De Opticien nr 3 2023

DE OPTICIEN NR 3 2023 61 Op de vraag of ze haar werkzaamheden in de optiekzaak mist, antwoordt ze: “In principe doe ik nog steeds hetzelfde, maar dan op een andere schaal. Voorheen adviseerde ik de consument over welk montuur of welke zonnebril het beste bij hem of haar zou passen, nu adviseer ik opticiens over welke merken en collecties het beste bij zijn of haar optiekzaak aansluiten en uiteindelijk ook diens klanten. De functie is anders, maar het doel is hetzelfde.” Compleet, maar overzichtelijk Voorheen was Anita medeverantwoordelijk voor het assortiment van Oogwereld Leenarts, nu bepaalt ze het assortiment voor de hele groep. “We kijken continu kritisch naar het monturen- en zonnebrillenassortiment van Oogwereld. We willen een zo breed mogelijk portfolio van leveranciers en merken aanbieden aan onze vestigingen, maar het moet wel overzichtelijk blijven. Zo inventariseren we welke merken teveel overlappen, welke stijlen we missen en welke merken het goed doen en welke juist minder. Kortom, we monitoren continu waar kansen liggen om uiteindelijk een zo compleet mogelijk en tegelijkertijd overzichtelijk assortiment aan te bieden. Vervolgens is het aan de mensen in de winkel om binnen het gestelde kader te bepalen welke merken en collecties zij in hun optiekzaak willen voeren. De oud-ondernemer kan daar een rol in vervullen, maar ook de ‘inkoopcoördinator’ die wij voor elke winkel opleiden. Zij kennen hun eigen winkel, klanten en potentiële doelgroep het beste. Iedere optiekzaak en iedere ondernemer is uniek en daar hoort ook een onderscheidend assortiment bij. Door ons uitgebreide monturen- en zonnebrillenassortiment, bieden we voor elke zaak een topassortiment.” Nieuwe inzichten Anita benadrukt dat Oogwereld de oud-ondernemer en het team stimuleert om zelf mee te denken in de samenstelling van het assortiment. Uiteraard met de nodige begeleiding, indien gewenst. “Het team in de optiekzaak kent de winkel én de omgeving het best en weet als geen ander welke merken het in de afgelopen jaren wel en niet goed hebben gedaan. Ondernemers weten vaak goed wat ze willen, maar we merken dat ze wel open staan voor advies, net als wij. Wij beschikken over alle data van onze bestaande vestigingen, maar een ondernemer in een overnameproces heeft alle informatie over zijn of haar winkel. Zo komt het wel eens voor dat een bepaald merk dat wij nog niet aanbieden het in een winkel die wordt overgenomen ontzettend goed doet. We zullen een ondernemer dan ook nooit verbieden om de samenwerking per direct te stoppen, maar monitoren een jaar lang de resultaten. Dit kan ons vervolgens tot nieuwe inzichten brengen en dwingt ons om continu kritisch naar ons aanbod te kijken. Wij willen de lokale helden ondersteunen en ontzorgen, zonder dat de identiteit van de winkel verloren gaat, daarom gebeurt alles in samenspraak. We doen het écht samen en leren van elkaar.” Inspiratiedagen Omdat Oogwereld continu bezig is met het optimaliseren van het assortiment, organiseert de groep regelmatig inspiratiedagen om opticiens kennis te laten maken met het assortiment en op de hoogte te houden van de nieuwste collecties en merken. “Op die manier kunnen ondernemers zien en ervaren welke merken we aanbieden en kunnen wij, maar ook de ondernemers onderling, met elkaar sparren over de mogelijkheden. Dat is het voordeel van WE MONITOREN CONTINU WAAR KANSEN LIGGEN OM UITEINDELIJK EEN ZO COMPLEET MOGELIJK EN TEGELIJKERTIJD OVERZICHTELIJK ASSORTIMENT AAN TE BIEDEN onderdeel zijn van een groep, je staat er niet alleen voor. Je kunt profiteren van de kennis en ervaring van anderen en daar op meeliften. Wat bij de één werkt, is natuurlijk niet automatisch ook bij de ander een succes, maar samen kom je wel tot nieuwe inzichten.” Persoonlijke begeleiding Daarnaast geeft Anita aan dat het vaak een kwestie is van uitproberen. “Ondernemen is uitproberen, durven doen, en wij denken daarin mee. Mijn begeleiding stopt niet wanneer het assortiment is uitgekozen, integendeel. We monitoren per vestiging wat goed gaat en wat niet en kijken daarbij niet alleen naar het assortiment, maar ook naar de presentatie in de winkel. Hoeveel ruimte heb je, hoeveel wil je presenteren en hoe kan je dat optimaal doen? Dat soort vragen proberen we samen met de winkelteams te beantwoorden.” Ga het gesprek aan Inmiddels is Anita vijf jaar werkzaam als Product Manager Monturen & Zonnebrillen en in die vijf jaar heeft Oogwereld een enorme groei doorgemaakt. Steeds meer ondernemers kiezen ervoor om zich aan te sluiten bij deze groep van zelfstandige kwaliteitsopticiens. Toch voelt het voor Anita nog steeds als een klein, persoonlijk bedrijf. “Oogwereld heeft zich de afgelopen jaren steeds verder ontwikkeld, maar de visie van het bedrijf is nooit veranderd. Alles wat we doen, staat in het teken van het ondersteunen en ontzorgen van lokale helden, mét behoud van de eigen identiteit. Niemand is een nummer, iedereen wordt gehoord en dat is voelbaar binnen de gehele organisatie. Ik kan dan ook iedere ondernemer aanraden om het gesprek met ons aan te gaan om de mogelijkheden te bespreken. Of je de zaak met een gerust hart wil achterlaten, een betere privé en werkbalans wilt of geen risico meer wil lopen, alles is bespreekbaar. Je moet de stap uiteraard pas maken als je er klaar voor bent, maar daar willen we je graag in begeleiden. Een overname is en blijft maatwerk.” Meer informatie: Oogwereld www.oogwereld.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4