De Opticien nr 3 2018

Op 25 mei 2016 is de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming kortweg ook wel de AGV wet of internationaal, de GDPR in werking getreden. Tot 25 mei van dit jaar hebben instanties en bedrijven de tijd gekregen aan deze verordening te voldoen. Vanaf ongeveer 5 mei van dit jaar krijgt mijn bedrijf allerlei verschillende verwerkersovereenkomsten in de bus. Opeens lijkt iedereen wakker geschud, wat ook wel blijkt uit de vele berichten met cursussen, aanpassingen van websites en andere zaken die hiermee te maken hebben. Wat mij vooral opvalt is de verscheidenheid aan overeenkomsten en uitleg over de verordening. Wanneer toch duidelijk zou zijn wat je wel en niet mag met de nieuwe wet zou het toch eenvoudig moeten zijn een algemeen verhaal op papier te krijgen. De kern van de zaak lijkt mij dat een bedrijf of instantie niet ongeoorloofd en of ongevraagd gegevens van personen mag gebruiken. Tevens mogen gegevens niet gebruikt worden voor doeleinden waarvoor ze niet bedoeld zijn. Daarnaast moet er gemeld worden als er gegevens worden gelekt en heeft degene waar de gegevens van zijn, te allen tijde recht op inzage van zijn gegevens. Tenslotte heeft eenieder het recht om de gegevens te laten wissen en of te corrigeren. Als je de verschillende overeenkomsten die bij ons bedrijf zijn gekomen bekijkt kan het niet anders dan dat de meeste bedrijven en instanties niet weten waar je aan moet voldoen. Naar mijn idee zou het toch moeten kunnen dat we allen eenzelfde overeenkomst maken met betrekking tot gegevens en de manier hoe we daar mee omgaan, maar kennelijk hebben is het zo ingewikkeld dat er op veel manieren een interpretatie aan gegeven kan worden. Bovendien is het zo dat wanneer ik de ene overeenkomst teken het best zo eens zou kunnen zijn dat ik een andere overeen- komst schendt met betrekking tot de data lekken en dergelijke. Kortom naar mijn idee zijn we er nog niet uit. Het lijkt erop dat wat een positieve insteek had moeten zijn en meer openheid en transparantie zou moeten geven juist meer onduidelijkheid en een soort schijn zekerheid geeft. Het lijkt erop dat de verordening de consument zoveel wil beschermen dat het middel af en toe het doel voorbij schiet. Op welk moment bijvoorbeeld moet je aan een klant vragen of er gegevens van hem mogen worden genoteerd, bij binnenkomst, als je je aan elkaar voorstelt, op het moment dat je een afspraak maakt voor een oogmeting of op het moment dat je zijn of haar bril doormeet? Hierover kan bijna niet een eensluidend antwoord worden gegeven, sterker nog een ieder doet dat op een ander moment. Hoewel de wet al twee jaar bekend is komt een aantal zaken nu pas naar voren omdat de deadline opeens in zicht komt. Een ander aspect waardoor er opeens door velen actie wordt ondernomen en er zweethanden en vlekken in de nek ont- staan is het feit dat de boetes die worden genoemd exorbitant zijn in verhouding met wat we gewend zijn. Dan is het logisch dat iedereen opeens is wakker geschud. Naar mijn idee is het goed dat we ons beseffen dat veel van onze gegevens op plaatsen liggen waar we nu geen weet van hebben. Ook ik denk dat het goed is nu eens duidelijk te maken dat er met deze gegevens voorzichtig moet worden omgesprongen. Op dit moment schiet wel iedereen in de stress door deze verordening en weet eigenlijk niemand hoe het echt zit en hoe echt te handelen en neemt iedereen maar het zekere voor het onzekere. Het gevolg hiervan is een wirwar van overeen- komsten met of zonder boete bepalingen en het verhalen van kosten over en weer. Je mag hopen dat je geen ruzie krijgt met een opticien als leverancier van producten met een verwerkersovereenkomst want dan zou je nog wel eens wat audits tege- moet kunnen zien, op jouw kosten. Ik verwacht echter dat, als het stof na 25 mei wat is opgetrokken, we allen nog eens rustig kijken naar alle overeenkomsten verordeningen en dergelijke en dat de praktijk ons dan zal leren wat de beste methode is. Tot die tijd wens ik u en mij wat minder ondoorzichtige regelgeving uit Brussel. (bronnen en referenties Famme, Info.nu, ) De AVG wet Erik Smidt ERIK SMIDT IS EIGENAAR VAN ERCON CONTACTLENZEN & CONSULTANCY. ERCON IS EEN LEVERANCIER VAN CONTACTLENZEN EN LEVERT AAN OPTICIENS, OOGARTS-PRAKTIJKEN EN AANPAS-INSTITUTEN. ERCON GAAT IN DE CONTACTLENSWERELD SAMENWERKINGEN AAN MET BEDRIJVEN DIE MODERNE EN INNOVATIEVE PRODUCTEN FABRICEREN. ZO WAREN ZIJ DE EERSTE DIE EEN ZACHTE LENS MET ABERRATIE BLOKKING LEVERDEN VOOR EEN VERHOOGD CONTRAST. DEZE INNOVATIEVE ROL LIGT ERIK WEL. ZO HEEFT HIJ NAAST EEN VOORLIEFDE VOOR HET VAK GROTE PASSIE VOOR ONDERNEMEN EN ZIET HIJ OVERAL KANSEN. DEZE KANSEN DEELT HIJ GRAAG MET U IN DEZE COLUMN IN VAKTIJDSCHRIFT DE OPTICIEN D e O p t i c i e n n r 3 2 0 1 8 77 C o l u m n

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4