De Opticien nr 4 2023 Online

DE OPTICIEN NR 4 2023 16 INTERVIEW Bij Oté draait alles om plezier in wat ze doen. Dit plezier is terug te zien in de samenwerkingen met de opticiens, de uitstraling van het bedrijf, de evenementen die worden georganiseerd, de beursstands en vanaf september ook in de producten. “Een opvallend verschil is dat de producten nu beter aansluiten op de vernieuwde huisstijl. Hierdoor wordt de identiteit van Oté krachtig en consistent uitgedragen, iets waar we veel waarde aan hechten. Kleur speelt een cruciale rol in het ontwerp van onze producten. Waarom? Omdat we geloven dat zelfs in de medische wereld, waarbij vloeistoffen vaak een klinische uitstraling hebben, er ruimte is voor een speelse en aantrekkelijke aanpak. Dit staat de kwaliteit en betrouwbaarheid zeker niet in de weg. Wij geloven dat werk leuk mag zijn en dat plezier en toegankelijkheid in de bedrijfscultuur en producten verweven moeten zijn.” Plezier en toegankelijkheid Op de vraag waarom Rob het zo belangrijk vindt dat Oté plezier en toegankelijkheid uitstraalt, antwoordt hij: “Mijn vader, Wim Oorthuizen, heeft het bedrijf in 1979 opgericht vanuit de wensen en behoeften vanuit de markt met betrekking tot contactlensverzorging. De sleutel tot het succes is volgens hem, en daar ben ik het volledig mee eens, het écht luisteren naar je klant en daarop inspelen. Je moet toegankelijk zijn, klanten moeten het leuk vinden om met je samen te werken en moeten bovenal het gevoel hebben dat ze worden gehoord en gewaardeerd. Dat is precies wat we sinds de oprichting doen. We zijn meegegroeid met de behoeften uit de markt, en daarmee met de wensen van de klant.” Deze strategie, samen met een oneindigheid aan doorzettingsvermogen, heeft geleid tot een enorme groei van Oté. Door vastberadenheid en flexibiliteit wist Oté zijn plaats te veroveren in de oogzorgindustrie, en de gunfactor die ze verdienden, droeg hier zeker aan bij. “Toen we in 1996 onze eigen fabriek openden, zijn we ons ook gaan focussen op distributie in het buitenland. Mijn vader zag deze mogelijkheden wel, maar had niet de behoefte om daarop in te springen. Ik daarentegen wel. De eerste jaren ging dat met hangen en wurgen, maar de aanhouder wint zullen we maar zeggen”, glimlacht Rob. OTÉ: GROOT GEWORDEN DOOR KLEIN TE BLIJVEN Het familiebedrijf Oté heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een internationaal bekende speler op de markt met betrekking tot contactlensverzorging. Ondanks de groei blijft Oté trouw aan haar roots en houdt het vast aan haar kleinschalige en betrokken karakter. Dat wil echter niet zeggen dat er niets verandert, in tegendeel. Na de overgang naar de nieuwe huisstijl vorig jaar, was de keuze voor een nieuw design voor de Oté merkproducten snel gemaakt. “We willen dat onze producten herkenbaar zijn en passen bij Oté; eigenzinnig, opvallend en kleurrijk”, aldus eigenaar Rob Oorthuizen. Maatwerk Hoewel Oté ooit begon als een kleinschalige Nederlandse fabrikant, heeft het bedrijf nu zijn vleugels uitgespreid naar zestig landen over de hele wereld. Ondanks deze groei is Oté altijd trouw gebleven aan zijn Nederlandse roots en koestert het bedrijf zijn afkomst. Dat is ook één van de redenen dat het bedrijf nog steeds private label-producten produceert. “Eén van de hoekstenen van ons succes is om maatwerk te leveren aan klanten, waaronder private label oplossingen. Dit doen we vandaag de dag nog steeds, zelfs als dit betekent dat we maatwerk moeten leveren voor relatief kleine bestellingen. We geloven dat maatwerk en klantgerichtheid essentieel zijn om aan de behoeften van onze klanten te voldoen en een voortdurende groei te realiseren.” Nieuwe oogdruppels Dat Oté blijft vernieuwen en klanten actief betrekt bij de ontwikkeling van nieuwe producten, blijkt ook uit productlanceringen die op de planning staan. “We zijn op dit moment volop bezig met het uitbreiden van ons oogzorgassortiment, gezien de toenemende vraag naar oogzorgproducten als gevolg van vergrijzing, toenemende luchtvervuiling en het intensieve gebruik van digitale schermen. Komende maand lanceren we onze volledige en uitgebreide oogzorglijn in het nieuwe Oté design.” Kortom, Oté blijft verder groeien, maar verliest haar kernwaarden nooit uit het oog. In een wereld waar bedrijven vaak streven naar grootsheid en winstmaximalisatie, heeft Oté zichzelf bewezen als een uitzondering. Het bedrijf is groot geworden door klein te blijven. “We willen je graag kennis laten maken met onze filosofie én producten op onze stand tijdens BOLD XXL (stand X03). Het bier en de bitterballen staan klaar!” Meer informatie: Oté Tel. +31 (0)413 26 31 03 www.ote.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4