De Opticien nr 3 2023

DE OPTICIEN NR 3 2023 28 JUBILEUM In de afgelopen jaren zijn we verschillende keren met Jackeline in gesprek gegaan over de stand van zaken bij Ofar. Logisch, want er is veel gebeurd vanaf het moment dat Jackeline halverwege de jaren ‘80 tot het bedrijf van haar ouders toetrad. Dat Ofar zo snel zou groeien, had ze niet verwacht. Inmiddels biedt de optiekgroothandel meer dan vijfduizend professionele producten, zoals leesbrillen, (overzet) zonnebrillen, promotiematerialen, briletuis en nog veel meer. “We zijn de afgelopen jaren niet alleen qua productassortiment gegroeid, maar ook internationaal hebben we hard aan de weg getimmerd. Als ik nu terugkijk op de afgelopen jaren, is het stiekem best wel hard gegaan”, glimlacht Jackeline. Ze benadrukt dat die groei niet mogelijk was geweest zonder haar team. Dat is ook de reden dat we deze keer niet alleen met Jackeline, maar met het gehele team van Ofar in gesprek gaan. “Mijn collega’s zorgen er iedere dag voor dat de kwaliteit en service worden geleverd waar het bedrijf bekend om staat en waarom opticiens kiezen voor ons als partner. Dit jubileum hebben we te danken aan de mensen die zich al die jaren hebben ingezet voor Ofar en onze trouwe klanten.” “DIT JUBILEUM HEBBEN WE TE DANKEN AAN DE MENSEN DIE ZICH INZETTEN VOOR OFAR” Het familiebedrijf Ofar bestaat dit jaar maar liefst 85 jaar. “Wat de verklaring is achter het succes? Alle mensen die zich al die jaren hebben ingezet voor Ofar”, vertelt Jackeline van der Leden, directrice van het bedrijf. De redactie van De Opticien gaat in gesprek met het team van Ofar om te achterhalen wie de mensen zijn die er medeverantwoordelijk voor zijn dat het bedrijf na al die jaren nog steeds verder groeit in de optiekbranche. Eén team Tijdens de gesprekken met de medewerkers, van de binnendienstmedewerkers en de accountmanagers tot de ICT’ers, Dtp’ers en magazijnmedewerkers, is de familiaire sfeer binnen het bedrijf voelbaar. Iedereen voelt zich onderdeel van Ofar en dat is één van de redenen waarom men zich iedere dag voor honderd procent met plezier voor het bedrijf inzet. “Er is sprake van een platte bedrijfscultuur, waarbij de verschillende afdelingen nauw samenwerken. De lijnen zijn ontzettend kort”, vertelt Anneke Bruijne, teamleider van het magazijnteam. Zelfs de buitendienst, die vanzelfsprekend veel onderweg is, voelt zich nauw betrokken bij de rest van het team. “Als ik vragen heb of behoefte heb aan een sparringpartner, kan ik altijd bij mijn collega’s terecht. Iedereen wil elkaar helpen in het belang van Ofar”, vertelt Account Manager Heike Vallons. Marjolein, magazijnmedewerker, vult aan: “We gaan allemaal gelijkwaardig met elkaar om. Het werk van de één is niet meer dan dat van de ander.” Peter Schouten, Manager Backoffice, vat de cultuur binnen Ofar mooi samen: “Samenwerken is het sleutelwoord binnen Ofar. We doen het namelijk samen. Iedere medewerker heeft een aandeel in het eindproduct. Kortom, elke schakel is belangrijk.” Dat er bij Ofar sprake is van één team en er geen hiërarchische structuur heerst, blijkt ook uit het feit hoe Jackeline over haar collega’s spreekt en hen benadert. “Ondanks het feit dat Jackeline onze werkgeefster is, ziet ze ons als collega’s en dat spreekt ze ook uit”, vertelt Wilfred Bruijne, magazijnbeheerder. Doorgroeimogelijkheden Iets wat de medewerkers tijdens ons bedrijfsbezoek ook allemaal benadrukken, is dat Jackeline iedereen de kans geeft om zich verder te ontwikkelen. Robin de Bruin, ICT-medewerker en web developer, is daar een uitstekend voorbeeld van. Hij vertelt: “Ik werk inmiddels twaalf jaar bij Ofar en heb me in al die jaren steeds verder mogen en kunnen ontwikkelen. Twaalf jaar geleden begon ik hier met een zomerbaantje als orderpicker in het magazijn. Ik mocht al snel doorschuiven naar de binnendienst. Vanuit daar kreeg ik de mogelijkheid om intern door te groeien naar ICT-werkzaamheden en web development, iets waar ik Jackeline erg dankbaar voor ben.” Ook Dtp’er Elena van Eck is blij met de kans die Jackeline haar gegeven heeft. “Ik had nog niet veel ervaring op het gebied van media- en communicatieuitingen, maar Jackeline gaf me de kans om mezelf daar verder in te ontwikkelen. Ik krijg de mogelijkheid om mijn creativiteit de vrije loop te laten en mijn ideeën te realiseren. Ze geeft me veel vertrouwen, wat ervoor zorgt dat ik mezelf wil en kan uitdagen om verder te kunnen groeien.” Account Manager Wesley ervaart net als Elena het vertrouwen van Jackeline. “Ik ben inmiddels ruim een jaar in dienst bij Ofar en krijg de ruimte en de tijd om mezelf te ontwikkelen. Ik ben nog niet op het niveau waar ik wil zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat dat helemaal goed gaat komen. Er is vertrouwen in elkaar, dát is het belangrijkste.” Tot slot benadrukt Frida Voortman, teamleider van de binnendienst, wat het met je vertrouwen kan doen wanneer je de kans krijgt om verder te groeien. “Ik ben begonnen als binnendienstmedewerkster en ondersteun ook bij de administratiewerkzaamheden. In 2020 werd ik senior verkoopmedewerkster binnendienst en in december 2021 werd ik teamleider van de afdeling. Daarnaast mag ik ook bij internationale beurzen aanwezig zijn, zoals de Opti in München en de Be Optic in Brussel, iets wat ik heel erg leuk vind om te doen. Sinds kort help ik ook mee met de inkoop van diverse artikelen en logistieke

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4