De Opticien nr 3 2019 Online

D e O p t i c i e n n r 3 2 0 1 9 37 I n t e r v i e w IN DE LANDEN OM ONS HEEN ZIEN WE DAT HET PERCENTAGE DAGLENZEN SOMS WEL 60% VAN DE TOTALE MARKT BEDRAAGT. NEDERLAND BLIJFT HIERIN NOG VER ACHTER EN DAN MET NAME DE ZELFSTANDIGE OPTICIEN. HET PERCENTAGE DAGLENZEN VAN DE NEDERLANDSE CONSUMENTEN- AANSCHAF OP INTERNET LIGT NAMELIJK WEL AL ROND DE 40%. OM OOK DIE TOENEMENDE DOELGROEP TE KUNNEN VOORZIEN BIJ ZELFSTANDIGE OPTICIENS IS EYEDAY IN HET LEVEN GEROEPEN. HET BEDRIJF, DAT IS OPGERICHT DOOR TWEE ZELFSTANDIGE OPTICIENS, EEN AUTOMATISEERDER EN EEN RETAILSERVICE ORGANISATIE, VERKOOPT DAGLENZEN AAN ZELFSTANDIGE OPTICIENS. WE SPRAKEN MET HANS LUGTENBERG, ALGEMEEN DIRECTEUR VAN OCUCO NEDERLAND, PETER RIBBENS, OUD MEDE-EIGENAAR VAN MEDI OPTIEK TE BUSSUM EN LEO GIJSEN, ZELFSTANDIG OPTICIEN BIJ OPTIEK GIJSEN IN SITTARD, OVER HET DOEL VAN EYEDAY EN DE VOORDELEN DIE EYEDAY BIEDT VOOR DE ZELFSTANDIGE OPTICIEN. EyeDay IS ER OM DE ZELFSTANDIGE OPTICIEN EEN STEVIGE DAGLENZEN PROPOSITIE TE BIEDEN! Het doel van EyeDay is om de zelfstandige opticien een stevige daglenzen propositie te bieden, zowel online als offline. Daarnaast wil EyeDay een interessante prijs en marge positie innemen die zorgt voor loyaliteit. “We gaan samen met de zelfstandige opticien de strijd aan om de consument te behouden en waar nodig terug te winnen”, stelt Hans. OMZET, MARGE EN TRAFFIC Wat levert EyeDay eigenlijk op voor de zelfstandige opticien? Op deze vraag antwoord Peter: “EyeDay biedt een voordelige inkoop van verschillende typen daglenzen. De prijsindexaties van producten en diensten zijn gedeeltelijk door te berekenen. Daarnaast biedt EyeDay extra voordelen voor de consument op producten die hij of zij ook in de winkel koopt. Dit stimuleert de cross selling in de optiekzaak. Doordat de EyeDay daglenzen scherp geprijsde lenzen zijn, die worden geleverd door een A fabrikant waarbij de oogzorg gewaarborgd blijft door de aangesloten zelfstandige opticiens, is het voor consumenten ontzettend interessant. Het voordeel voor de zelfstandige opticien is dat de huidige klanten daardoor niet elders op zoek zullen gaan naar daglenzen.” Dit zijn niet de enige voordelen die EyeDay biedt voor zelfstandige opticiens. “EyeDay biedt concurrerende prijzen ten opzichte van andere (internet) aanbieders en realiseert een doorverwijzing naar de zelfstandige opticien vanuit de landelijke webshop. Daarnaast is er geen verstoring van het verdienmodel door (te) lange draagtijd en betaald de consument vooraf via iDEAL. Tot slot beschikt EyeDay over compleet geautomatiseerde afhandelingen, wat de zelfstandige opticien enorm ontzorgt”, verduidelijkt Leo. UNIEK Een koppeling vanuit het online platform van EyeDay naar het winkelautomatise- ringspakket (WAP) van de opticien is volgens Hans uniek. Hij vertelt: “Volgens mij zijn er wereldwijd weinig tot geen bedrijven die deze koppeling hebben. De orders komen rechtstreeks vanuit de webshop binnen in het WAP, wat veel tijd bespaart en fouten voorkomt. Met één druk op de knop worden de lenzen besteld en afgeleverd bij het door de klant aangegeven afleveradres. Geen pakketjes maken, postzegels plakken en weer naar die brievenbus. Ook wordt, door een markering bij de NAW gegevens, gelijk zichtbaar dat de klant een EyeDay lens drager is en welk abonnement hij of zij eventueel afgesloten heeft. Erg handig voor het aanbieden van de voordelen behorende bij de verschillende EyeDay abonnementen om de cross selling in de winkel te bevorderen en oogzorg te stimuleren. Denk hierbij aan korting op brillen en zonnebrillen, een gratis lenscontrole of oogmeting.” OPTICIENS ONTZORGEN EyeDay maakt gebruik van een abonnementssysteem. De opticien hoeft de klant alleen maar aan te melden. Hans legt uit: “Door een abonnement te verkopen, is er geen discussie meer om voor- of achteraf te incasseren. We willen opticiens ontzorgen. Ook op het gebied van logistiek doen we dat. Ik ben ervan overtuigd dat EyeDay de juiste oplossing is voor de zelfstandige opticien om lenzen ook op internet aan te bieden én (bestaande) klanten een 24-uurs besteloplossing te bieden met een goed rendement.” BESTELMETHODES Het bestellen van producten is mogelijk op verschillende manieren, die allen zijn gekoppeld aan WAP (Apollo/Eyestore). Zo kan er besteld worden via een landelijke webshop en krijgt elke deelnemende opticien zijn eigen lokale webshop. “Voor een abonnement wordt de consument automatisch doorgelinkt naar de webshop van lokale opticien. Uiteraard is het natuurlijk ook mogelijk om via de winkel de producten te bestellen”, vertelt Leo Gijsen tot slot. Meer informatie: EyeDay www.eyeday.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4