de opticien Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Vaktijdschrift voor de totale optiek- en contactlensbranche | Mei 2024 | 24e jaargang no. 3 | Prijs € 10,50 special Kinderbrillen en instrumenten Coverstory Shamir omarmt Artificial Intelligence
Haag-Streit Lenstar • • • De Lenstar Myopia is geschikt voor het monitoren van bijziendheid door middel van aslengte meting gecombineerd met ‘voorspellende software’. > Meting Oogas-lengte en keratometrie. > EyeSuite software voor een overzichtelijke database. > Dikte centrale cornea. > Uitgebreide Myopia management mogelijkheden: diverse visuele rapportages, trendanalyses en voorspelling. > Zeer geschikt voor patiënt voorlichting, preventie en behandelplan. Je kunt zelf een behandelplan toevoegen. > INCLUSIEF VOORSPELLENDE SOFTWARE MYOPIE CONTROLE MET DE ASLENGTEMETERS VAN Nidek AL-Scan M De nieuwe aslengtemeter van Nidek met myopie management software. De metingen van de Nidek AL-Scan M kunnen worden gevolgd en vergeleken met de groeicurve (trendgegevens). Met de MV-1 software kunt u de klant en hun ouders voorlichten over het niveau van bijziendheid in vergelijking met een leeftijdsgroep en de verwachte progressie volgens de groeicurven. Met deze informatie kunt u de behandelingsopties voor het managen van bijziendheid bespreken. > Eenvoudig te bedienen, easy, quick en accurate. > Visualiseert progressie en behandelings- resultaten voor Myopie controle. > Ook uw huidige Nidek AL-Scan kan worden uitgebreid met de MV-1 software. Informeer naar de mogelijkheden. WWW.EYEVINCI.NL EYEVINCI BV Nijverheidsweg 15 2102 LJ Heemstede Tel.: 088 600 87 00 info@eyevinci.nl www.eyevinci.nl
DE OPTICIEN NR 3 2024 3 Vaktijdschrift voor de optiek- en contactlenzenbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.deopticien.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Guusje Arts (hoofdredacteur) g.arts@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Opticien heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2024 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Opticien besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/ of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. De Visie Toen ik ruim vijf jaar geleden met de optiekbranche in aanraking kwam, was er een opvallende groei te zien in het aantal kinderbrillenmerken en -collecties van gerenommeerde merken. Deze trend blijft zich voortzetten, en daar is een duidelijker reden voor: de groeiende vraag naar kinderbrillen, vooral vanwege de toenemende aandacht voor myopie management. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je daar als opticien ook iets mee móet doen, maar er liggen wel ontzettend veel kansen. Kinderen vertegenwoordigen namelijk niet alleen de toekomst, maar ook hun ouders vormen een belangrijke doelgroep voor opticiens. Kortom, een winwinsituatie als je het mij vraagt. In deze uitgave, die zich onder meer richt op myopie en kinderbrillen, laten we diverse bedrijven aan het woord die betrokken zijn bij deze onderwerpen. Ondanks de groeiende aandacht voor myopie management in onze samenleving, ervaren deze bedrijven allemaal dat het aanbieden van kinderbrillen nog steeds een uitdaging vormt voor veel opticiens. Als we deze kwestie voorleggen aan Jaap Bloemer van More Eyewear, is zijn antwoord duidelijk: kinderbrillen vormen een niche binnen de optiek, met slechts drie procent van de markt in handen. Binnen deze beperkte markt moeten opticiens een diversiteit aan maten, kleuren en stijlen aanbieden om aan de specifieke behoeften van elk kind te kunnen voldoen. Dit resulteert vaak in een overschot aan voorraad, wat niet bepaald aantrekkelijk klinkt. Jaap heeft daar een oplossing voor gevonden met zijn concept More for Kids, waarbij de complete kinderbrillenhoek als het ware uit handen wordt genomen. Dankzij het efficiënte omruilsysteem kunnen opticiens hun assortiment gemakkelijk afstemmen op de wensen van hun klanten, zonder zich druk te hoeven maken over voorraadbeheer. de opticien Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Vaktijdschrift voor de totale optiek- en contactlensbranche | Mei 2024 | 24e jaargang no. 3 | Prijs € 10,50 special Kinderbrillen en instrumenten Coverstory Shamir omarmt Artificial Intelligence COLOFON EN DE VISIE WIE BEN IK OM TE BEPALEN WAAR JOUW SPECIALISATIE HOORT TE LIGGEN? VOLG VOORAL JE HART “ “ Guusje Arts Hoofdredacteur vaktijdschrift De Opticien g.arts@gpmedia.nl Ook bij Red Kids hebben ze een omruilsysteem geïmplementeerd. In 2008 introduceerde dit Nederlandse kinderbrillenmerk zijn eerste collectie. Ondanks de toenemende concurrentie slaagt Mirjam van Hensbergen, het creatieve brein achter de collecties, er telkens weer in om zowel opticiens als consumenten te verrassen. Haar geheim? Wanneer je iets doet vanuit je hart, dan gaat het vaak vanzelf. Deze filosofie is naar mijn idee niet alleen van toepassing op Mirjam als ontwerper, maar ook op optiekondernemers. Als jij je met passie focust op een specialisatie, geloof ik dat succes vanzelf volgt. Voor de één is dat misschien myopie management, maar voor een ander is dat wat anders. Vorig jaar citeerde ik een branche-insider die zei: “Het onderwerp myopie management kan én mag je als oogzorgprofessional niet meer ontwijken.” Hoewel ik het eens ben met deze uitspraak, ontving ik terecht een opmerking van een lezer die suggereerde dat ik hiermee impliceerde dat je geen professional bent als je hier niet mee bezig bent. Ik begrijp die interpretatie, maar dat was absoluut niet mijn bedoeling. Ik ben namelijk van mening dat je je moet specialiseren in iets waar jouw passie ligt. Als dat niet op het gebied van myopie management is, maar ergens anders, is dat natuurlijk helemaal prima. Wie ben ik om te bepalen waar jouw specialisatie hoort te liggen? Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde; dat zou de concurrentie alleen maar moeilijker maken. Volg vooral je hart.
