De Opticien nr 4 2023 Online

DE OPTICIEN NR 4 2023 19 Innovatiedrang Een optiekzaak waar Varilux XR series al enige tijd verkrijgbaar is, is Boschman Optiek. De optiekzaak bestaat sinds 1982 en vanaf dag één wordt er gewerkt met de producten van EssilorLuxottica. “Toen mijn ouders de zaak oprichtten, besloten ze om de samenwerking met EssilorLuxottica aan te gaan vanwege de kwaliteit van de producten en de innovatiedrang. In onze optiekzaak willen we de beste kijkoplossing bieden en daarvoor is het van belang dat je samenwerkt met leveranciers die dezelfde visie nastreven. EssilorLuxottica heeft dat door de jaren heen bewezen door continu te innoveren op het gebied van glas en apparatuur en dat is ook één van de redenen dat we nog steeds intensief samenwerken, ook nu de tweede generatie aan het roer staat”, glimlacht Wouter Jan. “De innovatiedrang van EssilorLuxottica komt goed tot uiting in de Varilux-glazen. Alle Varilux-generaties hebben de revue gepasseerd in onze optiekzaak en iedere generatie was optimalisatie ten opzichte van de eerdere versie, maar de XR series is écht een enorme stap ten opzichte van het bestaande aanbod. Mijn vader, eveneens opticien, heeft sinds kort zelf het glas en is enorm enthousiast over het verschil. Daarnaast reageren ook onze klanten zeer positief en dat is natuurlijk waar het om draait. Wij willen onze klanten een zo breed mogelijk aanbod kunnen bieden zodat we voor iedereen, en ieder budget, de best passende kijkoplossing kunnen bieden en daar draagt deze innovatie absoluut aan bij.” Ook Van Aerle Optiek werkt al jaren samen met EssilorLuxottica en is erg te spreken over de innovaties in de afgelopen jaren. “Mijn vader Fred is een man van het glas, dus dan is EssilorLuxottica een logische keuze als leverancier”, glimlacht Annalie, mede-eigenaresse van Van Aerle Optiek. Al dertien jaar werkt Van Aerle Optiek met het assortiment van EssilorLuxottica, wat volgens Annalie mede verklaard kan worden door de kwaliteit van de producten. “Ieder nieuw product dat EssilorLuxottica in de afgelopen jaren heeft gelanceerd, heeft een toegevoegde waarde gehad en werd altijd positief ontvangen door ons team én de klanten. Dat geldt ook voor Varilux XR series. We hebben ook klanten met dezelfde sterkte het glas laten uitproberen en zelfs zij zien een groot verschil, dat zegt natuurlijk genoeg! Kortom, het persoonlijke kijkgedrag van de klant kunnen meten is een enorm toegevoegde waarde. Hiermee bieden we écht maatwerk aan.” Uniek glasdesign Op de vraag of de metingen voor Varilux XR series verschillen van de andere Varilux-glazen, antwoordt Wouter Jan: “De brillenglazen meten wij aan door middel van de VisiOffice X. Via dit meetapparaat wordt een digitale versie van de consument aangemaakt in een 3D-omgeving, waarbij levensechte situaties worden gesimuleerd om het visuele gedragsprofiel te voorspellen. De meting kan worden aangevuld met een ‘smartphone’ meting. Aan de hand van die meting, krijg je informatie op welke manier iemand zijn smartphone gebruikt, zoals de kijkafstand tot de ‘smartphone’, en op welke hoogte het apparaat wordt gehouden. Optioneel kan ook het kijkgedrag voor nabijzicht gemeten worden. Deze meting wordt uitgevoerd met een ‘tablet’, en zal het voordeel geven van een nog breder leesdeel. Kortom, voor iedere multifocaal drager wordt het kijkgedragsprofiel vastgesteld om een oogresponsief brillenglas te ontwerpen, oftewel een uniek brillenglas dat reageert op de echte bewegingen van het oog, wat voor scherp zicht en soepele overgangen zorgt.” Positieve ervaringen Een aantal klanten van Boschman Optiek heeft al kennisgemaakt met Varilux XR series, evenals 73 dragers van multifocale brillenglazen die hebben meegedaan aan een onafhankelijk onderzoek. “Voor het onderzoek werden 73 brildragers voorzien van Varilux XR series, waarna zij deze glazen vergeleken met hun huidige brillenglazen. 