al naar uit om u te verwelkomen. Zet deze data alvast in uw agenda, want dit wilt u zeker niet missen!”, aldus Walter en Terressa, de organisatoren van de beurs. ALLE PARTIJEN BUNDELEN HUN KRACHTEN EN ORGANISEREN ÉÉN GROTE BEURS IN HET NAJAAR WE HEBBEN ALS STICHTING OPTIEK EVENTS DE KOPPEN BIJ ELKAAR GESTOKEN OM EEN ZO BREED MOGELIJK PLATFORM TE CREËREN VOOR OPTIEK NEDERLAND “ “ Meer informatie: Datum: 10 & 11 september 2023 Locatie: Werkspoorkathedraal – Utrecht www.bold-opticalfair.nl

DE OPTICIEN NR 2 2023 14 KORT NIEUWS VAN OVERSIZED ACETAAT TOT OLDSKOOL KLEINE METALEN MODELLEN, DE NIEUWSTE ZONNEBRILLENCOLLECTIE VAN PENN & INK N.Y BEVAT EEN VEELZIJDIGE MIX AAN STIJLEN. OOK DESIGNS GEBASEERD OP DE HUIDIGE TRENDS ZIJN VERTEGENWOORDIGD; NEEM BIJVOORBEELD DE KLEINE, PLATTE ACETAATMONTUREN, IN UITEENLOPENDE KLEUREN VAN WIT NAAR WARM HAVANA. De brillen van Penn & Ink N.Y worden vervaardigd uit de hoogste kwaliteit acetaat en metaal en dat is terug te zien in het eindproduct; luxe, urban chique brillen met een uitstekende pasvorm voor ultiem draagcomfort. We zien dit seizoen naast tortoise en havana ook meer kleur en zelfs wit, gecombineerd met donker glas of juist met een licht gekleurde lens, waarbij de ogen goed te zien zijn tijdens het dragen van de zonnebril; de ultieme styling van je outfit. Meer informatie: Red Optical Tel. +31(0)570 621249 www. pennandink-ny.com DE NIEUWE COLLECTIE VAN PENN & INK N.Y: EEN VEELZIJDIGE MIX AAN STIJLEN HET TEAM VAN DE JONG OPTIEK / SPORTBRILLENSHOP UIT WOLVEGA DOET MEE AAN TOUR DU ALS OM GELD IN TE ZAMELEN VOOR STICHTING ALS VOOR HUN COLLEGA JANNIE, DIE AAN DE ZIEKTE LIJDT. “HET WAS EEN KLAP IN HET GEZICHT VAN ONS ALLEMAAL TOEN WE HOORDEN DAT JANNIE, EEN COLLEGA EN VRIENDIN DIE TWINTIG JAAR BIJ ONS IN DIENST IS GEWEEST, NA EEN JAAR STRIJDEN TEGEN BORSTKANKER OOK DE ZIEKTE ALS HEEFT. WIJ WILLEN ZOVEEL MOGELIJK GELD OPHALEN VOOR DEZE VRESELIJKE ZIEKTE.” Stichting ALS Nederland zet zich in voor het vinden van de oorzaak en oplossingen voor de dodelijke spierziekte ALS. Om de oorzaak van deze slopende ziekte en een medicijn te vinden is er geld nodig, veel geld. Daarom organiseert Stichting ALS Nederland jaarlijks het sportieve evenement op de Mount Ventoux, om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor de strijd tegen ALS. U kunt een donatie plaatsen via www.tourduals.nl/teams/oog-voor-als. DE JONG OPTIEK WOLVEGA / SPORTBRILLENSHOP ZAMELT GELD IN VOOR STICHTING ALS

DE OPTICIEN NR 2 2023 16 COVERSTORY OPTICLIP BLIJFT INNOVEREN EN INTRODUCEERT THE 232 COLOR COLLECTION IN 1995 RICHTTE HANS ZWIJSEN HET BEDRIJF OPTICLIP BV OP, EEN PRODUCENT VAN ZONNECLIPS OP MAAT VAN DESIGN BRILMONTUREN. “IK RUNDE IN DIE TIJD EEN OPTIEKZAAK EN KREEG VANUIT MIJN KLANTEN STEEDS VAKER DE VRAAG OF WE EEN ZONNECLIP KONDEN AANBIEDEN DIE PERFECT ZOU AANSLUITEN OP HET MONTUUR. ZO IS HET BALLETJE GAAN ROLLEN”, GLIMLACHT HANS. SINDS DE OPRICHTING IS HANS CONTINU BEZIG GEWEEST MET NIEUWE INNOVATIES OM DE KWALITEIT VAN DE CLIPS TE OPTIMALISEREN EN OM NOG BETER TE KUNNEN VOLDOEN AAN DE WENSEN EN BEHOEFTEN VAN DE BRILDRAGER. ONLANGS MAAKTE HET BEDRIJF BEKEND DAT DE CLIPS IN MAAR LIEFST 232 KLEUREN BESCHIKBAAR ZIJN. EEN INNOVATIE WAAR ENORM VEEL BEHOEFTE AAN IS, ALS WE DE VERKOOPCIJFERS TE HOREN KRIJGEN. WE GAAN MET HANS IN GESPREK OVER DE VISIE VAN OPTICLIP EN DE ONTWIKKELINGEN BIJ HET BEDRIJF.

