De Opticien nr 3 2023

Erik Smidt is de oprichter van Ercon Contactlenzen & Consultancy. Inmiddels is het bedrijf overgedragen en fungeert Erik als adviseur bij het bedrijf. U heeft het ongetwijfeld al vaker van me gelezen: ik ben nogal eens op zoek naar de niche. Naar mijn idee is een niche zoeken, en vooral hem ook vinden, de manier om iets bijzonders te kunnen doen waar je veel voldoening in kunt vinden. Of het nu in je bedrijf is of in je vrijetijdsbesteding. Als je over marketing praat of over bedrijfsvoering, wat is dan eigenlijk een niche in de markt? Er worden vaak veel definities gegeven, maar één die ik de lading wel vind dekken, is de volgende: Een niche of nichemarkt is een segment van een grotere markt, met zijn eigen specifieke behoeften, voorkeuren en identiteit. Het is een marktsegment met een kleinere doelgroep, met vaak ook minder concurrentie. Deze doelgroep gaat over het algemeen wel vaker tot een aankoop over. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat smoothies een niche zijn in de markt van voedingsmiddelen of zelfs de gezondheidsbranche. De marketinggoeroe Seth Godin beval al eens aan de kleinst mogelijke doelgroep te kiezen, namelijk een doelgroep van één persoon. Tegen grote leveranciers of aanbieders kun je het toch niet redden. Als je die ene persoon goed kunt bedienen, zal hij of zij in de groep waar ze toe behoren jou aanbevelen en zo verder, zodat er uiteindelijk een behoorlijk grote groep ontstaat die jou weet te vinden. Als jij je richt op een specifiek gebied, zullen mensen je ook beter op dat gebied weten te vinden en kun je je nog beter specialiseren op dat gebied. Met andere woorden: je wordt nog beter in hetgeen waar je al goed in was waardoor de waardering van je klant nog meer zal stijgen. Bovendien weet je steeds beter waar de behoeften van je klant liggen zodat je, door te kiezen voor een specifieke klant, steeds vaker gekozen wordt. Een bijkomend voordeel is dat de marketing activiteiten die je doet ook veel specifieker op je doelgroep kunt richten, waardoor de kosten lager zullen worden en de effectiviteit van je inspanning groter. Hoe vind je nu de juiste niche in de branche waarin jij wil opereren? Dat lijkt een lastige vraag, maar is eenvoudiger dan je denkt. Om een expert te zijn in hetgeen wat je aan het doen bent moet je uiteraard goed zijn in datgene wat je doet. Zoek iets binnen de markt waarin je wil opereren waar je echt goed in bent. Je kunt daar achter komen door te onderzoeken waar je vaak voor wordt gevraagd, wat zijn de eigenschappen of is de kennis die je hebt, waardoor mensen naar je toe komen. Dit is onder andere te merken aan complimenten die je krijgt en de waardering die mensen over jouw en je producten uitspreken. Aan de andere kant kun je ook bepalen met welke klanten je de beste klik hebt en bijvoorbeeld welke leveranciers van producten jou het meeste aanspreken. Het allerbelangrijkste is om te weten wat jij het leukste vindt om te doen, want wat je leuk vindt gaat altijd beter. Een fijne bijkomstigheid bij het zoeken naar en het vinden van jouw niche is dat er over het algemeen een hogere prijs voor te vragen is. Jij bent immers uniek in hetgeen wat je aanbiedt en daar wil men best een fatsoenlijk bedrag voor betalen. Als jij je niche hebt gevonden, vertel het dan aan iedereen die het wil horen, waarbij je snel zult horen of men op jouw niche zit te wachten. Als je dit vaak genoeg herhaalt, word je ook beter in het formuleren van de boodschap die je te vertellen hebt en krijg je meer mensen geïnteresseerd. Ik wens je veel kleine plekken in de markt. OP ZOEK NAAR DE NICHE Erik Smidt DE OPTICIEN NR 3 2023 37 COLUMN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4