9/10 respondenten ervaarden onmiddellijk scherp zicht op alle afstanden, een natuurlijkere houding in het dagelijks leven, meer vertrouwen en reactiviteit in mobiliteitssituaties en nauwkeuriger zicht van alle details. Daarnaast was 95% de eerste dag direct gewend aan het nieuwe glas en 87% gaf aan een voorkeur te hebben voor Varilux XR series boven hun huidige hoogwaardige multifocale glazen”, aldus Nico. Marketingondersteuning Dat consumenten positief reageren op Varilux XR series wanneer ze de glazen zelf hebben ervaren is een feit, echter zit de uitdaging vaak in het onder de aandacht brengen van een nieuw product. Op de vraag hoe het team van Boschman Optiek de consument kennis laat maken met nieuwe generatie Varilux, antwoordt Wouter: “Zoals ik al aangaf kiezen we al meer dan veertig jaar voor EssilorLuxottica vanwege de kwaliteit van de producten, maar een andere belangrijke reden voor onze jarenlange samenwerking is de betrokkenheid en ondersteuning vanuit EssilorLuxottica. Zo bieden ze marketingondersteuning en verkooptools aan om de producten in de optiekzaak onder de aandacht te brengen bij de consument. Een goed voorbeeld hiervan is de Eyecast die zit verwerkt in onze verkooptafels. Via dit scherm kunnen we aan de consument middels beelden laten zien wat het verschil is tussen de verschillende glazen die we aanbieden, zodat hij of zij vervolgens een weloverwogen keuze kan maken. We hebben ervaren dat klanten bij het zien van de nieuwe beelden vaak de voorkeur geven aan Varilux XR series. Dat de beelden de juiste informatie en beleving overbrengen, kunnen we inmiddels wel concluderen”, glimlacht Wouter Jan. Over beleving gesproken, de nieuwe aanmeetmethode voor Varilux XR series zorgt ook voor een unieke beleving in de winkel. Wouter Jan: “Wanneer iemand voor de VisiOffice X staat met de ‘smartphone’ of met de ‘tablet’ en de metingen worden uitgevoerd, trekt dat de aandacht en nieuwsgierigheid van de consumenten in de winkel. Kortom, EssilorLuxottica investeert niet alleen op het gebied van productinnovaties, maar ook de klantreis, waaronder de instore beleving.” Nico vult aan: “We willen onze partners zoveel mogelijk ondersteunen op het gebied van innovatie, om zo de winkeltraffic te stimuleren, het winkelaanbod te laten opvallen en de producten op een toegankelijke manier onder de aandacht te brengen, zo ook bij Varilux XR series.” Annalie deelt de mening van de twee heren, maar benadrukt ook dat ze bij EssilorLuxottica verder kijken dan het lanceren van innovaties en het stimuleren van de doorverkoop. “Het bedrijf investeert niet alleen in innovaties, maar ook in de partners zelf. Zo hebben ze een netwerkclub opgericht met jonge ondernemers en organiseren ze Retail tours om in contact te blijven met elkaar en om inspiratie op te doen. Het is een ontzettend fijne club mensen en we waarderen het enorm dat ze zo betrokken zijn bij hun partners. We doen het echt samen.” Meer informatie: EssilorLuxottica Tel. +31 (0)316 580 580 (Essilor CS) www.essilor.nl OM ALTIJD SCHERP TE KUNNEN ZIEN, IS HET NODIG OM SCHERPTE OVER HET GEHELE BRILLENGLAS TE COMBINEREN MET EFFICIËNTE OOGBEWEGINGEN. DAT IS PRECIES WAT VARILUX XR SERIES MOGELIJK MAAKT “ “

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4