DE OPTICIEN NR 2 2023 17 ALS JE BELOOFT ZONNEBRILLEN OP MAAT TE KUNNEN MAKEN, MOET HET OOK ÉCHT OP MAAT ZIJN. DAAR HOREN OOK ALLE KLEUREN VAN DE REGENBOOG BIJ KLEURUITBREIDING De nieuwste innovatie van OptiClip, is de kleuruitbreiding. Hans legt uit: “OptiClip was voorheen verkrijgbaar in tien randkleuren en meerdere kleuren en soorten glas. Toch was ik daar nog niet helemaal tevreden over. Als je belooft zonnebrillen op maat te kunnen maken, moet het ook écht op maat zijn. Daar horen ook alle kleuren van de regenboog bij. Door te investeren in een state of the art computergestuurde verfmengmachine, kunnen we alle kleuren van de regenboog ontwikkelen. Dit heeft geleid tot The 232 Color Collection. De collectie bestaat uit 213 RAL kleuren, negen fluorkleuren en tien standaardkleuren. Voor de zonneclips in RAL- en fluorkleuren berekenen we een bescheiden meerprijs.” Dat er behoefte bleek te zijn aan de kleuruitbreiding, blijkt uit het aantal bestellingen dat binnenstroomt. “Ik had niet verwacht dat het zo hard zou gaan”, glimlacht Hans. Op de vraag wat de volgende innovatie wordt, antwoord hij: “We zijn op dit moment bezig met zelf goud en zilver galvaniseren, een proces wat we eerst tot in de puntjes willen uitwerken voordat we deze optie mogelijk maken om het in-huis te doen. Ik vind het geweldig om nieuwe dingen te bedenken en ontwikkelen om onze klanten en de eindconsument te verrassen, maar bij alles wat we doen, staat de kwaliteit voorop. Jullie moeten dus nog even geduld hebben”, besluit Hans. Meer informatie: OptiClip Tel. +31 (0)76 5208844 www.opticlip.nl “Mijn doel met het ontwikkelen van zonneclips op maat was om op de wensen en behoeften van mijn klanten in te kunnen spelen. Echter kreeg ik van collegaopticiens steeds vaker de vraag of ik de clips ook voor hen kon maken. Vanaf dat moment ben ik me steeds verder gaan verdiepen in de verschillende technieken en processen achter het ontwikkelen van zonneclips op maat”, vertelt Hans. STREVEN NAAR PERFECTIE De moeilijkheid bij het ontwikkelen van de zonneclips zit volgens Hans vooral in het lakproces. “Het heeft veel tijd en energie gekost om het juiste systeem en de juiste techniek te ontwikkelen om de hoogste lakkwaliteit te kunnen garanderen. Inmiddels durf ik wel te stellen dat we daarin zijn geslaagd.” Waar OptiClip in de afgelopen jaren ook veel in heeft geïnvesteerd, is het optimaliseren van de logistiek. Hans legt uit: “Je kunt wel een leuk idee hebben en een mooi product ontwikkelen, maar dan ben je er nog niet.” “Het is ontzettend belangrijk dat alle randzaken op orde zijn, anders kun je geen samenwerking opbouwen met je klanten. Om die reden hebben we de afgelopen periode veel geïnvesteerd in het optimaliseren van de logistiek. Dat heeft zich geuit in duidelijke bestelformulieren – binnenkort ook online te bestellen – en een strakke planning van het productieproces. Ook blijven we ons focussen op de heldere communicatie naar de afnemers, waardoor we de snelheid en kwaliteit van onze leveringen kunnen garanderen. Wij beloven in minder dan één week tijd de bestelde OptiClips uit te leveren; indien de order vóór een bepaalde dag door ons wordt ontvangen. Daarvoor is het van belang dat alle communicatielijnen op orde zijn.” Kortom, service staat bij OptiClip centraal. Onderdeel van de service is volgens Hans ook persoonlijke ondersteuning. “Wij leveren onze clips enkel aan opticiens, zij zijn onze partners. Bij een partnerschap hoort naar ons idee ook de juiste ondersteuning, onder meer op het gebied van marketing. De zonneclips kunnen een aantrekkelijke additionele omzet genereren, maar dan is het wel van belang dat de klant, oftewel de consument, van het bestaan afweet. Daar helpen wij de opticiens bij door onder andere displays te leveren om de clips zichtbaar te maken in de winkel. Verder bieden we ook de mogelijkheid om een persoonlijk etui te laten maken om een echte beleving rondom het product te creëren.” BLIJVEN INNOVEREN Uit ons gesprek met Hans blijkt dat OptiClip continu bezig is met innoveren. Dat het bedrijf al jarenlang marktleider in de productie en levering van zonneclips op maat is, wil volgens Hans namelijk niet zeggen dat ze achterover kunnen leunen. “Ook als marktleider is het van belang dat je blijft innoveren. We kijken continu naar de behoeften in de markt en zijn ook kritisch naar onszelf toe. Van iedere nieuwe ontwikkeling, of het een minimale optimalisatie is of een geheel nieuwe innovatie, krijg ik enorm veel energie. Uiteindelijk draait het erom dat onze klanten, de opticiens, en de dragers 100% tevreden zijn, daar doen we alles voor.” Hans Zwijsen “ “

