De Opticien nr 4 2022 Online

D e O p t i c i e n n r 4 2 0 2 2 81 I n t e r v i e w BRILLENBAAS MARCEL NORBART OVER DE AMBITIES MET EYE WISH Want hoe zat het ook al weer? Eye Wish behoorde tot de GrandVision Group. Maar het bedrijf kreeg door de samensmelting met EssilorLuxottica een te grote monopoly-positie op de Europese markt. Daarom is Eye Wish op last van de Europese Commissie opgesplitst in twee verschillende ketens. Eye Wish heeft nog 144 winkels in Nederland en 35 Grand Optical winkels in België die binnenkort ook allemaal omgedoopt worden in Eye Wish. De overige winkels zijn bij EssilorLuxottica/GrandVision gebleven en omgedoopt in Pearle Studio. MPG Austria is de nieuwe investeerder achter Eye Wish. NIEUWE PLANNEN Eye Wish ontving de Nederlandse en Belgische leveranciers en andere betrokkenen op het nieuwe kantoor in Naarden om te vertellen over de nieuwste plannen. “Het huidige Eye Wish heeft nog geen eigen automatiseringssysteem. Door de snelle opsplitsing zijn we de komende tijd nog afhankelijke van GrandVision, waar we contractueel nog 17 maanden aan vast zitten. Ik zeg daarom: we hebben een auto, maar nog geen motor. Daarom is het niet altijd eenvoudig om nu al geheel onze eigen koers te varen. Maar de mooie plannen worden uitgewerkt en we hopen snel onze eigen motor te kunnen starten!” “Dit neemt niet weg dat we uitstekend voor ogen hebben wat we willen. Het geld wordt verdiend in de winkels. De mensen die daar werken, daar gaat het om. Hen gaan we centraal zetten. We willen een bottom-up organisatie zijn, waarbij de input vanaf de werkvloer het belangrijkst is. Ik wil de franchise ondernemer zijn stukje vrijheid weer teruggeven en hem ontzorgen op die gebieden waar weinig tijd of minder kennis over is. Het is ons doel iedereen weer betrokken te laten voelen bij onze organisatie, maar tegelijkertijd de vrijheid te ervaren als franchise ondernemer. Daarnaast heb ik altijd geleerd ‘sharing is caring’. Delen is belangrijk. Je doet het met elkaar.” GROEI EN AMBITIE De komende jaren wil de groep zowel in Nederland als België met zo’n 50 tot 70 winkels uitbreiden. Dat kunnen bestaande winkels zijn die overgenomen worden, franchise of volledig nieuwe winkels zijn. Maar eerst worden de winkels in België ‘omgedoopt’ tot Eye Wish. “Er staat dus een hoop op de planning. Maar ik moet zeggen, we doen het met heel veel plezier. Oscar en ik hebben een heel fijn team om ons heen verzameld en zien het als een erg mooie uitdaging. Ik ben zestien jaar weggeweest, maar vind de optiek nog altijd het leukste wat er is. Je werkt met slimme mensen met ambities. Door onze ambities gaan we ook volop personeel aantrekken. We bieden mooie voorwaarden, vaste contracten en hopen met elkaar een fijne Eye Wish cultuur te ontwikkelen waar iedereen zich gehoord voelt.” Meer informatie: Eye Wish www.eyewish.nl OP HET VISITEKAARTJE VAN MARCEL NORBART STAAT BRILLENBAAS. MET EEN KNIPOOG VERWIJST MARCEL DAARMEE NAAR ZIJN FUNCTIE BIJ EYE WISH EN GEEFT HET GOED ZIJN IETWAT REBELSE EN HUMORVOLLE KARAKTER WEER. NORBART IS NA ZESTIEN JAAR AFWEZIGHEID WEER TERUG BINNEN DE OPTIEK. SAMEN MET OSCAR KLINCKENBERG – MET WIE HIJ AL JAREN GOED BEVRIEND IS EN MEERDERE MALEN HEEFT SAMENGEWERKT – IS HIJ HET AVONTUUR AANGEGAAN OM HET NIEUWE EYE WISH OP DE KAART TE ZETTEN. “WE WILLEN EEN BOTTOM-UP ORGANISATIE ZIJN, WAARBIJ DE INPUT VANAF DE WERK- VLOER HET BELANGRIJKST IS”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4