De Opticien nr 4 2022 Online

D e O p t i c i e n n r 4 2 0 2 2 10 I n t e r v i e w 25 JAAR BOBO’S EYEWEAR We beginnen bij het begin en vragen Ron naar de opstartfase van Bobo’s Eyewear. “Er moest gereorganiseerd worden bij Metzler Bonnier. En ik heb mezelf simpelweg mee gereorganiseerd. Ik was toen al een beetje eigenwijs en ondernemend”, vertelt Ron lachend. “Samen met Henk Kolhoff, Ad Punt en Angelique Kragt zijn we Bobo’s Eyewear gestart. We zijn per toeval in het oudje pandje van Morel brillen begonnen. Dat stond te huur en was veertig vierkante meter maximaal: keuken, opslag en een bureau. De plafondplaten moesten eraf en toe uit om de voorraad op te bergen. We hadden een kelder waar de displays stonden, maar die kon in de winter nog weleens onder water lopen. Daarom stonden daar twee pallets op elkaar gestapeld om de boel droog te houden. We zijn in augustus begonnen, maar omdat we alleen zonnebrillen verkochten bij de start, was de planning natuurlijk niet ideaal. Maar we hadden het geluk dat de zomer dat jaar laat was, waardoor we toch goed van start gingen!” HEEFT HET ONDERNEMEN ALTIJD IN JE GEZETEN? “Ik kom uit een ondernemende familie. Mijn vader heeft zich bijvoorbeeld opgewerkt van magazijnbediende tot directeur in de kantoorartikelen. Deze ondernemersgeest is er met de paplepel in gegoten. Ik was ook eigenwijs en wilde het graag op mijn manier doen. En met die eigenwijsheid hebben we het ook lang volgehouden. Nog steeds!” WAT IS JOUW MANIER? “Meer met klanten bezig zijn, dan met producten schuiven. Op het moment dat je goed voor en met je klanten bent, dan komen die producten vanzelf. Wel met een knipoogje als het kan. Het moet serieus zijn, het moet kloppen, maar het mag wel met een lach. Zo hebben we het eigenlijk altijd gedaan. Ik was ook vrij uitgesproken hoe ik tegenover beurzen stond en hoe we daar mee om gingen. Vooral in het begin.” Brian: “We hebben de raarste dingen gedaan. Straten van Parijs nagebouwd, chocolade fonteinen, Bosche Bollen, Vlaamse wavels, tuk tuks, duizenden kersenflappen gebakken waar je misselijk van was na twee dagen. Want beurzen zijn fantastisch. De klanten komen naar jou toe, ze hebben tijd – dan is het onze taak daar iets leuks van te maken. En daar heb ik altijd ontzettend van genoten. Maar ook op kantoor hebben we veel opticiens ontvangen. BOBO’S EYEWEAR BESTAAT 25 JAAR! DAT KUNNEN WE UITERAARD NIET STILLETJES AAN ONS VOORBIJ LATEN GAAN EN DUS VROEGEN WIJ OPRICHTER RON BOUWMANS EN MEDE DIRECTEUR BRIAN KRAGT VOOR EEN UITGEBREID INTERVIEW OVER DE KRACHT VAN BOBO’S EYEWEAR. BOBO’S IS UITGEGROEID TOT EEN ONDERSCHEIDENDE EN ZEER STABIELE ORGANISATIE BINNEN DE OPTIEKBRANCHE. MAAR NIKS WORDT GEDAAN ZONDER DE BRABANTSE GASTVRIJHEID EN DE NODIGE HUMOR.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4