DE OPTICIEN NR 2 2023 18 MONTUREN 3D-PRINTEN IS EEN GEAVANCEERDE TECHNOLOGIE DIE ZIJN WEG VINDT NAAR DE BRILLENINDUSTRIE. HOEWEL DE ACCEPTATIE NOG IN DE KINDERSCHOENEN STAAT, RAKEN VEEL OPTICIENS EN CONSUMENTEN VERTROUWD MET HET CONCEPT VAN 3D-GEPRINTE MONTUREN. ØRGREEN LOOPT VOOROP BIJ HET COMBINEREN VAN 3D-PRINTEN EN TITANIUM OM INNOVATIEVE EN STIJLVOLLE ONTWERPEN TE CREËREN. De toewijding van het bedrijf heeft geresulteerd in de creatie van de schroefloze Quantum High-collectie, met 3D-geprinte fronten en titanium veren, die de perfecte balans bieden tussen lichtheid en duurzaamheid. Bovendien zorgen de kleurencombinaties van de voorkant, veren en uiteinden voor een esthetische aantrekkingskracht. De nieuwste innovatie van Ørgreen is de integratie van een 3D-ring in de rand van het montuur, waardoor een uniek esthetisch element wordt toegevoegd met prachtige kleurdetails vanaf de voorkant en een dynamische visuele ervaring wanneer het montuur wordt gedraaid. Een zijschild manifesteert zich ook, voegt diepte en dimensie toe aan het montuur en toont het volledige potentieel van 3D-printtechnologie in brillen, zoals te zien in de modellen Aries, Leo Minor en Ursa Major. Bij Ørgreen wordt deze integratie ‘functionele esthetiek’ genoemd, omdat het zowel visuele aantrekkingskracht als functionele voordelen toevoegt. Opticiens hebben namelijk ontdekt dat ze hierdoor hun klanten dikkere glazen kunnen bieden in kleinere, slankere monturen met een gestroomlijnde en stijlvolle look. Het zijschild is nu ook te zien in de Quantum High-collectie, zoals te zien in model Backspacer, wat zorgt voor dezelfde dynamische visuele ervaring en functionele esthetiek. Meer informatie: Optical Supply Tel. +31 (0)23 7920414 | www.optical.nl FUNCTIONELE ESTHETIEK BIJ ØRGREEN

4 HAVAH SS574006 5 ESSENTIALS CAPSULE 4 4 5 5 MINERAL LENS ECO-FRIENDLY ACETATE

www.outspokenholland.com Noord-Nederland: Yvonne Verbeek, +31641474331 Midden-/Zuid-Nederland: Serge ‘t Hoen, +31681013620 serge@frameworkeyewear.com Instagram: outspoken_nl de opticien Vak t i j ds ch r i f t BIJ ONS VAKTIJDSCHRIFT DE OPTICIEN HOORT EEN NET ZO INFORMATIEVE WEBSITE EN AANSPREKENDE NIEUWSBRIEF. ALS B-TO-B MEDIA-PARTNER ZIEN WIJ SOCIAL MEDIA (FACEBOOK, TWITTER, INSTAGRAM EN LINKEDIN) ALS DIGITALE ONTMOETINGSPLEK BIJ UITSTEK. DE DIGITALE ONTMOETINGSPLEK BIJ UITSTEK!

