De Opticien nr2-2023 Online

DE OPTICIEN NR 2 2023 28 MYOPIE MENICON BLOOM E-LEARNING VOOR WINKELMEDEWERKERS MAAKT MYOPIE CONTROLE BESPREEKBAARDER ANTHOINETTE JOTHMANN IS IN APRIL 2022 GESTART BIJ MENICON. DAARVOOR WAS ZE RUIM 25 JAAR CONTACTLENSSPECIALIST IN EEN OPTIEKZAAK. “IK VOND MIJN WERK GEWELDIG, MAAR WAS OP DEN DUUR TOCH TOE AAN EEN NIEUWE UITDAGING. DIE HEB IK BIJ MENICON ABSOLUUT GEVONDEN”, GLIMLACHT ANTHOINETTE. HAAR GROOTSTE PASSIE LIGT OP HET GEBIED VAN MYOPIE CONTROLE EN DAT IS OOK ÉÉN VAN DE REDENEN DAT ZE DE MENICON BLOOM E-LEARNING VOOR WINKELMEDEWERKERS HEEFT ONTWIKKELD. WE GAAN MET ANTHOINETTE IN GESPREK OVER WAT DIT E-LEARNING PROGRAMMA PRECIES INHOUDT EN WAT DE TOEGEVOEGDE WAARDE IS VOOR OPTICIENS. Myopie controle is een onderwerp dat volgens Anthoinette ook in de winkel bespreekbaar moet worden gemaakt en dat is de reden geweest om een cursus te schrijven speciaal voor iedereen die geen contactlenzen aanpast, maar wel goede informatie moet kunnen geven. “In 2019 hebben we Menicon Bloom geïntroduceerd, een compleet behandelplan voor myopie controle. Een relatief nieuw behandelplan, waar nog veel onwetendheid over is, niet alleen bij de consument, maar ook bij de optiekmedewerkers. Om het onderwerp bespreekbaarder te maken in de optiekwinkel, hebben we het Menicon Bloom e-learning programma voor specialisten uitgebreid met een versie voor de rest van het team. Alles begint namelijk bij de eerste persoon die de klant in de winkel of aan de telefoon spreekt. Het is eigenlijk gek dat zij vaak niet op de hoogte zijn van wat myopie controle inhoudt, toch?” Door middel van deze online cursus kan basiskennis worden ontwikkeld met betrekking tot myopie controle. “De module is kort, maar krachtig met begrijpelijke taal. We willen het namelijk voor iedereen toegankelijk maken. Na het volgen van de module ben je in staat om vragen van klanten te beantwoorden én om de klant na te laten denken over het belang van myopie controle. Kortom, het onderwerp myopie controle wordt hierdoor bespreekbaarder gemaakt.” BETROKKEN VOELEN Het idee voor het e-learning programma voor medewerkers is ontstaan vanuit Anthoinettes ervaring in de optiekwinkel. Nadat Anthoinette haar havo-diploma had afgerond, was ze op zoek naar een bijbaantje en kwam ze terecht bij een optiekzaak. “Ik werd altijd gezien als het ‘baliemeisje’, wat eigenlijk nergens wat vanaf wist. Om van dat imago af te komen, ben ik de deeltijd optiekopleiding gaan volgen. Dat vond ik zo leuk, dat ik er steeds een jaartje aan vast hebt geplakt. Uiteindelijk ben ik doorgegroeid tot opticien en contactlensspecialist.” Ook in haar verdere carrière liep Anthoinette regelmatig tegen het probleem aan dat de winkelmedewerkers niet volledig werden betrokken bij het team. “Dat zorgt er niet alleen voor dat de winkelmedewerkers geen kennis ontwikkelen over het optiekvak, maar ook dat ze zich vaak niet betrokken voelen. Daar moet wat ons betreft wat aan veranderd worden, aangezien zij ontzettend belangrijk zijn in de winkel. Door hen middels het e-learning programma op een laagdrempelige manier kennis bij te brengen over myopie controle, zullen ze zich zelfverzekerder voelen en daardoor ook meer betrokken bij de rest van het team. Doordat de medewerkers zich zelfverzekerder voelen, zullen ze ook beter in staat zijn om vragen van klanten te beantwoorden met betrekking tot myopie controle. In de toekomst zullen winkelmedewerkers steeds vaker worden geconfronteerd met vragen over myopie controle. Het e-learning programma zorgt dus ook voor de professionalisering van je optiekwinkel.” KLANTEN ADVISEREN Naast de eerder genoemde voordelen, biedt het e-learning programma nog een ander belangrijk voordeel. Na het volgen van het programma kunnen de winkelmedewerkers zelf de klanten bewust maken van het belang van myopie controle. “Als iemand in de meetruimte zit, is de keuze voor contactlenzen al gemaakt. Het gaat erom dat je ze zover krijgt om die beslissing te nemen. Daarin kunnen de winkelmedewerkers van grote waarde zijn. Ik hoor namelijk regelmatig van opticiens dat het moeilijk is om de kinderen in de winkel te krijgen. Logisch, als je de ouders er ook niet bewust van maakt. Ouders willen het beste voor hun kind, maar als je hen geen voorlichting geeft over wat myopie controle inhoudt en wat de mogelijkheden zijn, hoe kunnen zij dan de beste keuze voor hun kind maken?” ALLES BEGINT BIJ DE EERSTE PERSOON DIE DE KLANT IN DE WINKEL SPREEKT. HET IS EIGENLIJK GEK DAT ZIJ VAAK NIET OP DE HOOGTE ZIJN VAN WAT MYOPIE CONTROLE INHOUDT, TOCH? “ “

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4