De Opticien nr4 2018

D e O p t i c i e n n r 4 2 0 1 8 129 DUURZAAM Het maatschappelijk betrokken zijn staat hoog in het vaandel bij De Oogkas. Thea: “We kiezen voor collecties van onafhankelijke ontwerpers waarvan een aantal merken duurzaam produceren, zoals Neubau, Eco, Dick Moby en Monkeyglasses. We zeggen altijd, we verkopen monturen met een verhaal. Zoals brillen die gemaakt zijn van gerecycled materiaal. Zo kiezen we bewust voor merken met een mooi maatschappelijk verhaal. Daarnaast geven we van iedere verkochte bril een bedrag aan de TwoBillionEyes Foundation, omdat we het zo fantastisch vinden wat Azami doet. Mensen in Afrika opleiden tot opticien, zodat ze voor een paar euro een bril kunnen maken, waardoor mensen weer goed kunnen zien. Dit goede doel sluit naadloos aan op de visie van De Oogkas.” BLIKVANGER De glazen kas in de winkel vormt een grote blikvanger en maakt de dubbele betekenis van de naam gelijk duidelijk. De kas is echter niet alleen bedoeld als eyecatcher, de kas fungeert uitstekend als refractieruimte. Maar vooral het oude karakter van het monumentale pand in combinatie met de designmeubelen is ontzettend mooi. Dick: “We waren meteen verkocht toen we dit pand aan de ‘s Gravelandseweg zagen. Neem nou de markante terracotta Portugese tegelvloer en de antieke stellingkasten voorin de zaak, die er al meer dan een eeuw staan. De kasten zijn oude boekenkasten, omdat hier vroeger de Hilversumsche Boekhandel gevestigd was. In die oude boekenkasten liggen nu de monturen uitgestald.” GENOMINEERD Thea vervolgt: “Voor dat wij hier onze intrek namen, was jarenlang modezaak Accademia in het pand gevestigd. De klassieke houten paspoppen van Stockman herinneren aan de modezaak. Maar verder is de bordeauxrode kleur vervangen voor witte frisse tinten en hebben we eigenlijk met een beperkt budget een mooie winkel weten te realiseren. We waren dan ook enorm trots genomineerd te zijn door een vakjury, voor de Nana, Woody & John Best Store Design Award. We vonden het erg leuk om te merken dat je ook met een goed idee en beperkt budget onderscheidend en vernieuwend kunt zijn. We hebben een duidelijke visie en gedaan wat we mooi vonden.” ZAKENPARTNERS EN VRIENDEN Dick en Thea (allebei 56 jaar) kennen elkaar al jaren, want ze zaten samen op de optiekopleiding. Thea heeft altijd in de optiek gewerkt, terwijl Dick eerder ook als fotograaf carrière heeft gemaakt. “Thea en ik konden het vanaf dag één dat we elkaar leerden kennen op de opleiding goed met elkaar vinden. Toen ik haar vertelde dat ik graag voor mijzelf in de optiek wilden beginnen, zei ze gelijk dat ze graag met mij mee wilden denken. Nu runnen we met z’n tweeën De Oogkas en hebben daar geen moment spijt van. We hebben een omgeving gecreëerd waar we simpelweg graag willen zijn en zien zien ons hier de laatste jaren van onze carrière staan. We zijn totaal niet materialistisch, maar vinden het wel belangrijk te doen wat we leuk vinden.” Voor aanvullende informatie: De Oogkas Tel. +31 (0)35 7732993 www.deoogkas.nl “WE KIEZEN VOOR COLLECTIES VAN ONAFHANKELIJKE ONTWERPERS WAARVAN EEN AANTAL DUURZAAM PRODUCEREN”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4