DE OPTICIEN NR 3 2024 16 COVERSTORY “WIJ GELOVEN DAT DE OPTIEK EN OOGZORG ALLES TE WINNEN HEBBEN BIJ HET GEBRUIK VAN AI” AI (kunstmatige intelligentie) heeft zijn weg gevonden naar vrijwel elke sector, van gezondheidszorg tot transport, detailhandel, financiën, bankieren, productie, wetenschap en meer. Zonder dat we er altijd bewust van zijn, speelt AI een rol in bijna al onze dagelijkse activiteiten. Of het nu gaat om het online boeken van een reis, het streamen van content op Netflix, het gebruik van Siri, het ontvangen van productaanbevelingen op Amazon, het scrollen door Facebook of het uitvoeren van een zoekopdracht op Google, AI-algoritmen werken constant op de achtergrond. Ook in de optiekbranche heeft AI zijn stempel inmiddels gedrukt. Een bedrijf dat AI volledig heeft omarmd, is Shamir. We gaan in gesprek met Marketingmanager Simone Jagtenberg en Head of Sales Theo Bax om te ontdekken hoe Shamir AI heeft geïntegreerd en wat dit betekent voor opticiens. Spark™ 4W Bij Shamir erkenden ze al vroeg het enorme potentieel van Big Data en AI. Simone verduidelijkt: “We zijn ervan overtuigd dat de optiek- en oogzorgsector, net als vele andere branches die gebruik maken van de AI-revolutie, veel te winnen hebben bij het gebruik van AI. Shamir is daarom in 2018 al gestart met het toepassen van AI technologieën in ontwerp-, productie-, operationele, marketing- en verkoopprocessen om deze te optimaliseren.” Autograph IntelligenceTM Autograph IntelligenceTM van Shamir was in 2018 het eerste brillenglasontwerp dat AI en Big Data combineerde. Het levert altijd een zeer geavanceerd en nauwkeurig op maat gemaakt multifocaal glas van topkwaliteit. “Dit innovatieve ontwerp, gebaseerd op voortdurend onderzoek, biedt een unieke oplossing die perfect aansluit bij individuele visuele behoeften en leeftijd”, aldus Theo.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4