DE OPTICIEN NR 3 2024 4 INHOUD P. 10 MORE FOR KIDS Jaap Bloemer heeft met More Eyewear een belangrijke rol gespeeld in het vormgeven van de kinderoptiek. Maar het bedrijf maakt niet alleen met de innovatieve collecties het verschil. “Ons shop-in-shop concept heet niet voor niets ‘More for Kids’. Niet omdat we enkel streven naar kwantiteit, maar juist omdat we streven naar kwalitatieve meerwaarde”, aldus Jaap. P. 16 COVERSTORY SHAMIR AI (kunstmatige intelligentie) heeft zijn weg gevonden naar vrijwel elke sector, van gezondheidszorg tot transport, detailhandel, financiën, bankieren, productie, wetenschap en meer. Ook in de optiekbranche heeft AI zijn stempel inmiddels gedrukt. Een bedrijf dat AI volledig heeft omarmd, is Shamir. We gaan in gesprek met Simone Jagtenberg en Theo Bax om te ontdekken hoe Shamir AI heeft geïntegreerd en wat dit betekent voor opticiens. P. 36 MARK’ENNOVY Mark’ennovy streeft ernaar om zoveel mogelijk mensen te voorzien van hoogwaardige oogzorg en producten. Het bedrijf is voortdurend bezig met het ontwikkelen van innovaties en het optimaliseren van producten om dit doel te bereiken. De afgelopen jaren heeft de focus op innovatie geleid tot aanzienlijke groei, maar ook tot verschillende prijzen. P. 44 WSBDESIGN.COM Optiker Kelb, een gevestigde optiekzaak in Hamburg, heeft een opvallende transformatie ondergaan met een State of the Art verbouwing aan de historische Wandsbeker Markstrasse van de stad. Na drie decennia van toewijding aan brillenmode, besloot eigenaresse Birgit Kelb dat het tijd was voor vernieuwing. 10 16 36 44
TIPS&TRICKS DE OPTICIEN NR 3 2024 5 P. 58 SERENGETI EYEWEAR X BRUNEL SOLAR TEAM Op 26 april werden de leden van het Brunel Solar Team bij Linneweever Optiek in Wateringen voorzien van Serengeti Eyewear zonnebrillen voor de aanstaande Sasol Solar Challenge, die van 13 tot 20 september zal plaatsvinden in Zuid-Afrika. Vaktijdschrift De Opticien nam een kijkje tijdens deze dag, waarbij we in gesprek gingen met de twee coureurs van het team over het belang van hoogwaardige zonnebrillen. P. 68 OPTIEK ADVISEURS Het serviceplatform Optiek Adviseurs is speciaal opgericht om zelfstandige opticiens te ondersteunen bij verschillende zakelijke uitdagingen. In deze rubriek zullen de Optiek Adviseurs u telkens voorzien van waardevolle tips binnen hun specialisatie. In deze editie leggen we hen de volgende vraag voor: ‘Op welke manieren kan ik mijn klantenbinding verbeteren?’ P. 62 RED KIDS In 2008 betrad het Nederlandse kinderbrillenmerk Red Kids de optiekmarkt en bracht direct vernieuwing. De creatieve geest achter de brillen die zowel funky als functioneel zijn, is Mirjam van Hensbergen. Met een filosofie geworteld in passie en gedrevenheid, is Red Kids getransformeerd tot een gevestigde naam in de Nederlandse en Belgische markten, en inmiddels ook ver daarbuiten. P. 72 KRUYTZER OPTIEK Op 28 maart 1974 openden Ron en Enny Kruytzer hun optiekzaak op Hoofdstraat 8 in Horst. Twee jaar later verhuisde de zaak naar winkelcentrum Kloosterhof op Kerkstraat 1. In 2013 nam Margo van Heyster-Kruytzer het bedrijf van haar ouders over en ook dit jaar markeert een bijzondere mijlpaal: de zaak bestaat vijftig jaar. 58 68 72 62 Designed by Freepic
DE OPTICIEN NR 3 2024 6 KORT NIEUWS BOLD XXL: NIEUWE LOCATIE MET MEER RUIMTE EN VOORDELEN De organisatie van BOLD XXL kondigt met trots aan dat de volgende editie op 8 en 9 september 2024 zal plaatsvinden in een nieuwe grotere locatie: de Brabanthallen in Den Bosch. Met deze verhuizing vergroot BOLD XXL niet alleen de ruimte voor exposanten, maar biedt het ook tal van voordelen voor bezoekers. De nieuwe locatie, met meer dan 4000 parkeerplaatsen, stelt bezoekers in staat om gemakkelijk en comfortabel de beurs te bezoeken. Het klimaat in september in deze nieuwe locatie zal ook aangenamer zijn, waardoor de totale ervaring voor alle aanwezigen wordt verbeterd. “Inmiddels hebben zich al meer dan 300 merken ingeschreven. Het belooft weer een volle line-up te worden”, vertelt de organisatie trots. “We kunnen niet wachten om iedereen te verwelkomen. Hopelijk tot dan!” Openingstijden Zondag 8 september: 09.30 tot 18.00 uur Maandag 9 september: 09.30 tot 18.00 uur Ga voor meer informatie, een volledig overzicht van de exposanten en tickets naar www.bold-opticalfair.nl SMEYEL STELT TRAVEL PACKS BESCHIKBAAR EN BREIDT TEAM UIT SMEYEL, de exclusieve distributeur van Avizor-producten voor zowel Nederland als België, stelt verschillende producten beschikbaar in Travel Packs: de Ever Clean Plus Travel Pack, de Unica Sensitive Travel Pack en de Alvera® Travel Pack. Daarnaast verwelkomt het team van SMEYEL een nieuw teamlid: Liënne de Bijl. Ever Clean Plus: een desinfectievloeistof op basis van 3% waterstofperoxide met een innovatieve tablet. De witte laag van de tablet reinigt direct met een speciaal enzym, terwijl de groene laag de neutralisatie regelt en extra bevochtiging toevoegt. Na 2 uur zijn lenzen gedesinfecteerd en gereinigd. Unica Sensitive: een alles-in-één vloeistof met hyaluronan, perfect voor dragers van zachte silicone hydrogel lenzen. Met minimale conserveringsmiddelen is het ideaal voor gevoelige ogen. Alvera®: deze multipurpose contactlensvloeistof bevat aloë vera om het corneaepitheel te beschermen en heeft bacteriedodende eigenschappen. Ideaal voor gevoelige ogen en UV-bescherming. Teamuitbreiding Op 21 februari is Liënne de Bijl gestart bij SMEYEL als Junior Customer Service. Liënne is 23 jaar en woonachtig in gemeente Lingewaard. “Bij mijn vorige baan was ik als Hoofd Webshop medewerker werkzaam bij Intratuin Elst. Daar heb ik met veel plezier gewerkt. Elke dag zat ik tussen de plantjes, maar nu zit ik tussen de lenzenvloeistoffen en druppels. Ik kijk enorm uit naar deze nieuwe uitdaging!” Meer informatie: SMEYEL Tel. +31 (0)481 700219 | www.smeyel.com
DE OPTICIEN NR 3 2024 8 KORT NIEUWS BENT U OOGZORGVERLENER? VRAAG NU EEN GRATIS OOGHEELKUNDIG KINDERBOEK AAN Théa Pharma Nederland heeft in samenwerking met prof. dr. Nicoline SchalijDelfos, prof. dr. Marie-José Tassignon en Jeroen Steehouwer van Draw Up een uniek oogheelkundig kinderboek ontwikkeld. In het oversized boek met dikke kartonnen pagina’s worden de meest voorkomende diagnostische technieken op een kinderlijke manier weergegeven en besproken. Het hoofddoel van dit boek is om spanning te verminderen rondom de diverse diagnostische procedures die worden toegepast bij opticiens, optometristen of in ziekenhuizen. Kortom, dit boek is een waardevolle aanvulling in elke wachtkamer of spreekkamer. Het boek is gratis aan te vragen zolang de voorraad strekt via: www.theapharma.nl/hoe-zit-het-met-je-ogen JOHNNY LOCO EYEWEAR LANCEERT ULTRAMODERN B2B-PLATFORM Het Amsterdamse bedrijf Johnny Loco Eyewear heeft aan het begin van dit jaar de lancering aangekondigd en nu is het zover: een vernieuwd en ultramodern business-to-business (B2B) inkoopplatform, speciaal ontworpen voor zelfstandige opticiens, volledig in het Nederlands. Het vernieuwde platform biedt opticiens de mogelijkheid om op elk gewenst moment en in alle rust brillen te bekijken en te bestellen. Nieuwe collecties worden regelmatig toegevoegd, acties en campagnes zijn direct zichtbaar, en opticiens kunnen moeiteloos marketingmaterialen bestellen of downloaden. Bovendien kunnen brillen met slechts een paar klikken worden aangemeld voor eventuele omruiling. Een extra voordeel is dat opticiens geen accounts of wachtwoorden meer hoeven aan te maken. Dit betekent dat gedoe met vergeten wachtwoorden tot het verleden behoort. Opticiens kunnen eenvoudig inloggen met alleen hun e-mailadres, waarna het systeem automatisch hun optiekzaak herkent. De brillen, inclusief de gloednieuwe Johnny Loco x Sports S/S 2024 collectie, zijn nu verkrijgbaar via b2beyewear.johnnyloco.com. Voor meer informatie, neem contact op via eyewear@johnny-loco.com of volg het bedrijf op Instagram via @byjohnnyloco.
