De Opticien nr 4 2023 Online

DE OPTICIEN NR 4 2023 87 INTERVIEW Jurgen is een jaar geleden samen met zijn gezin begonnen aan een zeilavontuur. Dit weerhield hem niet om een opleidingsinstituut te beginnen. Hoe runt hij het opleidingsplatform tijdens zijn zeiltocht? “Doordat wij momenteel enkel nog in en om Nederland varen, is een haven met goed internet makkelijk te bereiken”, vertelt Jurgen. Met een stofkam doorzoekt hij de Nederlandse optiekbranche, op zoek naar nieuwe samenwerkingen én nieuwe uitdagingen. “Als optometrist werk ik op afstand samen met optiekwinkels door het hele land. Tijdens mijn werkzaamheden ontdekte ik dat er vraag was naar een goede basis om oogzorg te vermarkten. Dit werkte ik verder uit. Zo is de OLAacademy tot stand gekomen.” Hij vervolgt: “Bij veel optiekbedrijven zien we dat vakmensen in de praktijk volledig gericht zijn op het verkopen van een geschikte kijkoplossing. Hierbij wordt soms volledig voorbijgegaan aan alle extra handelingen om tot een uiteindelijke verkoop te komen. Iets dat een directe afbreuk doet aan de winst. Het verkopen van kijkoplossingen, in de vorm van brillen en/of contactlenzen, is dagelijkse kost. Het onderzoeken van het oog, op zowel sterkte als gezondheid, wordt veelal niet als een product gezien. Door op een andere manier te denken, verdient de tijd in iedere meetruimte zichzelf terug. Binnen de OLA academy behandelen we verschillende onderwerpen om dit voor iedereen mogelijk te maken.’’ Kijkoplossing “Uit ervaring weet ik dat opticiens te veel cadeau geven, voordat er betaald wordt voor een kijkoplossing. Een volledig onderzoek naar de sterkte kost al snel twintig minuten. En dan is er nog niet eens gekeken naar de gezondheid van de ogen. Die tijd weegt niet op tegen de kosten.” Volgens Jurgen blijkt het inhuren van een optometrist in een winkel veelal niet rendabel. De oplossing? Opticiens die deelnemen aan de OLA-academy leren hun tijd beter te vermarkten. “De opgedane kennis is direct de volgende dag toepasbaar in de praktijk, zonder extra kosten. Het is slechts een andere manier van denken, waardoor er naast een kijkoplossing, ook direct een kijkgarantie verkocht kan worden.” OLA MAAKT WINSTGEVENDE OPTOMETRISCHE OOGZORG MOGELIJK In 2021 startte OLA een nieuw opleidingsplatform. Het doel? Iedere optiekwinkel de mogelijkheid bieden om winstgevende optometrische oogzorg aan te bieden. Hoog tijd om eens contact op te nemen met de oprichter, Jurgen Kuiterman. Sales, aftersales en onderzoek Jurgen vertelt dat hij zich constant probeert te verplaatsen in de optiek ondernemer en verrassend wil blijven met vernieuwende ideeën. “Naast mijn werkzaamheden als optometrist op afstand voor OLA en het overbrengen van kennis tijdens masterclasses binnen de OLA-academy, freelance ikzelf ook als optometrist voor verschillende ziekenhuizen. Hier tref ik dagelijks doorverwijzingen vanuit de eerste lijn, die niet thuishoren binnen het spreekuur van de tweede lijn. Deze casussen vertaal ik tot lesstof, welke worden toegepast binnen de OLA-academy. Zo zorg ik er als optometrist voor dat er een betere doorstroming ontstaat en we gezamenlijk de tweede lijn kunnen ontzorgen.” HET ONDERZOEKEN VAN HET OOG, OP ZOWEL STERKTE ALS GEZONDHEID, WORDT VEELAL NIET ALS EEN PRODUCT GEZIEN. DOOR OP EEN ANDERE MANIER TE DENKEN, VERDIENT DE TIJD IN IEDERE MEETRUIMTE ZICHZELF TERUG “ “ Wanneer je kiest voor een masterclass binnen de OLA-academy, dan draait het altijd om commercie. “Ook als er gekozen wordt voor een onderwerp met een stevige oogheelkundige achtergrond. Deelnemers moeten inzien dat onderzoekers earners zijn en geen burners. Om dit van het begin tot het einde te laten slagen, hebben we modulen op het gebied van sales, aftersales en onderzoek. Momenteel hebben we al meer dan 30 winkels mogen trainen en daar zijn we ontzettend blij mee. De eerste modulen werden zeer positief ontvangen. Bij onze klanten zien we dan direct resultaat. Na een masterclass worden er namelijk direct meer onderzoeken aangeboden voor de optometrist op afstand. Indirect zorgt dit er dan weer voor dat de tijd in de meetruimte wordt verkocht aan de consument: een win-win situatie.” Wilt u meer weten over de OLA-academy of zelf een masterclass bijwonen? Neem dan contact op met Jurgen via info@ola-check.nl.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4