De Opticien nr2-2023 Online

DE OPTICIEN NR 2 2023 23 in Someren werd verbouwd, steeg de omzet naar ongekende hoogte. Hoe dat komt? Ik denk door onze enorme passie en drive. We ondernemen vanuit dezelfde filosofie als onze ouders, maar hebben de zaak wel verjongd en dynamischer gemaakt. De nieuwe uitstraling is frisser en gezelliger en daarnaast zijn we ons nog meer gaan focussen op oog- en hoorzorg. We hebben optometristen, een oogarts, audicien, contactlensspecialisten en een orthoptist in dienst. Kortom, we bieden de juiste zorg, kwaliteitsbrillen én gezelligheid. Dat is denk ik de reden dat mensen voor ons kiezen.” TWEEDE VESTIGING IN MILL Doordat de zaak na de overname en de verbouwing zo goed liep, dachten de drie zussen steeds vaker na over het openen van een nieuwe vestiging. Toen ze te horen kregen dat een optiekzaak in Sint Hubert besloot om de zaak te verkopen, is het balletje echt gaan rollen. Echter bleef het niet alleen bij de overname van die winkel, maar werd er nog een optiekzaak gekocht in Mill. “We hebben twee winkels samen gefuseerd tot het Stokvis & Stokvis concept op een nieuwe locatie in Mill”, vertelt Lisa. Ook voor deze verbouwing werd gekozen voor Jos als interieurarchitect. Het klinkt misschien als een relatief simpele opgave om een concept van de ene vestiging te vertalen naar een nieuwe vestiging, maar niets is minder waar. “Ieder pand vraagt om een andere aanpak”, stelt Jos. “Ik ben geen interieurontwerper, maar een interieurarchitect. Dat houdt in dat ik niet alleen kijk naar de materialen en kleuren die worden gebruikt, maar ook naar de indeling. Het belang van een goede indeling wordt vaak onderschat. Waar moet de balie komen? Waar moeten de monturen worden uitgelicht? Hoe zorg ik voor ruimtelijkheid? Wat is de ideale routing? Dat soort vragen zijn ontzettend belangrijk voor de uiteindelijke uitstraling die je wilt creëren. Aan alles is gedacht, van de locatie van de lampen, de kasten, de meetruimte, de werkplaats et cetera. Het totaalplaatje moet kloppen. Een ‘trendy’ interieur neerzetten kan vrijwel iedereen, dat is een kwestie van de trends volgen, maar het gaat erom dat je een unieke maar tegelijkertijd tijdloze winkel creëert die perfect aansluit op de visie van de winkel én de mensen achter de winkel.” Om de uitstraling af te stemmen op de visie van de winkel én de ondernemers, is het volgens Jos van belang om intensief met elkaar samen te werken. “Ik ga altijd uitgebreid het gesprek met iemand aan om iemand te leren kennen en diens drijfveren te achterhalen. Vaak kun je ondernemers in één van de volgende vijf categorieën plaatsen: de oogmeetkundige, de vakman, de modespecialist, de ondernemer en de detaillist. Je vraagt je natuurlijk af waarom het belangrijk is om te weten te komen onder welke categorie iemand valt, maar dat is écht van groot belang. De manier waarop iemand zijn eigen zaak ziet én runt, is zo belangrijk voor de inrichting. De zaak moet een weerspiegeling zijn van de ondernemer, dan trek je ook de mensen aan die je wilt en die ook bij jou passen.” Voordat de verbouwing plaatsvond, heeft Jos dan ook verschillende gesprekken met de zussen gevoerd en hebben verschillende concepten de revue gepasseerd. Lisa vertelt: “Als ik iets doe, dan moet het goed zijn. Dat geldt ook voor een verbouwing. We hebben onze wensen en behoeften met Jos besproken en die hebben we samen weten te vertalen naar de praktijk. Gedurende de verbouwing hebben we verschillende ideeën met elkaar uitgewisseld. Vaak kwamen er nieuwe inzichten tot stand die we vervolgens met Jos bespraken. Hij heeft goed naar ons geluisterd”, glimlacht Lisa. “Alles klopt en het is misschien nog wel mooier dan we hadden gehoopt.” Op de vraag of de zussen het niet spannend vonden om een nieuwe winkel te openen, antwoordt Elvira: “Natuurlijk vonden we het spannend, maar het scheelt wel dat we met z’n drieën zijn. We delen alles samen, onze ideeën, maar ook onze zorgen. Dat zorgt ervoor dat we elkaar gerust kunnen stellen, vertrouwen kunnen geven én het houdt ons scherp. Ik zou dit met niemand anders kunnen doen dan met mijn twee zussen. We zijn alle drie heel verschillend en vullen elkaar daardoor perfect aan.” TOEKOMSTPLANNEN Nu ook de tweede vestiging al ontzettend goed loopt, zijn we benieuwd of er ook plannen klaarliggen voor een derde vestiging. “Wellicht ooit in de toekomst, zeg nooit nooit. Echter zullen we er wel altijd voor waken dat onze visie wordt gewaarborgd en dat kan alleen door zelf veel op de werkvloer te staan én de juiste mensen om je heen te verzamelen. We zijn altijd op zoek naar mensen die ons team komen versterken, áls ze binnen ons team passen. Iemand moet namelijk echt een passie voor optiek en voor mensen hebben. Want dat is waar we voor staan: kwaliteit en persoonlijkheid. Dát maakt ons uniek”, vertelt Elvira. Mocht er ooit nog een verbouwing plaatsvinden in de toekomst, dan is het natuurlijk de vraag of ook die verbouwing gerealiseerd zal worden door Bureau Baijens. Al blijkt uit ons gesprek dat daar eigenlijk geen twijfel over mogelijk is. “We zijn erg enthousiast over de samenwerking met Jos en met het resultaat. Dat de uitstraling bijdraagt aan het succes van je winkel, heeft dit project inmiddels wel bewezen”, glimlacht Lisa. Meer informatie: Bureau Baijens Tel. +31 (0)6 26 86 48 53 www.baijens.nl Stokvis & Stokvis Tel. +31(0)485 303 000 www.stokvisstokvis.nl Lisa, Sophie en Elvira

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4