De Opticien nr3 2021 Online

D e O p t i c i e n n r 3 2 0 2 1 3 C o l o f o n e n D e V i s i e Vaktijdschrift voor de optiek- en contactlenzenbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.deopticien.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Else Witten (hoofdredacteur) e.witten@gpmedia.nl Guusje Arts (redacteur) g.arts@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uit­ gevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Opticien heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Fotografie: Maaike van Esch Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2021 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Opticien besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. De Visie Onlangs ontvingen we een brief van, zoals hij zichzelf noemt, een ‘kruimelopticien’ uit België. Denis geeft in zijn brief aan dat het belangrijk is om als vaktijdschrift niet alleen aandacht te schenken aan suc- cesvolle opticiens, maar ook aan de opticiens die het op dit moment lastig hebben. Zij behoren tenslotte ook tot de groep ondernemers in de branche. En daarin heeft Denis gelijk. Het optiekvak is niet altijd rozengeur en maneschijn, zeker niet op dit moment en zeker niet voor de wat kleinere optiekzaken. Volgens Denis mag je er best voor uitkomen als het een keer wat minder gaat, en daar ben ik het mee eens. Bij het ondernemerschap horen tegenslagen. Het gaat er uiteindelijk om hoe je ermee omgaat. Denis laat zien dat je met weinig toch veel kunt bereiken. Het belangrijkste is volgens hem om positief te blijven. Met zijn positiviteit zit het gelukkig wel goed, hij is tenslotte het vak ingerold vanuit zijn passie voor de optiek. En die passie, die verdwijnt nooit. Iemand met ook een enorme passie voor het vak, is Chayenne de Waard-Van Meeuwen. Sinds 6 april is ze eigenaresse van Bliek Optiek. Ondanks de onzekere periode waarin we zitten, besloot Chayenne toch om haar eigen zaak op te richten. Ook Direna van der Werf, eigenaresse van Oogzorg Stassar, besloot onlangs om een gewaagde keuze te maken. Begin dit jaar verhuisde ze namelijk met haar zaak en vond er een grote verbouwing plaats. De winkel werd geopend gedurende de lockdown, dus het was een pittige periode. Toch staat ze volledig achter haar keuze en heeft ze vertrouwen in de toekomst. Gabriëlle Janssen, voorzitter van Optometristen Vereniging Nederland, kijkt ook met vertrouwen naar de toekomst en hoopt dat de volgende editie van het OVN-congres weer fysiek kan plaatsvinden. Over de afgelopen editie, die voor het eerst digitaal plaatsvond, is ze echter ook erg tevreden. De organisatie kreeg, volkomen terecht, lovende reacties op het evenement. Maar er gaat natuurlijk niets boven een fysiek congres, want wat is er nu leuker om kennissen en nieuwe mensen te ontmoeten en ideeën uit te wisselen? Erik Smidt bespreekt in zijn column dat fysieke contactmomenten ontzettend belangrijk zijn voor het vertrouwen tussen mensen en het ontstaan van ideeën. Ik deel zijn mening volkomen. In het afgelopen jaar hebben we gemerkt dat het communiceren via digitale platformen veel voordelen, en vooral ook gemak, biedt. Deze contact- momenten wegen naar mijn idee echter niet op tegen fysieke ontmoetingen. Want laten we eerlijk zijn, de beste ideeën ontstaan vaak op de momenten dat je niet in een bespreking zit, maar in de wandelgangen, bij het koffiezetapparaat of tijdens de pauze. Met deze editie hopen we u weer te inspireren met nieuwe collecties en de laatste ontwikkelingen in de markt. Zo bespreken we de innovaties van Essilor, gaan we in gesprek met de nieuwe Professional Relations Managers van Bausch + Lomb en vertelt Anton Janssens, eigenaar van Komono, alles over de visie van het merk. Ook komen de nieuwste kinderbrillencollecties van onder ande- re Lookkino, Lafont en Anne & Valentin uitgebreid aan bod. Veel leesplezier! “DE BESTE IDEEËN ONTSTAAN IN DE WANDELGANGEN, BIJ HET KOFFIEZETAPPARAAT OF TIJDENS DE PAUZE” Guusje Arts Redacteur De Opticien g.arts@gpmedia.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4