De Opticien nr 4 2023 Online

DE OPTICIEN NR 4 2023 55 Steentje bijdragen Eén van de werkveldpartners waarmee het Zadkine de samenwerking is aangegaan, is HOYA. Op de vraag waarom HOYA aan deze co-creatie deelneemt, antwoordt Peter: “Ook wij horen vanuit onze klanten dat er een enorm tekort is aan goed personeel. Het is daarom van belang dat de opleiding zo aantrekkelijk mogelijk wordt gemaakt, zodat meer scholieren voor de optiekopleiding kiezen. Daarnaast is het belangrijk dat het niveau van de opleiding hoog is, zodat de leerlingen na afloop ook echt klaargestoomd zijn voor de praktijk. Het is onze missie om consumenten te voorzien van het beste zicht, maar daarvoor heb je specialisten in de optiekzaak nodig en daar heb je goede opleidingen voor nodig. We willen daarom graag ons steentje bijdragen aan de verbetering van de optiekopleidingen en zijn enorm trots en vereerd dat het Zadkine ons hier nauw in betrekt.” Nieuwe opleidingsstructuur Uit de gesprekken met de werkveldpartners, werd duidelijk dat er in de opleiding meer aandacht moet komen voor innovaties binnen het optieklandschap. “In de afgelopen jaren zijn er nieuwe technieken en innovaties ontwikkeld op verschillende vlakken, waaronder glas, lenzen en apparatuur. Daarnaast is er meer en meer aandacht voor oogzorg in de optiekzaken, zoals myopie management. Al deze facetten kregen te weinig aandacht binnen onze opleiding, waardoor de transitie van leerlingen naar het werkveld steeds moeizamer verliep. We zijn samen met de werkveldpartners kritisch naar de opleiding gaan kijken en vervolgens direct aan de slag gegaan met de verbeterpunten, wat uiteindelijk heeft geresulteerd in een nieuwe opleidingsstructuur”, vertelt Wiranda. Op de vraag wat er allemaal gaat veranderen, antwoordt Marjolein: “Vanaf komend schooljaar zal niveau 2 volledig modulair worden, waardoor de vakken en modules korter en daarmee interessanter en prikkelender zullen zijn voor de leerlingen. Het jaar erop zullen ook niveau 3 en niveau 4 volledig modulair worden. Verder zullen er een aantal nieuwe modules en keuze-onderdelen aan opleidingsprogramma worden toegevoegd, om de opleiding veelzijdiger te maken en daarmee ook toegankelijker voor een bredere doelgroep. Zo zijn er modische en medische modules, maar bieden we ook keuzevakken op het gebied van werkplaatswerkzaamheden, zoals glasbrillen slijpen. Ook zijn er programmaonderdelen die zich richten op het leiden van een filiaal en ondernemerschap, evenals hospitality. Kortom, we willen voor iedereen wat wils bieden, zodat iedereen zijn of haar kwaliteiten en interesses verder kan ontwikkelen.” Praktijkgericht Iets wat vanaf komend schooljaar ook meer aandacht zal krijgen, is praktijkgerichtheid. Wiranda legt uit: “We kregen vanuit de scholieren te horen dat er meer behoefte was naar praktijkgericht onderwijs en ook onze werkveldpartners zagen de toegevoegde waarde hier absoluut van in.” Bianca vult aan: “Scholieren willen weten wat ze in de praktijk kunnen verwachten en wie kan dat beter verwoorden dan iemand uit het werkveld? Vanuit HOYA bieden we verschillende gastcolleges aan voor de verschillende opleidingsniveaus. Op die manier willen we de leerlingen laten ontdekken wat er speelt op de glasmarkt, maar ook hoe de samenwerking met leveranciers in de praktijk in zijn werk gaat. Zo organiseren we in samenwerking met het Zadkine ook excursies in onze glasfabriek en gastcolleges bij ons op kantoor, zodat de leerlingen te weten komen hoe het er bij een glasleverancier in de praktijk aan toe gaat.” Hans Jaap voegt toe: “We zijn ontzettend blij dat HOYA deze mogelijkheid biedt en we ervaren dat veel leveranciers open