DE OPTICIEN NR 2 2023 21 Ilona Bradwolff COOPERVISION HEEFT DANKZIJ ONDERZOEK NAAR DE KLANTENREIS VAN DE CONTACTLENSDRAGER EN VEEL PRAKTIJKERVARING EEN DUIDELIJKE VISIE HOE DE CONTACTLENSCATEGORIE KAN GROEIEN. IN DEZE RUBRIEK ZAL HET PROFESSIONAL AFFAIRS TEAM STILSTAAN BIJ VERSCHILLENDE ASPECTEN BINNEN DE LENSPRAKTIJK EN DE LEZERS INSPIREREN OM ANDERS NAAR HUN PRAKTIJK TE KIJKEN. ZIEN DOE JE SAMEN! CooperVision COLUMN Wellicht ben je na het lezen van onze vorige column direct aan de slag gegaan met de customer journey. Of misschien is dit de eerst column die je leest. Hoe dan ook; het fantastische van ons vak is dat niemand er ooit alleen voor staat. De klant niet, de specialist niet en zelfs de meeste ogen niet; over het algemeen wordt er niet met één maar met twee ogen gekeken die elkaar ondersteunen. Zien doen we dus samen! Maar wat houdt ‘samen zien’ nu eigenlijk in? Wel, allereerst is zien een heel breed begrip en er zijn in de praktijk vaak wat uitdagingen te vinden om ‘samen’ iets te doen. Laten we beide aspecten eens belichten en vanuit daar een belangrijk inzicht formuleren. Zien is kijken, maar ook inzicht en visie. Zo ziet de consument misschien niet goed en komt bij jou in de praktijk voor een helder zicht. Jij als specialist kijkt in de ogen van je klant en beoordeelt deze op basis van jouw klinische bevindingen. Tegelijkertijd kijk je als specialist natuurlijk uit naar de klant en zie je hem graag tegemoet in het oplossen van zijn/haar visuele probleem. Je geeft daarbij de consument inzicht in zijn/haar kijkgedrag en de beste producten die daarbij horen. Doe je dit juist, dan zal de consument overgaan tot aankoop. Dit doe jij samen met de consument, en bij CooperVision hechten we hier veel waarde aan. Want hoewel wij als specialisten het beste willen voor onze klanten, is de klant niet altijd mee in ons verhaal. Dit kan om diverse redenen gaan. De consument ziet bijvoorbeeld de meerwaarde van een upgrade niet of is niet bereid om een uitgave te doen voor een bepaald product. Wist je dat CooperVision in haar Advantage® programma diverse educatie mogelijkheden aanbiedt die jou ondersteunen in je dagelijkse werk? CooperVision’s Advantage® is niet zomaar een educatie programma. Dit programma is opgebouwd uit enerzijds inzichten vanuit grootschalig onderzoek en anderzijds vanuit de inzichten die wij van jullie ontvangen uit de markt. Tegelijkertijd bouwen we met deze informatie verder aan de visie binnen de contactlens industrie en zorgen we er op die manier voor dat onze producten passen bij de behoeften van de consument. Heb je feedback? Laat het ons weten! Maar we stoppen niet bij CooperVision Advantage®! Het is ontzettend belangrijk om je als specialist continue te blijven ontwikkelen en bij te blijven met de ontwikkelingen binnen de markt. Deelname aan webinars, trainingen en events zijn van buitengewoon belang. Op 5 maart heeft CooperVision de derde editie van Virtual Perspectives georganiseerd, een gratis online event voor de optiek waarin de belangrijke onderwerpen zoals Torisch, Multifocaal en Myopie Management de revue passeren. Heb je het gemist? De sessies zijn terug te kijken via onze website. Waarom is training en scholing zo belangrijk? Uit ervaring weten we dat de specialisten die tijd en energie spenderen om op de hoogte te blijven van producten en de markt ook de specialisten zijn die het meest succesvol zijn en het meeste plezier hebben in hun werk. Zij hebben contact met hun klanten op een ander niveau, waardoor het werk leuker is en er meer waardering is vanuit de consument. Daarnaast spreken we regelmatig specialisten met een inhoudelijke vraag. En bij de afdeling Professional Affairs worden we daar heel blij van. Wil jij ook een keer sparren over wat we voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact op met je lokale Business Development Manager, ga op onze site naar Advantage®, bel onze Customer Service afdeling of stuur ons een e-mail. Wij denken graag met u mee! En hopelijk zien we elkaar snel bij een van onze trainingen! Ilona Bradwolff Wil je reageren op deze column, stuur gerust een mail: ibradwolff@coopervision.nl Floortje Fischer de Brabander Katherine Teblick

