De Opticien nr 3 2020

D e O p t i c i e n n r 3 2 0 2 0 43 C o l u m n D i c k H u l s b o s Dick Hulsbos Poep aan de knikker Datgene waarin we altijd hebben geëxcelleerd, persoonlijk contact, perfecte zorg en service in een-op-een relaties overbrengen en daarmee kwaliteitsproducten bij de klant brengen is de afgelopen periode lastig geweest. De focus zal er de komende maanden op liggen om te overleven. Een beroemde voetballer (of was het nou een trainer) heeft ooit eens de profetische woorden gesproken: “ieder nadeel hep z’n voordeel” of ie daarbij een catastrofe van deze omvang voor ogen had betwijfel ik, maar ja, ieder houvast is er een! Je ziet de wereld om je heen op dit moment in rap tempo veranderen. Blijvend? In sommige opzichten misschien wel, en niet allemaal echt slecht. Het valt mij bijvoorbeeld op dat er een vorm van saamhorigheid ontstaat in onze samenleving die ik gedurende mijn (toch niet echt korte) leven nog niet eerder heb gezien. Een overheid die maatregelen afkondigde die voor mijn gevoel te lijken op een al heel lang door mij aangehangen concept: het “basisinkomen”. Wat ook komt bovendrijven in dit soort perioden zijn de opportunistische popupipo’s die hiermee kiezerswinst hopen te halen. Vrees dat dat nu even niet gaat werken. De huidige machthebbers staan op pole en krijgen bij de start alvast een paar rondjes voorsprong met een motor met minimaal het dubbele vermogen. In dit kader: als dit nog wat langer zo doorgaat vragen mijn kleinkinderen mij wellicht over enige tijd: “opa, wat is dat, file?”. Gaan we wellicht ook nog een paar klimaatdoelstellingen halen! Ik geloof niet dat we ooit de mensheid zo gek krijgen om vrijwillig allerlei leuke, comfortabele, aan geleerde en aangewende gewoontes op te geven omdat een aantal geleerden met tegenstrijdige theorieën het probeert om de mensheid te overtuigen van het feit dat we in reservetijd leven als het gaat om de aardkloot. Politici maken hier ook handig gebruik van, je kiest toch liever iemand die je geruststelt als het gaat om de voortgang van je comfortabele leven… Maar ja, we mogen ff niet iedere 3 maanden naar Barcelona voor 15 euro. Wat mij ook niet in geringe mate stoort in deze situatie is de rol van de media zowel de sociale als de gedrukte. Een glansrol in deze speelt wat mij betreft de krant van wakker Nederland. Een paginabrede kleurenfoto van lege rekken in de supermarkt met chocolade letters ondertiteld “Corona regeert”. Best lekker geruststellend na een oproep van Rutte om niet te gaan hamsteren. “Gebruikt toiletpapier” is volgens mij de maximale waarde die je aan dit vod kunt toekennen, verbieden om klimaatredenen misschien nog wel een betere optie. Ik keek allang uit naar een gelegenheid om eens wat meer persoonlijke meningen te ventileren op dit platform, dit zijn ze dan en nog lang niet op maar dat een andere keer. Wat gaan wij doen? Een oud spreekwoord luidt dat je stil moet zitten als je geschoren wordt, een ander dingetje dat ik al jaren probeer toe te passen is de gedachte dat ieder groot probleem valt op te splitsen in een (soms groot) aantal kleinere problemen die vaak overzichtelijker en hanteerbaarder zijn. Om je bedrijf te kunnen runnen moet er uiteindelijk winst gemaakt worden en voor winst heb je omzet, marge en lage kosten nodig. Voor omzet heb je mooie spullen, goeie mensen en klanten nodig en uiteraard een effectieve strategie om een en ander bij elkaar te brengen. IN DEZE COLUMN LAAT DICK HULSBOS ZIJN LICHT SCHIJNEN OVER DE ONTWIKKELINGEN EN BIJZONDERHEDEN BINNEN DE OPTIEKBRANCHE. DICK HEEFT EEN GROTE PASSIE EN LIEFDE VOOR HET BRILLENVAK EN IS RUIM DERTIG JAAR EIGENAAR VAN ODÉ FRAMES. Met name dat laatste wil er bij de gemiddelde ondernemer nog wel eens bij inschieten, tijd ontbreekt, rust idem. Wellicht een goed moment om eens na te denken waar de kansen en risico’s zitten. Wat levert op, wat kost geld, en misschien nog belangrijker, wat vind ik leuk. Een moment om eens kritisch naar je assortiment te kijken, eens een goeie analyse te maken. Niet alleen op algoritmische, analytische manier maar ook: wat past bij mij, mijn winkel en het imago dat ik wil uitstralen, wat heeft een verhaal waarmee ik mijn klant tot ambassadeur kan maken. Groets en sterkte met de knikker(s) WAT JARENLANGE OORLOG MET HELE GROTE (DOOR ALGORITME GEREGEERDE (EN VERDER PASSIELOZE) ORGANISATIES NIET VOOR ELKAAR HEEFT GEKREGEN LUKT NU EEN HEEL KLEIN BEESTJE (IK BEN GEEN BIOLOOG) WAARSCHIJNLIJK WEL.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4