staan voor dit soort excursies en gastcolleges. Dat belooft veel goeds voor de komende jaren! Ook met andere opleidingen, zoals de horecaopleiding, willen we meer gaan samenwerken. Waarom? Omdat we van mening zijn dat verbinding zorgt voor verbetering, we kunnen allemaal wat van elkaar leren.” Educatie docenten Kortom, de samenwerkingen met de werkveldpartners heeft als doel om de leerlingen klaar te stomen voor de praktijk. Echter gaat de co-creatie niet alleen om het verbreden van de kennis van de leerlingen, maar ook van de docenten. Marjolein legt uit: “Onze docenten hebben allemaal een optiekachtergrond, maar zijn zelf niet meer actief in het vak, wat er op den duur toe leidt dat hun kennis en ervaring niet meer up-to-date is. Om die reden zullen we ook meer investeren in educatie vanuit onze werkveldpartners naar de docenten toe. Ook HOYA zal hier zijn steentje aan bijdragen.” IEDERE BRANCHE HEEFT TE MAKEN MET PERSONEELSTEKORTEN. OMDAT HET OPTIEKVAK GEEN POPULAIR BEROEP IS ONDER MIDDELBARE SCHOLIEREN, MOETEN WE HEN EXTRA ENTHOUSIASMEREN VOOR DE OPLEIDING “ “ Scholieren stimuleren Met de aanpassing van de opleidingsstructuur hoopt het Zadkine dat meer scholieren in de toekomst voor de optiekopleiding zullen kiezen, maar er is volgens Hans Jaap meer nodig om de scholieren aan te trekken. “Iedere branche heeft te maken met personeelstekorten. Omdat het optiekvak geen populair beroep is onder middelbare scholieren, moeten we hen extra enthousiasmeren voor de opleiding. De opleiding aantrekkelijker maken is de eerste stap, maar we moeten er ook voor zorgen dat er meer aandacht komt voor de opleiding. Om die reden zullen we meer voorlichting gaan geven op middelbare scholen over de mogelijkheden die het optiekvak en onze opleiding te bieden hebben. We hebben een prachtig beroep, het is zonde dat er op de scholen zo weinig aandacht voor is.” Zij-instroom Verder benadrukt Hans Jaap dat de school zich ook meer zal gaan focussen op zij-instromers. “We gaan vanaf komend schooljaar het vak NT2 (Nederlands als tweede taal) integreren op niveau 2, zodat we ook de groep Nederlanders die hier recent zijn gaan wonen en de taal nog niet goed beheersen de mogelijkheid bieden om de opleiding te gaan volgen en zich verder te ontwikkelen. Ontzettend veel mensen zijn technisch opgeleid, maar beheersen de taal niet, waardoor ze zich niet verder kunnen ontwikkelen. Dat is zonde voor hen, en voor de optiekbranche, want er zijn ontzettend veel mensen nodig.” Wiranda vult aan: “Via een samenwerking met WSP Rijnmond proberen we ook mensen in de bijstand te stimuleren om de optiekopleiding te gaan volgen. Een grote groep die in de bijstand zit heeft namelijk affiniteit met werkzaamheden in de retail, zij kunnen absoluut van toegevoegde waarde zijn voor een optiekwinkel. Hoe we de opleiding voor hen aantrekkelijk maken? Door het mogelijk te maken om op niveau 2 een BBL-traject van één jaar te volgen. Vervolgens is het aan hen om eventueel ook nog niveau 3 of 4 te gaan volgen.” Kortom, Zadkine hoopt door middel van co-creatie interessanter én toegankelijker te worden voor een bredere doelgroep, de opleiding beter aan te laten sluiten bij het werkveld en uiteindelijk ook de personeelstekorten op te vullen. Een grote uitdaging, maar Zadkine en HOYA hebben het volste vertrouwen in de toekomst. “We kijken nu al uit naar komend schooljaar, waarin de resultaten van onze veranderingen hopelijk al zichtbaar zullen zijn, maar daar hebben we alle vertrouwen in!”, besluit Hans Jaap. Meer informatie: HOYA Lens Nederland B.V. Tel. +31 (0)20 – 7652310 | www.hoya.nl Zadkine www.zadkine.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4