De slimme keuze voor jonge oge Myopie Management met Optiswiss n
DE OPTICIEN NR 3 2024 10 INTERVIEW Het avontuur van More Eyewear begon al in 2010, toen Jaap besloot om, zonder enige ervaring hierin, de kinderbrillenindustrie te betreden. “Ik zag dat er weliswaar leuke brillen waren voor kinderen, maar dat er een gebrek was aan merkbeleving”, herinnert Jaap zich. Met zijn achtergrond in ondernemerschap en passie voor design en kwaliteit, betrad hij de kinderbrillenmarkt met Vingino Eyewear. “Ik had geen voorkennis van kinderbrillen, maar ik geloofde in het potentieel van het merk en in mijn vermogen om iets unieks te creëren.” De passie was er, maar de uitdagingen ook. “Kinderbrillen vormen een niche binnen de optiek, slechts ongeveer drie procent van de markt”, legt Jaap uit. “Binnen deze kleine markt moet je ook nog eens verschillende maten, kleuren MORE FOR KIDS - NATIONALE KINDERBRILWEKEN EN ‘DESIGN YOUR OWN EYEWEAR’-ACTIE Jaap Bloemer, oprichter en eigenaar van More Eyewear, heeft met de kinderbrillenmerken Vingino Eyewear, Raizzed en Strong en een reeks exclusieve kinderbrillen van IVKO een belangrijke rol gespeeld in het vormgeven van de kinderoptiek. Maar het bedrijf maakt niet alleen met de innovatieve collecties het verschil. “Ons shop-in-shop concept heet niet voor niets ‘More for Kids’. Niet omdat we enkel streven naar kwantiteit, maar juist omdat we streven naar kwalitatieve meerwaarde”, aldus Jaap. Dat doet het bedrijf onder meer door de uitgebreide service en doelgerichte marketingondersteuning. Een goed voorbeeld daarvan is het initiatief de ‘Nationale Kinderbrilweken’ en de ‘Design your own eyewear’-actie, die binnenkort gelijktijdig worden uitgerold. en stijlen aanbieden om aan de behoeften van ieder kind te kunnen voldoen. Oftewel: je koopt waarschijnlijk meer brillen in dat je eigenlijk kunt verkopen. Kortom, de inkoop van kinderbrillen is een complex proces. Dit inzicht heeft geleid tot de naam van een nieuw concept, More for Kids: wij streven ernaar om meer te bieden dan alleen mooie en kwalitatieve collecties. Deze instelling zit in ons DNA en vormt een essentieel aspect van onze samenwerkingsfilosofie. Met enkel mooie brillen kom je er namelijk niet, zeker niet in de wereld van kinderbrillen. En dat beseffen wij maar al te goed.” Allesomvattend concept More for Kids is een uitgebreid programma dat zelfstandige opticiens ontzorgt en hen in staat stelt om een diverse collectie kinderbrillen aan te bieden aan hun klanten. Een van de voornaamste kenmerken van More for Kids is het omruilsysteem. “We begrijpen dat het voor opticiens een uitdaging en risico kan zijn om de juiste voorraad bij te houden”, legt Jaap uit. “Met ons omruilsysteem kunnen opticiens hun assortiment eenvoudig aanpassen aan de behoeften van hun klanten, zonder zich zorgen te hoeven maken over voorraadbeheer. Onze partnerwinkels worden niet voor niets shop-in-shops genoemd. We creëren als het ware een ‘kinderhoek’ binnen die winkel, waarbij de opticien zich geen zorgen meer hoeft te maken over het beheer ervan.” Dit systeem is echter alleen effectief wanneer er voldoende vernieuwing in de collectie wordt geboden. En precies dat is wat More for Kids biedt. “Als we zeggen dat je iets kunt omruilen, maar we geen nieuwe en vernieuwende producten hebben, dan heeft de opticien daar natuurlijk niets aan”, benadrukt Jaap. “Dit concept kan alleen goed functioneren wanneer we groot genoeg zijn om te investeren in voorraad en nieuwe collecties. We zorgen er
DE OPTICIEN NR 3 2024 11 bijvoorbeeld voor dat onze collectie up-to-date blijft en bieden een uitgebreid assortiment aan, zodat ieder kind kan slagen. De opticien maakt een initiële investering, maar hoeft vervolgens niet meer af te schrijven op kinderbrillen.” Volledige marketingondersteuning More for Kids gaat echter verder dan alleen het aanbieden van innovatieve collecties. Het programma omvat namelijk ook gratis marketingondersteuning, waaronder online campagnes en lokale promotieactiviteiten. “We streven ernaar opticiens te helpen bij het uitbreiden van hun klantenbestand en het verhogen van hun omzet. Hoe we dit precies doen? We voeren voortdurend online campagnes uit, specifiek gericht op de doelgroep van de opticien in hun regio: ouders met kinderen. Ons doel is om de verkoop te stimuleren door consumenten bewust te maken van de voordelen van een bezoek aan een onafhankelijke opticien, waar ze een breed scala aan keuzes en hoogwaardige producten kunnen vinden.” Jaap benadrukt het belang van online aanwezigheid, aangezien consumenten vaak online zoeken naar informatie over kinderbrillen voordat ze overgaan tot een bezoek aan een optiekzaak. “Wij begrijpen dat de beste kwaliteit en service te vinden is bij zelfstandige optiekzaken, maar dat betekent niet per se dat de consument zich hiervan bewust is. Voordat consumenten een optiekzaak bezoeken voor een kinderbril, zullen ze doorgaans online informatie over kinderbrillen opzoeken of vertrouwen op wat ze eerder (online) hebben gezien. Daarom richten onze campagnes zich op het informeren van mensen die op zoek zijn naar kinderbrillen, zodat ze weten waar ze moeten zijn.” Nationale Kinderbrilweken en ‘Design your own eyewear’-actie Een ander bijzonder concept van More for Kids zijn de Nationale Kinderbrilweken, die vorig jaar voor het eerst zijn georganiseerd. Tijdens deze periode, van 2 tot en met 13 oktober, gelijktijdig met de Kinderboekenweek, worden opticiens aangemoedigd om speciale aanbiedingen en promoties aan te bieden om de verkoop van kinderbrillen te stimuleren. “Het is een uitstekende gelegenheid om de aandacht te vestigen op kinderoptiek en ouders te informeren over het belang van goede oogzorg voor hun kinderen”, zegt Jaap. “We hebben er bewust voor gekozen om dit initiatief samen te organiseren met een ander leuk initiatief, de ‘Design your own eyewear’-actie, om zo nog meer bekendheid te geven aan de Nationale Kinderbrilweken.” Deze actie werd enkele jaren geleden gestart door Jaap en maakt nu een grootschalige comeback. “Ongeveer tien jaar geleden hebben we deze actie