De Opticien nr 4 2023 Online

DE OPTICIEN NR 4 2023 37 Erik Smidt is de oprichter van Ercon Contactlenzen & Consultancy. Inmiddels is het bedrijf overgedragen en fungeert Erik als adviseur bij het bedrijf. Wanneer ik dit schrijf zijn we begonnen aan, wat genoemd wordt, de komkommertijd. U weet wel, die periode van juli en augustus dat er niet veel gebeurt op mediaal en politiek vlak. Ook in de winkels wordt deze periode nogal eens zo genoemd met de wellicht bekende slogan ”vrouwen bloot, handel dood”. Er zijn verschillende theorieën hoe de term komkommertijd is ontstaan. Het ligt voor de hand dat het de oogsttijd van de komkommer is, maar er zijn meer groenten en fruit die in deze tijd worden geoogst. Waarschijnlijk is de herkomst van de Nederlandse term komkommertijd in het Duitse gelegen waar over Sauregurkenzeit wordt gesproken. Overigens wordt de komkommer in meer landen gebruikt om deze tijd aan te duiden. In Groot Brittannië sprak men van cucumber-time in deze periode. Het werd vooral door Duitse kleermakers gebruikt om aan te duiden dat de adel, hun klanten, in deze periode de stad uit trokken en zij dus in de tijd dat de komkommers werden geoogst veel minder te doen hadden, en enkel geld hadden om komkommers te eten. Dus wellicht ook hier een Duitse oorsprong. Veelal wordt de komkommertijd in de media gebruikt om nietszeggende artikeltjes te plaatsen zoals een hond die na veel omzwervingen weer bij zijn baasje komt. Of de staat van de campings in Nederland bijvoorbeeld. Naar mijn mening zouden de media er beter aan doen wellicht wat meer uitleg te geven over zaken die er toe doen of wellicht meer duiding over wat er zoal is gbeurd in de politiek. Deze tijd kan dan goed gebruikt worden om eens stevig na te denken wat je beslissingen zullen zijn zodat je die dan ook gefundeerd kunt maken, bijvoorbeeld bij je politiek keuze. Een juiste weergave van allerlei politieke statements en meer dan oppervlakkig onderzoek naar de keuzes die onze politici hebben gemaakt zonder opiniërend te zijn, zou onze media niet misstaan. Zoals u weet gebeurt dit niet en ik vraag me af of dit in de toekomst ooit zal gaan gebeuren. Dat neemt niet weg dat dit ook een uitstekende tijd is bij uzelf na te gaan wat uw keuzes zijn geweest en of deze hebben uitgepakt zoals u dat wenste. Zeker ook op het zakelijke vlak worden keuzes vaak gemaakt op onderbuikgevoel en niet zozeer op rationele gronden. Op zich is daar niets mis mee als je ook maar van tijd tot tijd bekijkt of je keuzes goed hebben uitgepakt en of ze ook bijsturing behoeven. Welnu, de komkommertijd is dan een uitstekende tijd om deze oefening te doen. Het gaat dan niet over het oogsten van komkommers, maar of de oogst van hetgeen je hebt gezaaid wel voldoende is of dat wat je ervan verwachtte. Zijn de keuzes van de leveranciers die je hebt gemaakt de juiste gebleken? Is de marketingaandacht die je aan verschillende producten of diensten hebt besteedt het juiste geweest? Waar zou er bijgestuurd moeten worden of wellicht helemaal moet worden gedraaid? Wat een heerlijke besteding van de komkommertijd. Ik hoor nogal eens zelfstandig ondernemers klagen over deze tijd en wachten op klanten die niet komen. Dit is eigenlijk de mooiste tijd van het jaar, waar je de tijd hebt om datgene wat je wilt uitdragen als speler in de optiekmarkt nog eens goed onder de loep te nemen. Wat is jouw plek in het speelveld en hoe ga je dat je klanten duidelijk maken? Ben je meer van hetzelfde, dertien in een dozijn, of zijn er aspecten van je bedrijf die de volle aandacht verdienen en duidelijk voor het voetlicht moeten komen? En als je daar zelf niet uitkomt, vraag dan eens een persoon die daar verstand van heeft hoe je jezelf kunt profileren op alle aspecten van je bedrijf. Maak je de goede keuzes voor je partners die je hebt zoals leveranciers en dergelijke, voor de niche die je bedient? En op het gebied van marketing en reclame, maak je hier de keuzes die zorgen voor de uitstraling van jouw bedrijf? Deze periode is uitstekend om eens te reflecteren op alle zaken die jouw bedrijf jouw bedrijf maken. Ik wens u een komkommertijd die precies lang genoeg duurt. KOMKOMMERTIJD Erik Smidt COLUMN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4