De Opticien nr 4 2023 Online

DE OPTICIEN NR 4 2023 125 “Ik wil een nieuw interieur. Kan ik dit zelf doen of is het verstandiger om dit (deels) uit te besteden?” In de afgelopen decennia is optiekinrichting behoorlijk ontwikkeld; van een standaard anoniem functionele inrichting naar op-en-top persoonlijke interieurbelevingen; de Retailwereld is nog steeds vol lof over deze transitie van de medische brillenbranche. Van een aantal interieurbouwers met hun eigen systeeminrichtingen, zijn er door de vele inrichtingtrends veel uiteenlopende manieren en geaccepteerde interieurstijlen bijgekomen waar beleving en individualiteit de boventoon voeren. Ook door de verschillende manieren om een interieur uitgevoerd te krijgen is er keuze genoeg. DHZ, via een turn-key-bouwer, of specifiek met een zelfstandig adviseur. Een zelfstandig adviseur/interieurarchitect geeft de mogelijkheid om met plaatselijke uitvoerenden, tenslotteookuwklanten(!), samen tewerken, een teamte smedenennamens u, de uiteindelijke begroting en planning in de gaten te houden. Winkelinterieurbouw is één van de meest intensieve manieren van bouw omdat veel verschillende disciplines moeten samenwerken om binnen een zo kort mogelijk tijdsbestek, want tijd is geld, het gewenste resultaat te bereiken. Juist die onafhankelijke professie en expertise, met als specialisme optiek, maakt een interieurarchitect, véél meer dan een ontwerper of stylist, een uitgelezen persoon om nieuwe concepten voor de optiek te ontwikkelen, doordat die onafhankelijkheid én beroepskennis garant staan voor creatieve vrijheid, los van de uitvoerende partijen. Bel me gerust, ook voor een deeladvies of los vrijblijvend gesprek. Ik wil graag mijn expertise delen. “Hoe maak ik een briladvies aantrekkelijker en professioneler?” In de wereld van optiek volgt de ene innovatie de andere op. Er zijn steeds meer systemen om nauwkeurige oogmetingen en optometrische onderzoeken te verrichten en glazen te slijpen. Is het niet vreemd dat het briladvies nog steeds een kwestie van gevoel en ervaring is? Misschien is juist het verkoopproces toe aan vernieuwing. Hoe zou het zijn als we het traditionele trechtermodel loslieten en de nieuwste technieken omarmden? Een voordeel van moderne inzichten op het gebied van briladvies is dat je eindelijk een complete klantreis kunt bieden. Na het technologisch hoogwaardige gedeelte stap je niet over op het vage “Deze staat u mooi”. Nee, je geeft een onderbouwd briladvies en laat binnen 20 minuten zien waarom een bril goed staat. Het briladvies is een structureel onderdeel van het verkoopproces. Het stelt klanten centraal en is een unieke ervaring voor iedere brildrager. Klanten nemen sneller een beslissing en kopen vaak meerdere brillen. Op 10 en 11 september kun je kennismaken met de nieuwste technieken tijdens de Bold Optical Fair. Zie ik je daar? Jos is met zijn Bureau Baijens (interieurarchitecten en ontwerpers) al meer dan 25 jaar expert op het gebied van interieurcommunicatie voor optiekwinkels. Bij Bureau Baijens staat onafhankelijkheid voorop. Jos denkt graag met u mee. Marije Gerdes is De Brillenstylist: opticien én stylist. Met haar kennis gaat er een wereld voor je open. Ontdek de geheimen van kleur, stijl, vorm en gezichtskenmerken, stel de klant centraal en wordt nog beter in je vak. Jos Baijens Marije Gerdes

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4