gelanceerd toen de dikke acetaatmonturen erg trendy waren. Het was een enorm succes. Echter, door veranderingen in de modetrends, waarbij minimalistische monturen populair werden, was de actie niet meer relevant. Nu de dikke acetaatmonturen weer in de mode zijn, is het tijd om deze actie nieuw leven in te blazen!” Dit keer wordt de ‘Design your own eyewear’-actie niet alleen op nationaal niveau georganiseerd, maar per individuele winkel, om het voor hen nog interessanter te maken. “Hoe werkt het? We sturen 5000 kleurplaten naar huizen in de omgeving van alle deelnemende winkels, gericht op de juiste doelgroep waar we van tevoren uitgebreid onderzoek naar doen. De kinderen kunnen de ingekleurde kleurplaten vervolgens bij de desbetreffende winkel inleveren, waarna deze worden ingescand. In de daaropvolgende weken kan er gestemd worden. De winnaars ontvangen een bijzonder leuk en interessant kinderboek en kwalificeren zich voor de landelijke campagne. De landelijke top tien ontvangt uiteindelijk een Vingino kledingpakket als cadeau, en de kleurplaten van de top drie worden daadwerkelijk ontwikkeld, met hun naam erop. De absolute winnaar krijgt zelfs een volledig verzorgde Vingino fotoshoot. Hoe geweldig is dat! Alle stappen van deze actie worden gecommuniceerd door ons. Kortom, we creëren verschillende contactmomenten tussen opticiens HET IS EEN UITSTEKENDE GELEGENHEID OM DE AANDACHT TE VESTIGEN OP KINDEROPTIEK EN OUDERS TE INFORMEREN OVER HET BELANG VAN GOEDE OOGZORG VOOR HUN KINDEREN en hun klanten. Wij verspreiden de kleurplaten, verzorgen de online communicatie, maken de winnaars bekend en zorgen uiteindelijk ook voor de productie van de brillen.” Het is een win-winsituatie voor zowel klanten als opticiens. Maar voor Jaap zelf is deze actie ook van onschatbare waarde. “Voor mij is het heel leuk én leerzaam om te zien hoe kinderen naar brillen kijken en wat zij leuk vinden. Dat is waar het uiteindelijk om draait. Ik kan wel bedenken wat ik leuk vind, maar zij zijn degene die de bril zullen dragen. Er is niets leukers dan te zien dat een kind gelukkig wordt van iets waar jij aan hebt bijgedragen. Dat is onze grootste passie: kinderbrillen cool maken.” Toekomst Wat ons betreft, is More Eyewear, mede dankzij het More for Kids-concept, er al absoluut in geslaagd om kinderbrillen cool te maken. Op de vraag of Jaap nog andere ambities nastreeft in de toekomst, antwoordt hij: “Het ontwerpen van collecties en bedenken van leuke promotieacties vind ik nog steeds het allerleukste wat er is en ik hoop dat ik dit nog jaren mag doen. Bovendien zullen we er ook in de toekomst naar blijven streven onze ecologische footprint zo klein mogelijk te houden. Als je betrokken bent bij het welzijn en de toekomst van kinderen, beschouw ik het als mijn plicht om duurzame keuzes te maken. Zoals eerder gezegd, bieden wij ‘more’ dan alleen kinderbrillen.” Wilt u deelnemen aan de Nationale Kinderbrilweken en de ‘Design your own eyewear’-actie? Neem dan contact op via onderstaande gegevens. Meer informatie: More Eyewear Tel. +31(0)20 40 80 737 | www.more-eyewear.com
DE OPTICIEN NR 3 2024 12 KORT NIEUWS ERCON NEEMT ACTIVITEITEN VAN TRUEBUE OPTICS OVER Onlangs kondigde ERCON Contactlenzen & Consultancy aan dat het bedrijf de activiteiten van TrueBlue Optics overneemt. “Sinds 1 april 2024 is het totale portfolio van TrueBlue Optics, met onder andere de exclusieve Japanse SEED contactlenzen, via ons te bestellen”, aldus Erwin Jansen, directeur van ERCON. Door de overname zal het assortiment van ERCON verder worden versterkt met een nog uitgebreider aanbod van contactlenzen en bijbehorende producten. U kunt uw bestellingen plaatsen op de door u gewenste manier. Meer informatie: ERCON Contactlenzen & Consultancy Tel. +31 (0)592 40 5000 | www.erconctl.nl Meer dan tien jaar geleden werd Optiek Adviseurs opgericht als een speciaal adviesplatform voor zelfstandige opticiens. Dit platform biedt een scala aan diensten en services, exclusief ontworpen om de zelfstandige opticien toegang te geven tot een breed scala aan expertise. Met als doel de zelfstandige optiekondernemer te ondersteunen en uitdagingen in de branche aan te pakken, heeft Optiek Adviseurs onlangs de effectieve Ondernemers Groeiscan ontwikkeld. Deze scan biedt optiekondernemers een gedetailleerd overzicht en inzicht in de groeimogelijkheden voor hun bedrijf. Het is eigenlijk een ‘full bodyscan’, maar dan specifiek gericht op jouw bedrijf. Groei gaat niet alleen over financiën. Het gaat ook om het identificeren en benutten van kansen, het opbouwen van sterke relaties en het toevoegen van waarde. Door te werken aan de kern van je bedrijf en dit op de juiste manier te communiceren, leg je de basis voor ondernemerssucces, wat zich uiteindelijk ook vertaalt in financiële groei. “Met de Ondernemers Groeiscan bieden we een vertrouwelijke 1-op-1 sessie aan waarin we jouw bedrijf grondig analyseren. Hierbij worden diverse aspecten van je bedrijfsvoering belicht. Op basis van deze inzichten bieden we advies, vinden we passende services of diensten en brengen we je in contact met relevante specialisten. Dit alles geheel vrijblijvend”, aldus het team van Optiek Adviseurs. Alle diensten en specialisten die verbonden zijn aan Optiek Adviseurs beschikken over uitgebreide ervaring in de optieksector. Hierdoor kunnen zij jou op een betrouwbare, vertrouwelijke en persoonlijke manier ondersteunen. Wil je ook een ‘full scan’? Maak een afspraak met adviseur Michael Groenhof via 06 2348 2533 of bel Optiek Adviseurs via 030 820 0915 met jouw ondernemersvragen. OPTIEK ADVISEURS LANCEERT ONDERNEMERS GROEISCAN Opticiens hebben vaak behoefte aan een betrouwbare bron van advies in deze voortdurend veranderende branche. Zij worden geconfronteerd met uiteenlopende uitdagingen, zoals het oplossen van juridische geschillen met medewerkers, het aanpakken van de verplichte RisicoInventarisatie & -Evaluatie (RI&E) en het effectief bereiken van nieuwe klanten. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de vraagstukken waarmee optiekondernemers te maken kunnen krijgen.
