De Opticien nr 3 2023

DE OPTICIEN NR 3 2023 60 INTERVIEW “IEDERE OPTIEKZAAK IS UNIEK, DAAR MOET HET PRODUCTASSORTIMENT OP WORDEN AANGEPAST” Ruim 35 jaar geleden kwam Anita Bours per toeval in het optiekvak terecht, maar het bleek al snel liefde op het eerste gezicht te zijn. Ze begon haar optiekcarrière in een optiekzaak in Roermond, die elf jaar geleden werd overgenomen door Oogwereld. “De inkoop van monturen en de presentatie van de collecties in de winkel heeft me altijd al gefascineerd. Toen Leenarts zich aansloot bij Oogwereld, kreeg ik de kans om me daar verder in te ontwikkelen. Inmiddels ben ik uitgegroeid tot Product Manager Monturen & Zonnebrillen binnen de groep”, glimlacht Anita. We gaan met haar in gesprek over haar carrièrepad en haar rol bij Oogwereld. Toen Anita haar opleiding aan de modevakschool bijna had afgerond, zag ze een vacature voor een etaleur en verkoopmedewerker bij een optiekzaak in Roermond voorbij komen, die inmiddels de naam Oogwereld Leenarts draagt. “Ze zochten iemand die de presentatie in de optiekwinkel kon verzorgen en klanten in de winkel kon adviseren. Vooral het presentatiegedeelte paste bij mijn achtergrond. Ik was nog niet afgestudeerd, maar dacht: laat ik vast oefenen met een sollicitatiebrief schrijven voor als ik straks ‘echt’ op zoek moet naar een baan. Dat ik op dat moment solliciteerde voor wat zou uitgroeien tot mijn grote passie, had ik natuurlijk niet zien aankomen”, glimlacht Anita. Het optiekvak draait om mensen Vanaf de eerste werkdag wist Anita dat de functie voor haar was weggelegd. Op de vraag wat haar zo aansprak in haar werkzaamheden, antwoordt zij: “Ruim dertig jaar geleden zag het optiekvak er heel anders uit, het had veel minder met mode te maken dan nu. Toch vond ik dát juist een mooie uitdaging. Ik was verantwoordelijk voor de algehele winkelpresentatie, van de etalage tot de brillenkasten. Kortom, ik moest mensen triggeren om de winkel binnen te stappen. Daarnaast was het ook mijn taak om de klanten te begeleiden en adviseren als ze eenmaal binnen waren, ook dat vond ik geweldig. Een bril kan een verlengstuk van iemands persoonlijkheid zijn, kan iemand laten stralen en meer zelfvertrouwen geven, mits je de juiste uitkiest. Om dat te kunnen doen, moet je iemand kunnen ‘lezen’, iemands persoonlijkheid kunnen inschatten, en juist dat vind ik zo mooi aan het optiekvak. Het draait om mensen.” Nieuwe uitdaging In de daaropvolgende jaren ging Anita zich ook steeds meer bezighouden met het assortiment in de winkel. “Door de jaren heen heb ik verschillende merken en collecties de revue zien passeren binnen de optiekbranche en binnen de winkel waar ik werkte. Ik vond het interessant om kritisch te kijken naar wat er wel en niet goed werd verkocht, hoe en waar we welke merken en collecties het beste in de winkel konden presenteren en welke invloed dat had op het koopgedrag van de klanten. Toen wij elf jaar geleden onderdeel van de Oogwereld groep werden, kreeg ik de mogelijkheid om me daar nog verder in te ontwikkelen. Langzaamaan hield ik me meer en meer bezig met het monturen- en zonnebrillenassortiment voor meerdere winkels en zo is het balletje gaan rollen. Inmiddels vervul ik ruim vijf jaar de functie van Product Manager Monturen & Zonnebrillen binnen de groep.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4