DE OPTICIEN NR 2 2023 22 INTERVIEW MEDISCH EN MODISCH OP VISITE ZIJN, DÁT IS HET IDEE ACHTER STOKVIS & STOKVIS IN MILL OP 9 JANUARI VOND DE OFFICIËLE OPENING PLAATS VAN DE TWEEDE VESTIGING VAN STOKVIS & STOKVIS IN MILL. ENKELE WEKEN LATER BRACHT DE REDACTIE VAN VAKTIJDSCHRIFT DE OPTICIEN EEN BEZOEK AAN DE WINKEL, WAAR DIRECT VOELBAAR WAS DAT WE EEN FAMILIEBEDRIJF BINNENSTAPTEN. DE UITSTRALING IS LUXE, MAAR TEGELIJKERTIJD HUISELIJK EN DE SFEER IS GEMOEDELIJK EN GEZELLIG. DAT IS PRECIES WAT DE DRIE ZUSSEN, DE EIGENAREN VAN HET BEDRIJF, WILDEN BEREIKEN. “MEDISCH EN MODISCH OP VISITE ZIJN, DAT WAS HET IDEE BIJ DE ONTWIKKELING VAN DE NIEUWE VESTIGING”, VERTELT INTERIEURARCHITECT JOS BAIJENS, EIGENAAR VAN BUREAU BAIJENS, DIE MEDEVERANTWOORDELIJK WAS VOOR DIT PROJECT. WE GAAN MET JOS EN TWEE VAN DE DRIE ZUSSEN, LISA EN ELVIRA, IN GESPREK OVER DE NIEUWE ZAAK, DIE SINDS DAG ÉÉN ONTZETTEND GOED LOOPT. Het is een gezellige chaos als we plaats nemen aan een tafeltje in de winkel. Iedereen is druk bezig en het enthousiasme van de medewerkers én de klanten is duidelijk te zien. “We merken echt dat veel mensen hebben gewacht met het kopen van een nieuwe bril totdat wij open gingen”, glimlacht Lisa. De opening was een groot succes en vanaf dat moment loopt het iedere dag storm in de winkel. Op de vraag of de zussen dat hadden verwacht, antwoordt Elvira: “Misschien niet verwacht, maar wel gehoopt. We wisten natuurlijk wel waar we aan begonnen en hadden een duidelijk doel voor ogen. We wilden het concept van onze vestiging in Someren vertalen naar Mill. Ik denk wel dat dat is gelukt.” FAMILIEBEDRIJF Om erachter te komen wat het concept van Stokvis & Stokvis zo succesvol maakt, gaan we eerst even terug in de tijd. Het bedrijf werd opgericht door de ouders van de drie zussen, zij hebben de winkel uitgebouwd tot een succesvolle optiekzaak, waar kwaliteit voorop staat. Ruim tien jaar geleden stapte de oudste van de drie zussen, Lisa, in het bedrijf met het idee om de zaak ooit over te nemen. “Het ondernemerschap zit in mijn bloed”, zegt Lisa. “Als het aan mij had gelegen had ik de zaak misschien wel eerder overgenomen, maar ik denk dat de overname in maart 2020 precies het juiste moment was. Op dat moment was Sophie, de jongste van de drie, al werkzaam als optometrist in de winkel. We hebben de zaak samen overgenomen.” Een jaar later trad ook de middelste van de drie, Elvira, toe tot het bedrijf. “Toen waren we compleet”, lacht Elvira. SAMENWERKING BUREAU BAIJENS Gedurende het overnameproces hebben de zussen besloten om de zaak te gaan verbouwen, zodat het plaatje helemaal compleet zou zijn bij de officiële overname. Voor de verbouwing werd gekozen voor Jos Baijens als interieurarchitect en het resultaat mag er zijn. Lisa vertelt: “Nadat de zaak

DE OPTICIEN NR 2 2023 23 in Someren werd verbouwd, steeg de omzet naar ongekende hoogte. Hoe dat komt? Ik denk door onze enorme passie en drive. We ondernemen vanuit dezelfde filosofie als onze ouders, maar hebben de zaak wel verjongd en dynamischer gemaakt. De nieuwe uitstraling is frisser en gezelliger en daarnaast zijn we ons nog meer gaan focussen op oog- en hoorzorg. We hebben optometristen, een oogarts, audicien, contactlensspecialisten en een orthoptist in dienst. Kortom, we bieden de juiste zorg, kwaliteitsbrillen én gezelligheid. Dat is denk ik de reden dat mensen voor ons kiezen.” TWEEDE VESTIGING IN MILL Doordat de zaak na de overname en de verbouwing zo goed liep, dachten de drie zussen steeds vaker na over het openen van een nieuwe vestiging. Toen ze te horen kregen dat een optiekzaak in Sint Hubert besloot om de zaak te verkopen, is het balletje echt gaan rollen. Echter bleef het niet alleen bij de overname van die winkel, maar werd er nog een optiekzaak gekocht in Mill. “We hebben twee winkels samen gefuseerd tot het Stokvis & Stokvis concept op een nieuwe locatie in Mill”, vertelt Lisa. Ook voor deze verbouwing werd gekozen voor Jos als interieurarchitect. Het klinkt misschien als een relatief simpele opgave om een concept van de ene vestiging te vertalen naar een nieuwe