Dat is handig op vakantie Lenzen en zonnebril in één reiskoker Verblijd uw klanten met deze handige gadget! Ook voor protected brands. Neem contact met ons op voor meer informatie Doe mee met de Miru 1day Flat Pack zomeractie
DE OPTICIEN NR 3 2024 14 De laatste nieuwe ontwikkeling van het platform maakt het mogelijk om maatwerk monturen digitaal te configureren, in samenwerking met montuurfabrikant YOU MAWO (Your Magical World). Deze functionaliteit stelt oogzorgprofessionals in staat om maatwerk monturen en brillenglazen naadloos met elkaar te combineren zodat er nog beter ingespeeld kan worden op de wensen en unieke behoeften van de klant. EEN NIEUWE ZEISS VISUFIT 1000 TOEPASSING VOOR CUSTOMIZED MONTUREN In 2018 werd ZEISS VISUFIT 1000 geïntroduceerd. Een revolutionair platform dat niet alleen uiterst nauwkeurige digitale centrering biedt, maar waarmee brildragers ook digitaal in 3D een nieuw montuur kunnen passen, zelfs thuis vanuit de bank. De naadloze omnichannel ervaring biedt zelfs de mogelijkheid om vooraf te zien hoe een bepaalde tint glazen of spiegelcoating eruitziet in het gekozen montuur zodat de nieuwe bril perfect past bij de eigen stijl. Een grote winst voor brildragers met een hoge sterkte die vaak moeite hebben met het kiezen van een nieuw montuur. INSTRUMENTEN De 100ste ZEISS VISUFIT 1000 in Nederland Afgelopen maand heeft ZEISS de honderdste VISUFIT 1000 geïnstalleerd in de nieuwe winkel van De OptiSjen in Sneek. Hier staat gastvrijheid hoog in het vaandel en dit wordt extra kracht bijgezet met behulp van de innovatieve functies die de VISUFIT 1000 te bieden heeft. Mede-eigenaresse Simone Gorter ziet de VISUFIT 1000 echt als een onderdeel van de onderscheidende factor ten opzichte van andere winkels in de omgeving. “Wij nemen de tijd voor mensen om te kijken waar hun behoeftes zitten. Daardoor is de VISUFIT 1000 een perfect hulpmiddel om de bril perfect te positioneren voor een optimaal zicht”, aldus Simone. Dit in combinatie met gepersonaliseerde glazen waarbij de consument op elk punt helder door de bril kan kijken, maakt van het hele verloop een feestje. Daarnaast vertelt Simone dat klanten enthousiast worden over het proces van de VISUFIT 1000: zij leren hoe de brillenglazen perfect worden afgestemd op het gekozen montuur. De VISUFIT 1000 valt ook goed in de smaak bij het team. Simone vertelt verder dat iedereen er enthousiast over is en dat ze meer gebruik willen gaan maken van de ZEISS Virtual Try-On mogelijkheden die het apparaat te bieden heeft. “Voor ons zit de toegevoegde waarde onder andere in het creëren van een digitale avatar, aangezien klanten vaak al brildrager zijn bij binnenkomst. Het kan ook lastig kan zijn om andere brillen te passen vanwege hun sterkte - daarom is de digitale avatar een fijne uitkomst. Het geeft de drager een beter beeld geven van hoe een bril bij hen staat.” Individuele brillen met YOU MAWO en ZEISS Optimaal gecentreerde brillenglazen en exact passende monturen in één proces. Met de VISUFIT 1000 worden de montuurparameters individueel aangepast en gecentreerd op het gezicht van de persoon die de bril kiest. Zo voldoet de bril aan visuele eisen en biedt tegelijkertijd een hoog comfortniveau van dragen en kijken. Wat dit proces zo bijzonder maakt, is dat de selectie van brillenglazen, de nauwkeurige configuratie van het montuur en het centreren naadloos samengaan in één doorlopende digitale workflow. “Omdat er gebruik wordt gemaakt van de 3D Avatar worden de nauwkeurige aanpassingen op het montuur gelijk zichtbaar. Je ziet direct wat je doet”, legt Erik de Vries uit, Manager Vision Technology Solutions bij ZEISS. In de laatste stap worden de glazen en het op maat gemaakte montuur tegelijkertijd besteld. YOU MAWO, gevestigd in Konstanz, Duitsland, is sinds de oprichting in 2016 gespecialiseerd in individuele monturen met behulp van 3D-printtechnologie. De monturen, gemaakt van polyamidepoeder, worden gekenmerkt door een hoge kwaliteit en ze zijn zeer licht en sterk. “In samenwerking met YOU MAWO creëren we een aanbod dat is afgestemd op de individuele behoeften van klanten - het omvat niet alleen brillenglazen, maar ook op maat gemaakte monturen die zijn ontworpen voor optimaal comfort”, legt Erik de Vries uit, Manager Vision Technology Solutions bij ZEISS. Daarnaast legt YOU MAWO sterk de nadruk op duurzaamheid bij de productie van de monturen, met hoogwaardige materialen in een 100% klimaat neutraal productieproces. De maatwerk monturen zullen vanaf de zomer van 2024 beschikbaar zijn. Wilt u ook extra beleving creëren in uw klantreis en uzelf echt onderscheiden? Neem contact op met uw ZEISS Sales & Product Advisor en ontdek de mogelijkheden met ZEISS VISUFIT en YOU MAWO. Meer informatie: zeiss.nl/visufit1000
DUTCH RETAIL DESIGN SUCCESSFUL WSBDESIGN.COM SCHERPENZEEL (NL) + 31 33 277 17 14 WSBINTERIEURBOUW.NL TRIER (DE) + 49 1609 2589 540 WSBLADENBAU.DE PARIS (FR) +33 624 52 81 01 WSBCONCEPTDEMAGASIN.FR RETAIL CONCEPT STRATEGY // STORE DESIGN // PROJECT MANAGEMENT // PRODUCTION JUWELIER KREMER // VEENDAM ZIEN & HOREN FRITS VAN DEN BOSCH // ANTWERPEN (BE) SCHERPENZEEL (NL) + 31 33 277 17 14 TRIER // MÜNCHEN // BERLIN (DE) + 49 1609 2589 540 PARIS (FR) + 33 624 52 81 01 WSBDESIGN.COM
DE OPTICIEN NR 3 2024 16 COVERSTORY “WIJ GELOVEN DAT DE OPTIEK EN OOGZORG ALLES TE WINNEN HEBBEN BIJ HET GEBRUIK VAN AI” AI (kunstmatige intelligentie) heeft zijn weg gevonden naar vrijwel elke sector, van gezondheidszorg tot transport, detailhandel, financiën, bankieren, productie, wetenschap en meer. Zonder dat we er altijd bewust van zijn, speelt AI een rol in bijna al onze dagelijkse activiteiten. Of het nu gaat om het online boeken van een reis, het streamen van content op Netflix, het gebruik van Siri, het ontvangen van productaanbevelingen op Amazon, het scrollen door Facebook of het uitvoeren van een zoekopdracht op Google, AI-algoritmen werken constant op de achtergrond. Ook in de optiekbranche heeft AI zijn stempel inmiddels gedrukt. Een bedrijf dat AI volledig heeft omarmd, is Shamir. We gaan in gesprek met Marketingmanager Simone Jagtenberg en Head of Sales Theo Bax om te ontdekken hoe Shamir AI heeft geïntegreerd en wat dit betekent voor opticiens. Spark™ 4W Bij Shamir erkenden ze al vroeg het enorme potentieel van Big Data en AI. Simone verduidelijkt: “We zijn ervan overtuigd dat de optiek- en oogzorgsector, net als vele andere branches die gebruik maken van de AI-revolutie, veel te winnen hebben bij het gebruik van AI. Shamir is daarom in 2018 al gestart met het toepassen van AI technologieën in ontwerp-, productie-, operationele, marketing- en verkoopprocessen om deze te optimaliseren.” Autograph IntelligenceTM Autograph IntelligenceTM van Shamir was in 2018 het eerste brillenglasontwerp dat AI en Big Data combineerde. Het levert altijd een zeer geavanceerd en nauwkeurig op maat gemaakt multifocaal glas van topkwaliteit. “Dit innovatieve ontwerp, gebaseerd op voortdurend onderzoek, biedt een unieke oplossing die perfect aansluit bij individuele visuele behoeften en leeftijd”, aldus Theo.
