44 DE OPTICIEN NR 2 2025 CONTACTLENZEN Hoewel de thema’s van de opleiding vaststaan, is er binnen de lessen volop ruimte voor eigen inbreng van zowel docenten als studenten. Dat blijkt direct wanneer Bianca een vraagstuk aan de groep voorlegt. Ze stelt voor dat studenten elke les een praktijkcasus presenteren. “In voorgaande jaren werkte dit erg goed, omdat het de theorie beter koppelt aan de praktijkervaringen van studenten. Je leert niet alleen door je eigen casus uit te diepen en te presenteren, maar ook door de praktijkvoorbeelden van je medestudenten te zien en daar samen over te sparren”, legt ze uit. “We zoeken continu naar de juiste balans tussen theorie en praktijk.” De groep reageert enthousiast op Bianca’s voorstel, en dat enthousiasme - of beter gezegd, die passie - is de hele dag voelbaar. De interactie is er constant, niet alleen tussen de docent en studenten, maar ook onderling. Bianca betrekt de studenten actief, al merkt ze op dat dit vaak niet eens nodig is. “Deze studenten hebben al een achtergrond in de optiek, hebben bewust voor dit vak gekozen en willen zich nu verder specialiseren in contactlenzen. Ze zijn gemotiveerd, leergierig - en natuurlijk ook gefocust op het behalen van hun examens”, voegt ze met een knipoog toe. Ervaringen van de studenten Na de theorieles verplaatsen we ons naar het praktijklokaal, waar studenten bij elkaar contactlensaanmetingen verrichten. Dit biedt ons de kans om met een aantal van hen in gesprek te gaan over hun ervaringen. Eva van Berkel rolde min of meer toevallig de optiekbranche in. “Ik begon als verkoopmedewerker in een optiekzaak en vond het zo interessant dat ik besloot de optiekopleiding te volgen. Maar ik wilde méér dan alleen brillen verkopen. Daarom koos ik voor de opleiding Contactlensspecialist, zodat ik klanten van A tot Z kan begeleiden.” Hoewel de optiek niet haar eerste bewuste carrièrekeuze was, was de keuze voor deze opleiding dat wél. “Ik had veel positieve verhalen gehoord over deze opleiding op deze locatie, dus de beslissing was snel gemaakt. En of het aan mijn verwachtingen voldoet? Absoluut, het bevalt ontzettend goed.” Rosa Paulusma ervaart deze opleiding als aanzienlijk uitdagender dan de optiekopleiding. “Ik voel meer spanning voor deze examens, wat logisch is, aangezien het een vervolgopleiding is en de stof dieper gaat.” Toch ziet ze dat juist als een voordeel. “We zijn hier allemaal om onszelf verder te ontwikkelen, maar dat vraagt inzet. Dit doe je niet zomaar even, je moet echt gemotiveerd zijn.” Voor veel studenten speelt de werkomgeving een belangrijke rol in hun keuze en motivatie. “In onze winkel bestaat 40% van de verkoop uit contactlenzen”, vertelt Eva. “Bij ons is iedereen contactlensspecialist, dus het was voor mij een logische stap om ook deze opleiding te volgen.” EEN KIJKJE ACHTER DE SCHERMEN BIJ DE OPLEIDING CONTACTLENSSPECIALIST VAN HET DELTION COLLEGE De optiekbranche kampt met een toenemende uitdaging: het vinden van goed opgeleide en gemotiveerde contactlensspecialisten. Het aantal studenten dat kiest voor een optiek- en contactlensopleiding neemt af, terwijl de vraag naar een nieuwe lichting specialisten groeit. Waarom kies je als opticien om door te leren voor contactlensspecialist? De redactie van vaktijdschrift De Opticien liep een dag mee met de opleiding Contactlensspecialist van het Deltion College in Zwolle en sprak met docent Bianca Schut en haar tweedejaars studenten over hun ervaringen, uitdagingen en toekomstperspectieven. Tina Perloy en Jelmer Prins Thomas van Wilgenburg en Eva van Berkel
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4