De Opticien nr4 2018

D e O p t i c i e n n r 4 2 0 1 8 25 De laatste tijd hoor je als het over marketing en economie gaat voornamelijk de term disruptie langskomen. De definitie van disruptie is ontwrichting of uiteenscheuren en elke markt wordt wel belaagd door zogenaamde disrup- tors. Het lijkt wel of als je dat zelf niet bent je gedoemd bent te mislukken en of te falen. Ook onze branche wordt op deze manier bestookt door nieuwko- mers met meest recentelijk de digitale oogmeting die je zelf kunt uitvoeren met behulp van smartphone en computer. Dit en ook andere digitale ont- wikkelingen komen veel langs in de sociale media en ieder in onze branche heeft daar zo zijn of haar mening over. Zal dit het einde van de traditionele oogmeting zijn of geeft het juist meer werk doordat de consument de oog- meting verkeerd doet? Kan deze ontwikkeling er voor zorgen dat de consu- ment helemaal de switch naar internet maakt en de huidige markt geheel verdwijnt? Hoe kan je hierop antwoorden en wat zijn de gevolgen ervan? Als je kijkt naar andere markten die ons zijn voorgegaan kun je je een aan- tal zaken afvragen. Zal Airbnb ervoor zorgen dat de Hilton hotels over een tijdje niet meer zullen bestaan? En zorgt Uber ervoor dat andere betaalde vormen van vervoer zullen verdwijnen? Zonder het zeker te weten denk ik niet dat dit het geval zal zijn. De ontwikkelingen zorgen er wel voor dat de traditionele markt moet uitzien naar mogelijkheden de nieuwe concurrenten het hoofd te bieden. Ook de optometrist zal moeten kijken wat zijn of haar rol wordt in de toe- komst. Het bedrijf DeepMind van Google is al erg ver met het, met behulp van artificiële intelligentie, bepalen van pluis en niet pluis in de oogheel- kunde. En we weten allen dat dit soort ontwikkelingen zeer snel gaan. Wat wordt dan de rol van de traditionele opticien en optometrist in de toekomst? Welke plek kunnen zij hebben naast de disruptors in de markt? Hoe het best op de ontwikkelingen in te spelen is een lastig te beantwoorden vraag. Naar mijn idee is het in de eerste plaats belangrijk je ogen er niet voor te sluiten en de situatie goed te volgen. Wellicht hebben de nieuwe aanbieders mogelijkheden die je zelf ook kunt toepassen in de dagelijkse praktijk. De manier van distributie bijvoorbeeld en het geheel van de geld en goederen stroom in je bedrijf. Daarnaast is het van groot belang de din- gen die je goed kunt en doet ook voor het voetlicht te krijgen op een juiste manier. We weten allemaal dat een subjectieve refractie iets anders is dan een oogmeting door een apparaat. Ik heb al vaker bepleit dat het wellicht handig is de terminologie te veranderen om duidelijkheid te bieden aan de consument. De optometrist dient zijn plek te bepalen in de eerstelijns of anderhalvelijns gezondheidszorg of beter nog de plek te veroveren. Disruptie Erik Smidt ERIK SMIDT IS EIGENAAR VAN ERCON CONTACTLENZEN & CONSULTANCY. ERCON IS EEN LEVERANCIER VAN CONTACTLENZEN EN LEVERT AAN OPTICIENS, OOGARTS-PRAKTIJKEN EN AANPAS-INSTITUTEN. ERCON GAAT IN DE CONTACTLENSWERELD SAMENWERKINGEN AAN MET BEDRIJVEN DIE MODERNE EN INNOVATIEVE PRODUCTEN FABRICEREN. ZO WAREN ZIJ DE EERSTE DIE EEN ZACHTE LENS MET ABERRATIE BLOKKING LEVERDEN VOOR EEN VERHOOGD CONTRAST. DEZE INNOVATIEVE ROL LIGT ERIK WEL. ZO HEEFT HIJ NAAST EEN VOORLIEFDE VOOR HET VAK GROTE PASSIE VOOR ONDERNEMEN EN ZIET HIJ OVERAL KANSEN. DEZE KANSEN DEELT HIJ GRAAG MET U IN DEZE COLUMN IN VAKTIJDSCHRIFT DE OPTICIEN. C o l u m n Daarnaast is het zaak je totale mix van diensten en producten nog eens goed door te lichten, met andere woorden, wie wil je zijn en wat wil je uitstralen. Van welke kennis en expertise maak je gebruik om het beste voor je klant te kunnen leveren, daarbij is het niet voldoende te melden dat je producten zo mooi zijn. Het is van belang echt onder- scheid te maken in de producten en diensten die je levert en mijns inziens is daar nog een grote slag te maken. Ik zie nog veel te veel opticiens die op elkaar lijken, die niet echt ergens voor hebben gekozen. Een consument wil echt wel voor jou kiezen als er ook maar iets te kiezen valt. Wanneer je, als zoveel, niet kunt duidelijk maken waarvoor iemand kiest als hij of zij bij jou een product of dienst aanschaft hoe kan de consument dan deze keuze maken? Ik wens u de juiste keuzes en veel mensen die voor u kiezen. (bronnen en referenties Famme, Info.nu, )

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4