vestiging, maar niets is minder waar. “Ieder pand vraagt om een andere aanpak”, stelt Jos. “Ik ben geen interieurontwerper, maar een interieurarchitect. Dat houdt in dat ik niet alleen kijk naar de materialen en kleuren die worden gebruikt, maar ook naar de indeling. Het belang van een goede indeling wordt vaak onderschat. Waar moet de balie komen? Waar moeten de monturen worden uitgelicht? Hoe zorg ik voor ruimtelijkheid? Wat is de ideale routing? Dat soort vragen zijn ontzettend belangrijk voor de uiteindelijke uitstraling die je wilt creëren. Aan alles is gedacht, van de locatie van de lampen, de kasten, de meetruimte, de werkplaats et cetera. Het totaalplaatje moet kloppen. Een ‘trendy’ interieur neerzetten kan vrijwel iedereen, dat is een kwestie van de trends volgen, maar het gaat erom dat je een unieke maar tegelijkertijd tijdloze winkel creëert die perfect aansluit op de visie van de winkel én de mensen achter de winkel.” Om de uitstraling af te stemmen op de visie van de winkel én de ondernemers, is het volgens Jos van belang om intensief met elkaar samen te werken. “Ik ga altijd uitgebreid het gesprek met iemand aan om iemand te leren kennen en diens drijfveren te achterhalen. Vaak kun je ondernemers in één van de volgende vijf categorieën plaatsen: de oogmeetkundige, de vakman, de modespecialist, de ondernemer en de detaillist. Je vraagt je natuurlijk af waarom het belangrijk is om te weten te komen onder welke categorie iemand valt, maar dat is écht van groot belang. De manier waarop iemand zijn eigen zaak ziet én runt, is zo belangrijk voor de inrichting. De zaak moet een weerspiegeling zijn van de ondernemer, dan trek je ook de mensen aan die je wilt en die ook bij jou passen.” Voordat de verbouwing plaatsvond, heeft Jos dan ook verschillende gesprekken met de zussen gevoerd en hebben verschillende concepten de revue gepasseerd. Lisa vertelt: “Als ik iets doe, dan moet het goed zijn. Dat geldt ook voor een verbouwing. We hebben onze wensen en behoeften met Jos besproken en die hebben we samen weten te vertalen naar de praktijk. Gedurende de verbouwing hebben we verschillende ideeën met elkaar uitgewisseld. Vaak kwamen er nieuwe inzichten tot stand die we vervolgens met Jos bespraken. Hij heeft goed naar ons geluisterd”, glimlacht Lisa. “Alles klopt en het is misschien nog wel mooier dan we hadden gehoopt.” Op de vraag of de zussen het niet spannend vonden om een nieuwe winkel te openen, antwoordt Elvira: “Natuurlijk vonden we het spannend, maar het scheelt wel dat we met z’n drieën zijn. We delen alles samen, onze ideeën, maar ook onze zorgen. Dat zorgt ervoor dat we elkaar gerust kunnen stellen, vertrouwen kunnen geven én het houdt ons scherp. Ik zou dit met niemand anders kunnen doen dan met mijn twee zussen. We zijn alle drie heel verschillend en vullen elkaar daardoor perfect aan.” TOEKOMSTPLANNEN Nu ook de tweede vestiging al ontzettend goed loopt, zijn we benieuwd of er ook plannen klaarliggen voor een derde vestiging. “Wellicht ooit in de toekomst, zeg nooit nooit. Echter zullen we er wel altijd voor waken dat onze visie wordt gewaarborgd en dat kan alleen door zelf veel op de werkvloer te staan én de juiste mensen om je heen te verzamelen. We zijn altijd op zoek naar mensen die ons team komen versterken, áls ze binnen ons team passen. Iemand moet namelijk echt een passie voor optiek en voor mensen hebben. Want dat is waar we voor staan: kwaliteit en persoonlijkheid. Dát maakt ons uniek”, vertelt Elvira. Mocht er ooit nog een verbouwing plaatsvinden in de toekomst, dan is het natuurlijk de vraag of ook die verbouwing gerealiseerd zal worden door Bureau Baijens. Al blijkt uit ons gesprek dat daar eigenlijk geen twijfel over mogelijk is. “We zijn erg enthousiast over de samenwerking met Jos en met het resultaat. Dat de uitstraling bijdraagt aan het succes van je winkel, heeft dit project inmiddels wel bewezen”, glimlacht Lisa. Meer informatie: Bureau Baijens Tel. +31 (0)6 26 86 48 53 www.baijens.nl Stokvis & Stokvis Tel. +31(0)485 303 000 www.stokvisstokvis.nl Lisa, Sophie en Elvira

