De Opticien nr 2 2024 Online

DE OPTICIEN NR 2 2024 41 De maandag werd in de discussiezaal afgesloten met een sessie van Harry Dickhoff over presbyopie. In zijn sessie vertelde Harry dat steeds meer jonge presbyopen, een snelgroeiende doelgroep, niet aan de bril wil. Ze willen de vrijheid van contactlenzen (blijven) ervaren, maar krijgen vaak de onzichtbare leesbril niet eens aangeboden. Er liggen volgens Harry veel kansen om hen een aangenamer leven te bezorgen, vooral met het groeiende aanbod van innovatieve bifocale, multifocale en zelfs multifocale torische lenstypen. En ook de aanpassing wordt steeds eenvoudiger. Al deze uitdagingen én kansen kwamen in zijn sessie, genaamd ‘Is er hoop voor de (toekomstige) presbyoop?’, uitgebreid aan bod. De toekomst van preventieve zorg Ook in de andere zalen werden er uiteraard interessant sessies verzorgd. Een andere sessie waar veel positieve reacties op werden ontvangen, was de sessie van Caroline Klaver en Marcel Levi in de Gender-zaal over de toekomst van preventieve zorg in het algemeen, maar ook specifiek toegespitst op myopie management. Lezen en smartphones zijn niet meer weg te denken uit ons leven, maar het is belangrijk dat we ons bewust zijn van de gevaren van te veel nabijwerk volgens de twee sprekers. Tijdens de sessie begon hoogleraar Marcel Levi met een uiteenzetting van de (on)mogelijkheden in preventieve zorg. Vervolgens vertaalde hoogleraar Caroline Klaver het belang van preventie in myopie, en bood ze handvatten om vroege interventie mogelijk te maken. Deze benaderingen benadrukten het belang van preventie in het verminderen van myopie, waarmee het adagium ‘voorkomen is beter dan genezen’ krachtig werd ondersteund. Droge ogen In de Benelux-zaal op verzorgde Gülenay Pakir, Rob Wouters, Peter van Beek en Sander Sterk een interessante sessie over het starten en optimaliseren van een droge ogen kliniek. Op zondag kwam aan bod waar je in de praktijk allemaal op kan letten om een goed beeld te krijgen van de problematiek en hoe eenvoudig je al voor een verbetering kon zorgen bij jouw klant. Op maandag werd de commerciële kant uitgelicht, want ja, er moet immers ook geld verdiend worden. Er werd waardevolle informatie gedeeld over prijszetting van een droge ogen onderzoek, maar ook over de keuzes in apparatuur en de afwegingen die je daarin kan maken. Leveranciersplein Het NCC benadrukte ook het belang van persoonlijk contact, zowel tussen deelnemers onderling als met leveranciers. Op het leveranciersplein konden de bezoekers netwerken met leveranciers, maar ook de laatste innovaties bekijken. Zo stond de stand van Johnson & Johnson in het teken van ACUVUE® OASYS MAX 1-Day, een innovatieve lens die vorig jaar is geïntroduceerd in zowel een sferische als multifocale variant. Het team van ERCON nam de opticiens mee in de wereld van de correctie van keratoconus. Op de stand van Menicon werden de opticiens ‘kleurrijk’ ontvangen. Elke kleur stond voor een bepaald type lens, waaronder nachtlenzen, disposables, maatwerklenzen en lenzen voor myopie management. SMEYEL liet de opticiens op hun stand kennismaken met Alvera®, een nieuwe multipurpose vloeistof met alöe vera en op de stand van mark’ennovy kon je alles te weten komen over de Mylo Toric, die is bekroond tot winnaar bij de Optician Awards 2023. Verder liet Alcon de opticiens kennismaken met hun Water Surface technologie en lanceerde Bausch + Lomb tijdens het NCC de FitBetterTM app, waarmee het selecteren van de juiste lens én het aanpassen ervan eenvoudiger wordt. De organisatie streeft ernaar elke editie de Nederlandse en Vlaamse contactlensspecialisten te versterken in hun praktijkuitvoering en kennisverrijking, om zo het vakgebied naar een nog hoger level te tillen. Deze editie is daar absoluut in geslaagd als je het ons vraagt. Ook de organisatie kijkt tevreden terug op het tweedaagse congres. “Onze oprechte dank aan iedereen die heeft bijgedragen aan het succes van deze editie. Op naar het volgende NCC!”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4