DE OPTICIEN NR 3 2024 17 “Dit komt doordat het glasontwerp voortdurend leert van nieuwe gegevens en deze in het ontwerp integreert, waardoor we voortdurend voorop blijven lopen en blijven ontwikkelen. AI blijft evolueren, en wij groeien mee. Een van onze kernwaarden is niet voor niets ‘Passion for innovation’.” Shamir Driver IntelligenceTM Shamir Autograph IntelligenceTM staat bekend als Shamir’s meest geavanceerde progressieve glas, dat gebruikmaakt van AI. Maar AI wordt ook toegepast in andere glazen van Shamir, zoals de Shamir Driver IntelligenceTM-glazen. Deze brillenglazen, die vorig jaar zijn geïntroduceerd, bieden optimaal zicht onder alle rijomstandigheden, zowel voor professionele bestuurders als voor gepassioneerde en dagelijkse chauffeurs. “We zijn met deze innovatie gestart vanuit de groeiende behoefte van bestuurders aan oplossingen voor visuele uitdagingen, zoals vermoeide ogen, hinderlijke schittering door regen, sneeuw en zon, en de verstorende effecten van kunstmatige lichtbronnen. Bij de ontwikkeling hebben we niet alleen rekening gehouden met comfort, maar uiteraard ook met veiligheid. We streven ernaar bestuurders het beste én het veiligste zicht te bieden.” Om dit doel te kunnen realiseren, is data op verschillende manieren verzameld. “Door uitgebreide metingen van hoofdbewegingen en eye-tracking hebben we een diepgaand inzicht gekregen in het visuele gedrag van bestuurders. Door gebruik te maken van AI, in combinatie met inzichten van professionele bestuurders en onze partners, zoals de coureurs van het BWT Alpine team, hebben we brillenglazen ontwikkeld die uitstekend geschikt zijn voor diverse professionele en gepassioneerde chauffeurs, evenals voor dagelijkse chauffeurs. We bieden zowel een paar brillenglazen voor overdag (SUN) als een paar voor ‘s nachts aan (MOON), omdat verschillende lichtomstandigheden vragen om verschillende oplossingen.” Spark™ 4W Een ander voorbeeld van Shamir’s toepassing van AI is de Spark™ 4W: een geavanceerd elektronisch meetsysteem op basis van 3D-beeldtechnologie en AI. Simone: “Het systeem gebruikt zes krachtige camera’s om 192 gezichtskenmerken vast te leggen en produceert superheldere beelden. Twee extra camera’s zorgen ervoor dat zelfs (zonne)brillenglazen geen obstakel vormen bij het meten van de pupillen. Dit snelle en handige systeem zorgt ervoor dat je brillenglazen perfect op maat zijn. Kortom, het meetsysteem zorgt voor gemak, tijdsbesparing én beleving: win-win-win.” De Spark™ 4W bouwt voort op het succes van zijn voorganger, de Spark™ 4, en Simone en Theo sluiten niet uit dat er in de toekomst nog een nieuwe variant zal komen. “De automatische detectiemogelijkheden van de Spark™ 4W, aangedreven door AI-technologie, verbeteren en evolueren voortdurend in de loop der tijd, waardoor nieuwe functies in de toekomst mogelijk zijn”, aldus Theo. Openstaan voor innovaties Dat er mogelijk een vervolg komt op de Spark™ 4W lijkt ons niet verrassend, gezien de opeenvolging van innovaties in de afgelopen jaren. “Innovatie is onze passie. We streven ernaar onze concurrenten voor te blijven, maar bovenal willen we consumenten voorzien van het beste zicht en daarvoor is AI naar ons idee essentieel. We zien dat opticiens daar zeker voor openstaan, maar AI BLIJFT EVOLUEREN, EN WIJ GROEIEN MEE. EEN VAN ONZE KERNWAARDEN IS NIET VOOR NIETS ‘PASSION FOR INNOVATION’ “ “ Shamir Driver IntelligenceTM er is nog veel te winnen”, stelt Simone. Theo voegt toe: “Er zijn tegenwoordig geen slechte brillenglazen meer op de markt, dat kunnen we wel stellen. Maar dat betekent niet dat je niet verder moet kijken dan je huidige aanbod. Het draait om jouw klanten en hun individuele kijkbehoeften, toch? Daarom geloof ik dat je altijd open moet staan voor wat de markt te bieden heeft, en zeker voor nieuwe innovaties. Klanten streven naar de beste kijkervaring, en als je niet innoveert, loop je het risico achter te blijven terwijl de concurrentie vooruitgaat. Het draait erom het product echt te verbeteren, en met zoveel beschikbare data en AI is dat zeker mogelijk.” Persoonlijk contact, daar kan geen robot tegenop Op de vraag of het optiekambacht ooit verdwijnt door AI, antwoordt Simone: “Nee, daar ben ik van overtuigd. Maar het kan het ambacht wel gemakkelijker én beter maken. Hierdoor kun je je nog meer concentreren op wat mensen echt waarderen: jouw kennis, ervaring en persoonlijke touch. De betrokkenheid en service die je biedt, zijn dingen waar geen robot tegenop kan.” Theo haakt daarop in: “Dat is ook de reden dat onze klanten ‘gewoon’ nog iemand aan de telefoon krijgen wanneer ze ons bellen én dat wij onze klanten blijven bezoeken. Het persoonlijke aspect is cruciaal voor ons. Daarom hebben al onze werknemers ervaring in de optiek, zodat ze ook echt de ondersteuning kunnen bieden waar onze klanten behoefte aan hebben.” Toekomstplannen Theo en Simone zijn absoluut trots op de innovaties die in de afgelopen jaren zijn gelanceerd, maar kijken ook uit naar de toekomst, waarin uiteraard nieuwe lanceringen op de planning staan. “Wat er dit jaar gaat gebeuren, kunnen we nog niet met volle 100% zekerheid zeggen, maar er staat absoluut een innovatie op stapel. Of dat ook met AI te maken heeft? Dat mag je zelf invullen”, zegt Theo met een knipoog. Meer informatie: Shamir Nederland Tel. +31 (0)320 218348 | info@shamir.nl | www.shamir.nl Simone Jagtenberg en Theo Bax