Happy eyes, happy life De ogen van uw klanten zullen glimlachen met deze zeer zuurstofdoorlatende lenzen. De hele Miru 1month serie is ontworpen met MeniSilk™ technologie. MeniSilk™ maakt deze lenzen zeer zuurstofdoorlatend waardoor elk deel van het oog de zuurstof krijgt die nodig is voor gezonde en gelukkige ogen. Deze lenzen hebben een uniek randprofiel en door de NanoGloss™ nanometer precisietechnologie glijden de oogleden moeiteloos over de zeer schone lenzen. Deze unieke en innovatieve Miru 1month lenzen zorgen voor tevreden lensdragers. Uw klanten zullen de uitstekende prestaties, het ultieme comfort en de gezondheid van hun ogen zeer waarderen, dag na dag. Een echte reden om vrolijk te zijn! Miru 1month lenzen geven uw klanten gelukkige, gezonde ogen. Gelukkige ogen de hele maand lang

DE OPTICIEN NR 2 2023 25 MONTUREN/ZONNEBRILLEN Dit jaar zijn er weer vele nieuwe modellen toegevoegd aan de collectie van Gloryfy. Zo is de E-Bike collectie weer uitgebreid met een aantal fraaie modellen. Een veilige onbreekbare sport- of zonnebril met een contrast-verhogende meekleurende “harmony lens”. Ook de collectie met correctiebrillen wordt uitgebreid met een aantal nieuwe modellen, waaronder de GX sportmodellen met extra lange veren. SAMENWERKING BERND MAYLÄNDER Daarnaast kondigt het merk met trots de samenwerking met de Formule 1 legende Bernd Mayländer aan. Bernd Mayländer is al twintig jaar de officiële Safety Car Driver van de Formule 1, en heeft zijn naam verbonden aan Gloryfy. Veiligheid en Gloryfy gaan hand in hand. LIMITED EDITION Samen met de ontwerpers van Gloryfy heeft Bernd Mayländer een Limited Edition van een correctiebril en een zonnebril ontwikkeld. Deze brillen kunt u direct al bestellen en zijn in verschillende kleuren verkrijgbaar. NA TWEEËNHALF JAAR IN NEDERLAND OP DE MARKT TE ZIJN, LIGT HET MERK GLORYFY, GEPRODUCEERD IN HET OOSTENRIJKSE ZILLERTAL, INMIDDELS BIJ 135 ZELFSTANDIGE OPTICIENS. DE MONTUREN EN LENZEN ZIJN GEMAAKT VAN DE ONBREEKBARE KUNSTSTOF NBFX-POLYMER. DE COLLECTIE BESTAAT UIT SPORTBRILLEN, LIFESTYLE-ZONNEBRILLEN EN CORRECTIEBRILLEN. DE SERVICE EN KWALITEIT VANUIT OOSTENRIJK ZIJN VAN HOOG NIVEAU EN ZORGEN VOOR EEN FIJNE SAMENWERKING MET DE OPTICIENS IN NEDERLAND. GLORYFY UNBREAKABLE EYEWEAR VEROVERT NEDERLAND DE EIGENSCHAPPEN VAN GLORYFY: • Alle brillen zijn op sterkte leverbaar • Al ruim tien jaar, duurzaam geproduceerd in Oostenrijk • Lichtgewicht materiaal • Hoogste optische kwaliteit (Abbe-waarde van 45) • Onbreekbaar montuur en onbreekbare lenzen • Koud aanpasbare brilveren • Door en door getinte glazen MAAK KENNIS MET DE COLLECTIE Bent u benieuwd naar de collectie? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met Marcel Vermeulen, Sales Director Benelux. “Vanzelfsprekend kom ik graag uw kant op om u de collectie te laten zien. Bel of mail gerust om een afspraak te maken”, aldus Marcel. Meer informatie: Marcel Vermeulen Tel. +31 (0)6-51576113 | marcel.vermeulen@gloryfy.com

DE OPTICIEN NR 2 2023 26 CLIP-ON De nieuwe modellen Adriatica, Alba, Cortez, Formentera, Giorgio, Ibiza en Palma zijn optische monturen die ontworpen zijn om het grootste comfort en lichtheid te bieden voor brillen op sterkte. De toevoeging van de stijlvolle, slanke nieuwe clip, die samen met het montuur wordt verkocht, maakt een snelle omschakeling van een optisch montuur naar een zonnebril mogelijk. SEA2SEE: LANCERING VAN DE ALLEREERSTE 'SEASTAINABLE' CLIP-ON-COLLECTIE SEA2SEE KONDIGT DE LANCERING AAN VAN DE ALLEREERSTE 'SEASTAINABLE' CLIP-ON-COLLECTIE, DIE HAAR REPERTOIRE VAN BRILLEN VAN HOGE KWALITEIT UITBREIDT MET ULTRAMODERNE, KLEURRIJKE CLIPS VOOR ZEVEN NIEUWE MODELLEN. De nieuwe clip-on van Sea2See wordt aan de voorkant van het frame bevestigd met vier magnetische inzetstukken - twee aan de zijkanten en twee boven de brug. “Onze nieuwe clips worden bevestigd met vier magneten om ervoor te zorgen dat ze niet bewegen. We hebben ook gezorgd voor extra flexibiliteit bij de veren, waardoor de druk op de voorkant wordt verminderd en de clip recht en volledig stabiel op het montuur blijft zitten”, vertelt François van den Abeele, oprichter en CEO van Sea2See Eyewear. Alle Sea2See-frames worden in Italië gemaakt. Het 100% zeeplastic materiaal wordt in Afrika gewonnen en ingezameld door de Sea2See Foundation, een non-profit organisatie opgericht door François van den Abeele. Via de Foundation wordt jaarlijks 350-400 ton afval ingezameld, waarvan ongeveer 300 ton waardevol is en wordt geüpcycled voor het UPSEA™ PLAST-materiaal dat wordt gebruikt om de monturen en horloges van Sea2See te maken. Meer informatie: Sea2See www.sea2see.org

2022 - 2023 H I LLENAAR OPT I EK DOESBURG KANTOOR CENTROP VELP DEN HOED OPT I EK ZWI JNDRECHT SHOWROOM PAJUK LEUSDEN FRANSSEN OPT I EK BOEKEL WI LFRED DE JONG GELDERMALSEN STOKV I S&STOKV I S MI LL WALS OPT I EK ALKMAAR PRUMMEL DODEWAARD PRUMMEL VEENENDAAL . . . UW INTERI EUR? W W W . B A I J E N S . N L coblens.com D I S C O V E R N O W AT DESTINATION UNKNOWN

