De Opticien nr 3-2024 Online

DE OPTICIEN NR 3 2024 30 INTERVIEW In 2020 startten jeugdvrienden Ruben van Bodegom en Alain Schutter met een gedeelde passie, die al snel uitgroeide tot een concreet idee en uiteindelijk evolueerde tot het volwaardige brillenmerk EveryWear. De redactie van vaktijdschrift De Opticien zat samen met de twee ondernemers om meer te weten te komen over hun bedrijf en het unieke verhaal erachter. Ruben en Alain kruisten elkaars paden al op de basisschool, maar verloren elkaar later uit het oog toen ze verschillende studierichtingen kozen. Jaren later bracht de opleiding Commerciële Economie hen echter weer samen. “Het voelde direct vertrouwd”, vertelt Ruben. De twee heren ontdekten al snel hun gedeelde passie voor ondernemerschap en avontuur. “Tijdens onze studententijd spraken we vaak over het starten van ons eigen bedrijf, maar we hadden nog geen concreet idee”, voegt Alain toe. Het was pas toen hun vriend, de internationale kitesurfer Stijn Mul, hen confronteerde met de schrijnende vervuiling op een Braziliaans strand, dat hun ondernemingszin echt werd aangewakkerd. “Stijn vertelde dat hij eerst plastic afval moest opruimen voordat hij kon kiten, omdat zijn kite letterlijk niet kon uitrollen door al het plastic op het strand. Waar eerder een prachtige lagune was, lag nu een zee van plastic. Dit verhaal was voor ons een krachtige wake-up call over de cruciale rol van duurzaamheid in het behouden van onze planeet, een boodschap die overeenkwam met onze liefde voor avontuur en reizen. Onze zoektocht naar een duurzamer product leidde ons naar de brillenindustrie, aangezien Stijn altijd een zonnebril droeg. Zo begon onze reis.” Vervuilvrij De jongens ontdekten 3D-printen als een duurzame oplossing voor hun product. Het was een tweejarige reis, gekenmerkt door uitgebreid onderzoek naar de juiste productiemethode en samenwerkingen met ontwerpers en leveranciers, voordat de eerste zonnebril werd geproduceerd: Cape Town. “Het resultaat na deze twee jaar was een vervuilvrije zonnebril, geproduceerd met behulp van geavanceerde 3D-printtechnologie op basis van plantaardige grondstoffen.” Maar wat betekent eigenlijk ‘vervuilvrij’? Alain verduidelijkt: “Het woord ‘vervuilvrij’ is wellicht ongebruikelijk, maar toen we ons meer verdiepten in duurzaamheid binnen de optiekindustrie, merkten we op dat termen als ‘duurzaam’ en ‘BIO’ vaak verkeerd worden gebruikt. Bij de productie van traditionele brillen wordt tot wel 80% van het materiaal verspild, wat vaak wordt verbrand of op stortplaatsen belandt. Met ons ‘vervuilvrije’ label willen we duidelijk maken dat ons productieproces nauwelijks restafval veroorzaakt. Doordat we onze zonnebrillen 3D-printen, gebruiken we 98% van het materiaal en produceren we slechts 2% afval. Dit betekent een aanzienlijke vermindering van onnodig afval.” Het ondernemers-duo streeft ernaar om niet alleen het eindproduct, maar ook het volledige productieproces en de leveringsketen duurzaam te maken. “Daarom hebben we bewust gekozen voor productielocaties in Europa”, legt Ruben uit. “Dankzij deze keuze kunnen we op aanvraag produceren, wat niet alleen materiaalverspilling terugdringt, maar ook overproductie voorkomt.” Bonen vormen het fundamant Castorbonen vormen het fundament van de zonnebrillen van EveryWear. Ruben legt uit: “Onze zonnebrillen worden vervaardigd met behulp van 3D SLS (Selective Laser Sintering) technologie. Dit is een methode waarbij een laser laag voor laag een poederlaag aanstrijkt en zo een object opbouwt. Deze techniek biedt verschillende voordelen ten opzichte van traditionele productiemethoden, en dan hebben we het niet alleen over afvalbeperking. Ons materiaal verkleurt niet, is buigzaam en breukbestendig.” Nieuwe techniek Je denkt misschien: is deze manier van 3D-printen niet al vrij gebruikelijk tegenwoordig? Dat klopt, en dat ontkennen Ruben en Alain ook niet. TWEE JEUGDVRIENDEN BRENGEN UNIEKE 3D-PRINTTECHNOLOGIE NAAR NEDERLAND Alain (links) en Ruben (rechts) ontvangen de prijs ‘Jonge Ondernemer van het Jaar’ in Uithoorn en De Kwakel

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4