De Opticien nr2-2023 Online

DE OPTICIEN NR 2 2023 63 INTERVIEW TIEN JAAR GELEDEN KWAM SERGE 'T HOEN PER TOEVAL IN DE OPTIEK TERECHT. “IK BEN JAREN OP ZOEK GEWEEST NAAR MIJN IDEALE BAAN EN HEB DIE UITEINDELIJK IN DE OPTIEKWERELD GEVONDEN. HOE? DAT IS EEN LANG VERHAAL”, GLIMLACHT SERGE. IN 2015 RICHTTE HIJ HET MERK OUTSPOKEN OP. “IK WILDE IETS CREËREN DAT ER NOG NIET WAS, IETS SPEELS, VERRASSENDS ÉN EIGENWIJS. DAT HEEFT GERESULTEERD IN DIT UITGESPROKEN MERK.” Serge rondde de opleiding Nederlands Recht af, deed een bachelor Psychologie en woonde gedurende deze studies in Nice, San Sebastián en Guadalajara. Op de vraag hoe hij in de optiek terecht is gekomen, antwoordt hij: “Tijdens mijn studies in het buitenland kreeg ik een bijbaantje op een internationale optiekbeurs als vertaler. Ik heb een veelzijdige interesse en een grote behoefte aan onafhankelijkheid. Op de beurs kwam ik erachter dat ik deze twee zaken perfect kan combineren binnen de optiek. De mix van een eigen bedrijf en de raakvlakken van de optiek met mode, ontwerp en kleur bleek een schot in de roos!” ANDERS DAN ANDEREN Serge deed op verschillende optiekbeurzen inspiratie op om een eigen merk te ontwikkelen dat er bij de opticien meteen uit zou springen. “Ik wilde monturen creëren waarmee mensen zichzelf écht kunnen laten zien en waarmee ik ze uitdaag om zichzelf te tonen! Kortom, ik wil dat mensen zichzelf kunnen uitspreken met een montuur, vandaar de merknaam Outspoken. De nadruk in de collectie ligt op het gebruik van gelamineerd acetaat. Daarbij worden verschillende acetaatlagen op elkaar bevestigd waardoor verrassende kleuren ontstaan, die speciaal voor Outspoken ontwikkeld worden.” “Outspoken kenmerkt zich door een verscheidenheid aan vormen en kleuren die de zintuigen prikkelen. Tegelijkertijd is er binnen de grote collectie een mooie balans aanwezig: enkele zeer bijzondere monturen springen eruit als eyecatchers binnen het grotere geheel. Door de jaren heen ben ik namelijk tot de conclusie gekomen dat een montuur ook niet te bijzonder moet zijn. Het moet wel toegankelijk blijven, ook voor mensen die zich willen uitspreken. Hierdoor is het merendeel van de collectie makkelijk draagbaar en daardoor commercieel aantrekkelijk.” DE NIEUWE COLLECTIE In de afgelopen jaren heeft Serge veel geleerd over de optiekmarkt en de behoeften van opticiens en consumenten. “Door die ervaring weet ik nu goed wat wel en niet aanslaat, waar behoefte aan is en waar verbeterpunten liggen. Met Outspoken ben ik continu bezig om de collectie te optimaliseren. Een voorbeeld hiervan is dat er steeds nieuwe manieren van lamineren gebruikt worden. Door mijn jarenlange ervaring blijft de collectie daardoor verrassen. Dit leidt tot een glimlach op het gezicht van een tevreden consument en dat is de allerbeste motivatie! Ik daag mezelf daarom continu uit om te blijven innoveren.” SAMENWERKING Die innovatiedrang heeft ertoe geleid dat het aantal klanten de afgelopen jaren enorm is toegenomen. “Ik denk dat Outspoken uniek is omdat het prijsonderscheidend is, de voorraad in Nederland ligt en ik geloof in de kracht van samenwerking. Ondernemen werkt vooral als je de juiste lange termijn samenwerkingen aangaat vanuit een oprechte, wederzijdse interesse. Zo stel je elkaar in staat om succesvol te zijn. In Noord-Nederland helpt Yvonne Verbeek als vertegenwoordigster mij hiermee.” “Onderdeel van de samenwerking met opticiens is goed naar elkaar luisteren, met elkaar meedenken en elkaar daardoor steeds beter begrijpen. Een sterke marketingondersteuning is hier het resultaat van. We bieden displays aan en gelamineerde acetaatplaatjes, sleutelhangers en knopen. Deze knopen kun je bijvoorbeeld op je blouse bevestigen om zo een merkbeleving in de winkel te creëren en de verkoop te stimuleren. Uiteindelijk gaat het erom dat de brillen goed worden verkocht. Door de combinatie van een bijzondere collectie, een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding en de juiste marketingondersteuning, is Outspoken een aantrekkelijk merk voor de zelfstandige optiekzaak.” Wil je meer weten over Outspoken? Yvonne en Serge vertellen je er in een persoonlijk gesprek graag meer over! Meer informatie: www.outspokenholland.com of www.frameworkeyewear.com Midden- en Zuid-Nederland: Serge ‘t Hoen +31 (0)681013620 Noord-Nederland: Yvonne Verbeek +31 (0)641474331 HET NEDERLANDSE MERK OUTSPOKEN IS SPEELS, VERRASSEND ÉN EIGENWIJS

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4