DE OPTICIEN NR 3 2024 18 INSTRUMENTEN In deze instrumentenspecial wil O’Max Instruments graag de aandacht schenken aan de meest recente innovatie van Topcon Healthcare: Harmony. Veel opticiens en optometristen kiezen voor Topconinstrumenten vanwege de naadloze connectiviteit tussen de verschillende instrumenten. De diagnostische instrumenten voor beeldverwerking werken samen met Imagenet 6, waardoor ze in staat zijn om beelden te verwerven, weer te geven, te verbeteren, te analyseren en op te slaan. Voorbeelden van deze instrumenten zijn de OCT, Funduscamera en Spleetlampen. Bovendien worden refractie-instrumenten, zoals phoropters, refracto- en lensmeters, ook geïntegreerd, waardoor voorinstellingen de refractieve workflow kunnen optimaliseren. Als aanvulling op Imagenet 6 biedt O’Max Instruments nu software aan waarmee alle gegevens direct en overzichtelijk kunnen worden ingezien. Topcon Harmony is een webgebaseerd datamanagement- platform dat oogheelkundige instrumenten, oogzorg professionals en innovatieve technologieën met elkaar verbindt om de efficiëntie en nauwkeurigheid van klinische workflows te verbeteren. Dit platform wordt al veelvuldig gebruikt in ziekenhuizen en oogheelkundige praktijken. Efficiëntie, connectiviteit en gegevensuitwisseling zijn essentiële aspecten, niet alleen voor oogartsen, maar ook voor opticiens en optometriepraktijken. Naarmate meer praktijken zich gaan specialiseren in oogzorg, wordt het hebben van een direct overzicht van alle gegevens van een patiënt onmisbaar. Al uw klantgegevens in één oogopslag op één scherm Harmony biedt directe toegang tot alle onderzoeksgegevens op één scherm, waardoor u moeiteloos klantgegevens kunt vergelijken en analyseren. Bovendien is het een leveranciersneutraal platform dat verbinding maakt met alle soorten oogheelkundige instrumenten, ongeacht het merk. Voor het vergelijken en analyseren van gegevens heeft u geen instrument-specifieke beoordelingssoftware nodig, omdat u direct toegang heeft via vooraf ingestelde, aanpasbare protocollen. U kunt snel een overzicht krijgen van de screeningsgeschiedenis van uw klanten via een tijdlijn met afzonderlijke onderzoeksgegevens, en progressiediagrammen bekijken om uw klinische besluitvorming te ondersteunen. Met webtoegang kunt u eenvoudig alle onderzoeksgegevens van klanten bekijken, waar u ook bent en op elk moment. Naadloze en veilige samenwerking Het platform ondersteunt een naadloze en veilige samenwerking tussen professionals in de oogzorg door directe communicatie en toegang tot gegevens tussen verschillende locaties en organisaties mogelijk te maken. O’MAX INSTRUMENTS INTRODUCEERT TOPCON HARMONY Dit draagt bij aan de verbetering van de efficiëntie van uw workflow en de toegang van patiënten tot zorg. Harmony integreert met verschillende op AI gebaseerde oplossingen ter ondersteuning van klinische besluitvorming. Hierdoor krijgt u rechtstreeks vanuit de viewer toegang tot automatische beeldanalyse, zodat u snel en gemakkelijk kunt profiteren van deze geavanceerde functionaliteit. Wilt u ook meer efficiency in uw workflow en al uw data in één oogopslag direct inzichtelijk hebben? Neem dan contact op met één van de accountmanagers van O’Max of via 088 – 0888 160. ALLE GEGEVENS INZICHTELIJK IN ÉÉN OOGOPSLAG OP ÉÉN SCHERM “ “
FIT-OVER | CLIP-ON | READING GLASSES | SPORT OPTICS FUNCTIONEEL | STIJLVOL | MODIEUS spectaculis.nl | info@spectaculis.nl | +31 (0) 320 26 25 27 Werfweg 73, 8243 PG, Lelystad, Nederland
DE OPTICIEN NR 3 2024 20 KORT NIEUWS TEMPEL OPTIEK ONTVANGT PREDICAAT ‘BIJ KONINKLIJKE BESCHIKKING HOFLEVERANCIER’ Tempel Optiek vierde tien maanden na hun 100-jarig bestaan een nieuwe mijlpaal: de onthulling van het Koninklijk wapen, waarmee ze het predicaat ‘bij Koninklijke beschikking Hofleverancier’ verkregen. Het wapen van bladgoud schitterde boven de ingang tijdens de feestelijke onthulling, waarbij zo’n 250 à 300 mensen aanwezig waren. Burgemeester Hans van Daalen, samen met een langgediende werknemer en een jubilaris, onthulde het schild. Eigenaar Arie Tempel vertelde dat het verkrijgen van het predicaat een intens proces was dat begon bij het 100-jarig bestaan. “Vorig jaar, op 22 juni 2023, bestonden we 100 jaar en gaven we een magazine uit. Toen al was ik bezig om dit koninklijk predicaat hofleverancier te verkrijgen. Als je bedrijf 100 jaar bestaat, kun je dit aanvragen, maar dan begint het pas. Je wordt dan helemaal doorgelicht. Het was een zwaar traject wat moeite en ook geld kostte. Dan wil je het predicaat wel graag hebben en is het ook bijzonder dat het is gelukt. Het is een erkenning van je geschiedenis en onze manier van werken. We dragen iets bij met onze gezondheidszorg van ogen en oren; zo is er eerstelijns oogzorg in samenwerking met huisartsen en oogartsen. We zijn ondernemend om de zorg beter te krijgen.” De erkenning werd met veel enthousiasme ontvangen. “De felicitaties en cadeautjes waren overweldigend. Wij hebben na de receptie ’s avonds met het team ook nog afgesloten met een etentje in de Dorpskamer. Het was best een slopende, maar fantastische dag!” Het is nu aan Arie en zijn team van 25 medewerkers om het waar te blijven maken. “Die uitdaging durven we wel aan. Kwaliteit, kennis en kunde zijn onze speerpunten en goed willen zijn in ons vak zit in ons DNA.” Meer informatie: Tempel Optometrie & Audiologie Tel. +31 (0)341 552090 | www.tempeloogenoor.nl OVERZETZONNEBRIL OB-1015: MODE EN FUNCTIONALITEIT GAAN HAND IN HAND Overzetzonnebrillen, ooit gezien als enkel een praktische accessoires ontworpen om gemakkelijk over correctiemonturen te passen en bescherming te bieden tegen schadelijke UV-stralen, hebben een opvallende transformatie ondergaan. Neem bijvoorbeeld het model OB-1015 van IKY Eyewear. Deze moderne overzetzonnebril laat zien dat mode en functionaliteit perfect hand in hand gaan. Bij Spectaculis zijn ze continu bezig om de collectie overzetzonnebrillen aan te laten sluiten bij de huidige trends van de zonnebrillen. Dit is terug te zien in zowel de vormen als de trendy kleurencombinaties. Voor opticiens die op zoek zijn naar een uitgebreide collectie overzetzonnebrillen die zowel stijlvol als functioneel zijn, nodigt Spectaculis u graag uit om een afspraak te maken om geheel vrijblijvend de collectie te bekijken. Meer informatie: Spectaculis Nederland Tel. +31 (0)320-262527 | info@spectaculis.nl www.spectaculis.nl
