De Opticien nr 3 2020

D e O p t i c i e n n r 3 2 0 2 0 53 De Corona crisis heeft de optiekbranche gedwongen aangezet tot noodzakelijke veranderingen. Iedere ondernemer deed dat op eigen wijze. Velen focusten daarbij in eerste instantie op de directieven van hogerhand en de daaruit voortvloeiende maatregelen en acties. Actieve en creatieve ondernemers traden al snel weer naar buiten. Zij vertelden trots op social media dat én hoe zij hun klanten wilden helpen. Wat we hiervan kunnen leren is dat ondernemen een werkwoord is. Als de auto- matische piloot niet meer werkt, dan moet je zelf actief en op tijd van koers veranderen. In mijn optiek was het voor velen al ruim voor de Corona crisis nodig om een andere koers te gaan varen. Ervaring heeft mij geleerd dat ondernemers proactief het heft in eigen hand moeten nemen. Eerst moet je helder voor ogen hebben waarom je het anders wilt doen. Sta vervolgens bewust stil bij wat je anders wilt gaan doen en belangrijker nog hoe je het anders wilt gaan doen. Door Corona zullen consumenten bepaalde toegevoegde waarden weer opnieuw valideren. De grootwinkelbe- drijven zullen blijven kiezen voor prijsdeflatie, dat is ondertussen een zekerheid. In de regel leidt dat tot waarde deflatie. Een relatie schreef in een appje dat zijn ondernemersgeest weer kriebelde, meer dan lang het geval was. Wedden dat hij samen met zijn team kiest voor het pad naar verdere waarde inflatie. Zij die het verschil in de professionele dienstverlening nog groter durven maken zullen beloond worden. “HOE KIJKEN JULLIE ALS ADVISEURS AAN TEGEN DE CORONA CRISIS EN WAT ADVISEER JE ONS?” Ja, het zijn vreemde tijden die we ons tevoren nooit zo hebben kunnen voorstellen. Opeens komt de hele wereld tot stilstand, heel bijzonder en ook heel uitdagend. En dat geldt ook op het gebied van aan- en verkoop van winkels. Op dit moment liggen de meeste overnametrajecten tijdelijk stil, niet vreemd want we hebben nog zoveel onzekerheid over de komende maanden. Veel optiekwinkels draaien slechts een klein deel van de normale omzet en ik zie onze branche worstelen met de 1,5 meter regel. Maar ik zie gelukkig ook weer meer activiteiten en creatieve oplossingen. Hopelijk kunnen we snel weer richting normaal en kan de consument weer zonder drempels naar de opticien. Er zal vast nog een stuk ‘uitgestelde’ omzet binnen gehaald worden als we weer vol gas kunnen geven, maar een topjaar gaat 2020 zeker niet worden. Wat deze crisis precies gaat doen met de waarde van de optiekwinkels is nog te vroeg om te zeggen. Uiteraard zal het invloed hebben, maar het hangt van de lengte van de Corona periode af hoe groot die invloed is. Bij een aan- of verkoop kijken we vooral vooruit, goodwill geeft namelijk de waarde aan van toekomstige winst. En net zoals er in 2008-2009 gebeurde, zal er over 2020 een ‘normalisatie’ plaatsvinden over de actuele omzetten en er naar het normaal van de toekomst gekeken worden. Als u plannen heeft om uw winkel te verkopen, dan adviseren wij om tijdig met de voorbereiding hiervan te beginnen. En dat kan ook prima in deze periode. “IK WILDE NET MIJN WINKEL IN DE VERKOOP ZETTEN, MAAR VRAAG ME AF OF DIT WEL ZINVOL IS IN DEZE CORONA CRISIS. EN WAT GEBEURT ER NU MET DE WAARDE VAN MIJN WINKEL NU DE OMZET DIT JAAR ECHT EEN STUK LAGER ZAL UITKOMEN?” HARRY DICKHOFF Harry heeft zich gespecialiseerd in het verbeteren van de commerciële slagkracht en de klantgerichtheid van uw onderneming. Hij kan uw team trainen en de ondernemer coachen bij de bedrijfsvoering. Harry is zelf ook opticien en kent de uw uitdagingen. BERT SMELIK Bert adviseert opticiens al jaren vanuit een ruime ervaring met elk aspect van de optiekbranche. Naast het bemiddelen bij aan- en verkoop van optiekondernemingen staat Mensen & Organisatie bij hem centraal. www.be-smart.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4