DE OPTICIEN NR 2 2023 28 MYOPIE MENICON BLOOM E-LEARNING VOOR WINKELMEDEWERKERS MAAKT MYOPIE CONTROLE BESPREEKBAARDER ANTHOINETTE JOTHMANN IS IN APRIL 2022 GESTART BIJ MENICON. DAARVOOR WAS ZE RUIM 25 JAAR CONTACTLENSSPECIALIST IN EEN OPTIEKZAAK. “IK VOND MIJN WERK GEWELDIG, MAAR WAS OP DEN DUUR TOCH TOE AAN EEN NIEUWE UITDAGING. DIE HEB IK BIJ MENICON ABSOLUUT GEVONDEN”, GLIMLACHT ANTHOINETTE. HAAR GROOTSTE PASSIE LIGT OP HET GEBIED VAN MYOPIE CONTROLE EN DAT IS OOK ÉÉN VAN DE REDENEN DAT ZE DE MENICON BLOOM E-LEARNING VOOR WINKELMEDEWERKERS HEEFT ONTWIKKELD. WE GAAN MET ANTHOINETTE IN GESPREK OVER WAT DIT E-LEARNING PROGRAMMA PRECIES INHOUDT EN WAT DE TOEGEVOEGDE WAARDE IS VOOR OPTICIENS. Myopie controle is een onderwerp dat volgens Anthoinette ook in de winkel bespreekbaar moet worden gemaakt en dat is de reden geweest om een cursus te schrijven speciaal voor iedereen die geen contactlenzen aanpast, maar wel goede informatie moet kunnen geven. “In 2019 hebben we Menicon Bloom geïntroduceerd, een compleet behandelplan voor myopie controle. Een relatief nieuw behandelplan, waar nog veel onwetendheid over is, niet alleen bij de consument, maar ook bij de optiekmedewerkers. Om het onderwerp bespreekbaarder te maken in de optiekwinkel, hebben we het Menicon Bloom e-learning programma voor specialisten uitgebreid met een versie voor de rest van het team. Alles begint namelijk bij de eerste persoon die de klant in de winkel of aan de telefoon spreekt. Het is eigenlijk gek dat zij vaak niet op de hoogte zijn van wat myopie controle inhoudt, toch?” Door middel van deze online cursus kan basiskennis worden ontwikkeld met betrekking tot myopie controle. “De module is kort, maar krachtig met begrijpelijke taal. We willen het namelijk voor iedereen toegankelijk maken. Na het volgen van de module ben je in staat om vragen van klanten te beantwoorden én om de klant na te laten denken over het belang van myopie controle. Kortom, het onderwerp myopie controle wordt hierdoor bespreekbaarder gemaakt.” BETROKKEN VOELEN Het idee voor het e-learning programma voor medewerkers is ontstaan vanuit Anthoinettes ervaring in de optiekwinkel. Nadat Anthoinette haar havo-diploma had afgerond, was ze op zoek naar een bijbaantje en kwam ze terecht bij een optiekzaak. “Ik werd altijd gezien als het ‘baliemeisje’, wat eigenlijk nergens wat vanaf wist. Om van dat imago af te komen, ben ik de deeltijd optiekopleiding gaan volgen. Dat vond ik zo leuk, dat ik er steeds een jaartje aan vast hebt geplakt. Uiteindelijk ben ik doorgegroeid tot opticien en contactlensspecialist.” Ook in haar verdere carrière liep Anthoinette regelmatig tegen het probleem aan dat de winkelmedewerkers niet volledig werden betrokken bij het team. “Dat zorgt er niet alleen voor dat de winkelmedewerkers geen kennis ontwikkelen over het optiekvak, maar ook dat ze zich vaak niet betrokken voelen. Daar moet wat ons betreft wat aan veranderd worden, aangezien zij ontzettend belangrijk zijn in de winkel. Door hen middels het e-learning programma op een laagdrempelige manier kennis bij te brengen over myopie controle, zullen ze zich zelfverzekerder voelen en daardoor ook meer betrokken bij de rest van het team. Doordat de medewerkers zich zelfverzekerder voelen, zullen ze ook beter in staat zijn om vragen van klanten te beantwoorden met betrekking tot myopie controle. In de toekomst zullen winkelmedewerkers steeds vaker worden geconfronteerd met vragen over myopie controle. Het e-learning programma zorgt dus ook voor de professionalisering van je optiekwinkel.” KLANTEN ADVISEREN Naast de eerder genoemde voordelen, biedt het e-learning programma nog een ander belangrijk voordeel. Na het volgen van het programma kunnen de winkelmedewerkers zelf de klanten bewust maken van het belang van myopie controle. “Als iemand in de meetruimte zit, is de keuze voor contactlenzen al gemaakt. Het gaat erom dat je ze zover krijgt om die beslissing te nemen. Daarin kunnen de winkelmedewerkers van grote waarde zijn. Ik hoor namelijk regelmatig van opticiens dat het moeilijk is om de kinderen in de winkel te krijgen. Logisch, als je de ouders er ook niet bewust van maakt. Ouders willen het beste voor hun kind, maar als je hen geen voorlichting geeft over wat myopie controle inhoudt en wat de mogelijkheden zijn, hoe kunnen zij dan de beste keuze voor hun kind maken?” ALLES BEGINT BIJ DE EERSTE PERSOON DIE DE KLANT IN DE WINKEL SPREEKT. HET IS EIGENLIJK GEK DAT ZIJ VAAK NIET OP DE HOOGTE ZIJN VAN WAT MYOPIE CONTROLE INHOUDT, TOCH? “ “

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4