DE OPTICIEN NR 3 2024 10 INTERVIEW Het avontuur van More Eyewear begon al in 2010, toen Jaap besloot om, zonder enige ervaring hierin, de kinderbrillenindustrie te betreden. “Ik zag dat er weliswaar leuke brillen waren voor kinderen, maar dat er een gebrek was aan merkbeleving”, herinnert Jaap zich. Met zijn achtergrond in ondernemerschap en passie voor design en kwaliteit, betrad hij de kinderbrillenmarkt met Vingino Eyewear. “Ik had geen voorkennis van kinderbrillen, maar ik geloofde in het potentieel van het merk en in mijn vermogen om iets unieks te creëren.” De passie was er, maar de uitdagingen ook. “Kinderbrillen vormen een niche binnen de optiek, slechts ongeveer drie procent van de markt”, legt Jaap uit. “Binnen deze kleine markt moet je ook nog eens verschillende maten, kleuren MORE FOR KIDS - NATIONALE KINDERBRILWEKEN EN ‘DESIGN YOUR OWN EYEWEAR’-ACTIE Jaap Bloemer, oprichter en eigenaar van More Eyewear, heeft met de kinderbrillenmerken Vingino Eyewear, Raizzed en Strong en een reeks exclusieve kinderbrillen van IVKO een belangrijke rol gespeeld in het vormgeven van de kinderoptiek. Maar het bedrijf maakt niet alleen met de innovatieve collecties het verschil. “Ons shop-in-shop concept heet niet voor niets ‘More for Kids’. Niet omdat we enkel streven naar kwantiteit, maar juist omdat we streven naar kwalitatieve meerwaarde”, aldus Jaap. Dat doet het bedrijf onder meer door de uitgebreide service en doelgerichte marketingondersteuning. Een goed voorbeeld daarvan is het initiatief de ‘Nationale Kinderbrilweken’ en de ‘Design your own eyewear’-actie, die binnenkort gelijktijdig worden uitgerold. en stijlen aanbieden om aan de behoeften van ieder kind te kunnen voldoen. Oftewel: je koopt waarschijnlijk meer brillen in dat je eigenlijk kunt verkopen. Kortom, de inkoop van kinderbrillen is een complex proces. Dit inzicht heeft geleid tot de naam van een nieuw concept, More for Kids: wij streven ernaar om meer te bieden dan alleen mooie en kwalitatieve collecties. Deze instelling zit in ons DNA en vormt een essentieel aspect van onze samenwerkingsfilosofie. Met enkel mooie brillen kom je er namelijk niet, zeker niet in de wereld van kinderbrillen. En dat beseffen wij maar al te goed.” Allesomvattend concept More for Kids is een uitgebreid programma dat zelfstandige opticiens ontzorgt en hen in staat stelt om een diverse collectie kinderbrillen aan te bieden aan hun klanten. Een van de voornaamste kenmerken van More for Kids is het omruilsysteem. “We begrijpen dat het voor opticiens een uitdaging en risico kan zijn om de juiste voorraad bij te houden”, legt Jaap uit. “Met ons omruilsysteem kunnen opticiens hun assortiment eenvoudig aanpassen aan de behoeften van hun klanten, zonder zich zorgen te hoeven maken over voorraadbeheer. Onze partnerwinkels worden niet voor niets shop-in-shops genoemd. We creëren als het ware een ‘kinderhoek’ binnen die winkel, waarbij de opticien zich geen zorgen meer hoeft te maken over het beheer ervan.” Dit systeem is echter alleen effectief wanneer er voldoende vernieuwing in de collectie wordt geboden. En precies dat is wat More for Kids biedt. “Als we zeggen dat je iets kunt omruilen, maar we geen nieuwe en vernieuwende producten hebben, dan heeft de opticien daar natuurlijk niets aan”, benadrukt Jaap. “Dit concept kan alleen goed functioneren wanneer we groot genoeg zijn om te investeren in voorraad en nieuwe collecties. We zorgen er
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4