DE OPTICIEN NR 3 2024 21 ACHTER DE SCHERMEN 21 Wie zijn deze vertegenwoordigers? Hoe hebben zij hun weg gevonden naar de optiekbranche? Wat zijn de hoogtepunten en uitdagingen geweest tijdens hun carrière? En, misschien wel het belangrijkste, wat drijft hen elke dag om het beste te bieden aan de zelfstandige opticiens en hoe doen zij dat in de huidige, snel veranderende branche? Eén ding is zeker: al deze individuen delen een passie voor optiek, maar bovenal voor mensen. Deze keer gaan we in gesprek met Devi Huurneman, Sales Agent Italia Independent, Out Of optics en Miga Studio. Wie ben je en hoe ben je in de branche terechtgekomen? Ik ben Devi Huurneman, 37 jaar oud, sportief en creatief van geest. Mijn loopbaan in de optiekbranche begon na een beroepskeuzetest, waardoor ik eerst een kijkje nam in een optiek-juwelierszaak alvorens aan de optiekopleiding te beginnen. Bijna vijftien jaar later werk ik nog steeds met veel plezier in deze sector. Op den duur ontdekte ik mijn passie voor het verkopen en adviseren van monturen en glazen. Door mijn authentieke en soms wat humoristische manier van verkopen, leek het mij leuk om de stap te zetten naar een buitendienstfunctie binnen de optiek. Het resultaat? Ik ben nu al bijna tien jaar werkzaam als vertegenwoordiger. Hoe ben je bij deze merken terechtgekomen? Het leuke van Sales Agent zijn, is dat je de controle hebt over je eigen portfolio. In het begin was ik hierin nog wat zoekende. Het is belangrijk dat de merken die je vertegenwoordigt, niet alleen op je pad komen, maar ook passen bij de merken die je al vertegenwoordigt, om overlapping te voorkomen. Aangezien ik ook als zelfstandige actief ben in de golfindustrie, zocht ik specifiek naar merken die hierbij aansluiten op sportief vlak. Ik heb het geluk gehad om het golfen meerdere keren te kunnen combineren met mijn werk in de optiek door verschillende opticiens te voorzien van een golfclinic. En dit jaar lijkt echt alles op zijn plek te vallen qua merken. Onlangs heb ik Italia Independent aan mijn portfolio toegevoegd. In het verleden heb ik al eens met dit innovatieve, commerciële merk mogen werken en nu als zelfstandige is het natuurlijk helemaal fantastisch om dit te kunnen uitbouwen. Daarnaast heb ik veel interesse in de technologie van sportbrillen. Out Of Optics heeft een serie sportbrillen met de gepatenteerde IRID-technologie, waarbij een lens binnen één seconde van licht naar donker kleurt en net zo snel weer terug. Toen ik dit zelf heb getest, was ik meteen verkocht en wilde ik dit ook graag gaan laten zien aan optiek Nederland. Last but not least behoort het merk Miga Studio tot mijn portfolio. Ik ben in contact gekomen met Nick Simons van FRMS by Nick. Ik was nog op zoek naar een mooi nichemerk met een innovatieve technologie en Miga Studio sluit hier perfect op aan. Het assortiment bestaat uit een titaniumcollectie vervaardigd uit een monoblock, een mooie Takiron acetaatcollectie en combinaties daarvan. En wat ik gaaf vind, is dat alle collecties van dit merk zijn geïnspireerd op architectuur. Wat spreekt je aan in de functie van agent en wat in het bijzonder in deze functie bij deze merken? Wat mij echt aanspreekt in deze functie is het dagelijks leggen van contact, het uitwisselen van visies met prospects en partners, en het aangaan van samenwerkingen met als gezamenlijk doel de consument mooie en vooral kwalitatieve producten te bieden. Door deze functie als zelfstandig agent in te vullen, kan ik dicht bij mijzelf blijven en sta ik volledig achter de merken binnen mijn portfolio. De jarenlange verkoopervaring op de winkelvloer helpen mij om nog beter in te schatten waar behoefte aan is in de markt. Is de rol van de vertegenwoordiger in de afgelopen jaren veranderd? En zo ja, op welke manier? De retail is een markt die sterk beïnvloed wordt door externe factoren, zoals een pandemie of inflatie. Deze factoren kunnen het koopgedrag en de financiële situatie van consumenten sterk beïnvloeden. In onze branche is een duurzame samenwerking dan ook belangrijker dan ooit. Voorheen speelde loyaliteit van de winkelier naar de leverancier een grote rol, maar tegenwoordig is dit niet meer zo vanzelfsprekend. Het is nu essentieel om samen te werken aan gezonde verkoopcijfers. Deze dynamiek maakt onze baan continu uitdagend, en juist daar haal ik enorm veel energie uit. Er is een grote verscheidenheid aan merken verkrijgbaar op de Nederlandse optiekmarkt. Hoe zorg je ervoor dat je jouw merken bij de opticien onder de aandacht brengt? Gelukkig heb ik sinds kort de ‘luxe’ om zelf mijn portfolio samen te stellen. Op dit moment omvat mijn portfolio producten met een krachtig verhaal, bewezen succes en onderscheidende monturen. Deze kenmerken zijn van onschatbare waarde bij het op de markt brengen van deze producten. Daarnaast speelt social media een grote rol om op te vallen en de aandacht van de opticiens te trekken. In de rubriek ‘In gesprek met…’ richten wij een schijnwerper op de gezichten achter de bedrijven en merken binnen de optiekbranche en geven we een uniek inzicht in het leven en de ervaringen van de professionals die dagelijks de deuren van zelfstandige optiekzaken binnentreden. IN GESPREK MET… DEVI HUURNEMAN, SALES AGENT ITALIA INDEPENDENT, OUT OF OPTICS EN MIGA STUDIO
www.gpmedia.nlRkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4