de opticien Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Vaktijdschrift voor de totale optiek- en contactlensbranche | September 2024 | 24e jaargang no. 4 | Prijs € 10,50 special BOLD XXL & SILMO Paris Coverstory DUTZ EYEWEAR
ONTMOET EYEVINCI OP DE BOLD XXL, JOUW PARTNER IN OPTIEK! WWW.EYEVINCI.NL Nijverheidsweg 15 2102 LJ Heemstede Tel.: 088 600 87 00 info@eyevinci.nl REFRACTIE Wagner & Guder refractie unit Nidek OPD-Scan, aberrometer Nidek RT-6100, automatische phoropter Nidek SC-1600P, gepolariseerd visusscherm DIAGNOSTIEK Medmont Meridia Pro, corneatopograaf Nidek RS-3 30 Duo Scan 2 OCT Nidek AL-Scan M, aslengtemeter Haag-Streit Lenstar, aslengtemeter WERKPLAATS Nidek ME-1500, meest complete slijpautomaa Nidek ICE-1500, automatische blocker en trace Nidek LFU220, centrifuge systeem.
EYEVINCI & NIDEK Partners in Perfectie! Dit jaar vieren wij met trots ons 10-jarig jubileum als distributeur van het merk Nidek. Kom en proef het succes van onze samenwerking en haal een heerlijkeTony’s Chocolony reep in onze stand! (zolang de voorraad strekt) Wij blijven ons inzetten om jou te verrassen met innovatieve en smaakvolle oplossingen dus hou dit jaar onze Jubileeyummmm pagina op de website in de gaten voor speciale kortingen, bundel deals en exclusieve acties. EyeVinci is dé leverancier van optische instrumenten en apparatuur, waarbij we graag oplossingsgericht met je meedenken. je praktijk wilt inrichten, gaat verhuizen of onderhoud nodig hebt, bij ons ben je aan het juiste adres. Wij leveren hoogwaardige instrumenten en staan bekend om onze uitmuntende service. Onze persoonlijke aandacht en maatwerkoplossingen maken het verschil. Waarom kiezen voor EyeVinci? • Breed assortiment met producten van kwaliteit Wij bieden een uitgebreid assortiment aan optische instrumenten en apparatuur van topkwaliteit. • Vakkennis in huis Onze deskundige medewerkers hebben diepgaande kennis en ervaring in de optische branche. • Wij helpen je met passend advies Of het nu gaat om extra apparatuur voor je refractieruimte, myopie-management, klaar met het juiste advies. EyeVinci denkt graag oplossingsgericht met je mee bij de aanschaf van apparatuur, inrichting, verhuizing of onderhoud. Wij onderscheiden ons door persoonlijke aandacht en maatwerkoplossingen. Wij helpen je graag met een passend advies en met ons brede pakket aan zijn wij de juiste partner om jou te ontzorgen. We zien je graag, tot dan! at er WWW.EYEVINCI.NL
EYEVINCI & NIDEK Partners in Perfectie! Dit jaar vieren wij met trots ons 10-jarig jubileum als distributeur van het merk Nidek. Kom en proef het succes van onze samenwerking en haal een heerlijke Tony’s Chocolony reep in onze stand! (zolang de voorraad strekt) Wij blijven ons inzetten om jou te verrassen met innovatieve en smaakvolle oplossingen dus hou dit jaar onze Jubileeyummmm pagina op de website in de gaten voor speciale kortingen, bundel deals en exclusieve acties. We zien je graag, tot dan! ONTMOET EYEVINCI OP DE BOLD XXL, JOUW PARTNER IN OPTIEK!
DE OPTICIEN NR 4 2024 5 Vaktijdschrift voor de optiek- en contactlenzenbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.deopticien.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Guusje Arts (hoofdredacteur) g.arts@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Opticien heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2024 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Opticien besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/ of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. De Visie Terwijl ik deze visie schrijf, heeft Sifan Hassan net brons behaald op de 5000 meter op de Olympische Spelen. Ongetwijfeld is dit niet onopgemerkt gebleven, want half Nederland zat aan de buis gekluisterd. Hetzelfde gebeurde tijdens de halve finale van het EK, toen we massaal samenkwamen op grote pleinen, bij vrienden thuis of zelfs in Duitsland. Zulke evenementen hebben een unieke kracht om ons als Nederlanders te verbinden, zelfs als niet iedereen een fervent sportliefhebber is. Topsport verenigt ons, maar ondernemerschap kan diezelfde saamhorigheid brengen. Neem bijvoorbeeld de recente Centrop Ledendag, waar zo’n honderd leden deelnamen aan een bijzondere activiteit: ballonvaren. Het doel van deze dag was om opticiens samen te brengen, nieuwe contacten te leggen en bestaande relaties te versterken. Het is altijd inspirerend om te horen hoe andere ondernemers omgaan met uitdagingen en kansen in hun winkels. Deze waardevolle inzichten krijg je niet tijdens een opleiding of webinar, maar door persoonlijk contact en het delen van ervaringen. Zeker nu ketens steeds dominanter worden, is het essentieel om samen te sparren en sterker te staan. Diezelfde verbondenheid hopen we terug te zien op BOLD XXL. Op 8 en 9 september zullen alle toonaangevende leveranciers op het gebied van glas, instrumenten, monturen en interieur aanwezig zijn in de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch, en ook wij dragen ons steentje bij aan deze editie. Je zult ons logo zien op de tasjes die bij de ingang worden uitgedeeld. We hopen dat deze tasjes gevuld met visitekaartjes, folders en goodies van leveranciers mee naar huis gaan. Dit past namelijk perfect bij waar een beurs naar ons idee om draait: het de opticien Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Vaktijdschrift voor de totale optiek- en contactlensbranche | September 2024 | 24e jaargang no. 4 | Prijs € 10,50 special BOLD XXL & SILMO Paris Coverstory DUTZ EYEWEAR COLOFON EN DE VISIE TOPSPORT VERENIGT ONS, MAAR ONDERNEMERSCHAP KAN DIEZELFDE SAAMHORIGHEID BRENGEN “ “ Guusje Arts Hoofdredacteur vaktijdschrift De Opticien g.arts@gpmedia.nl ontdekken van innovaties en het leggen en onderhouden van waardevolle contacten. In deze beursspecial lees je alles over wat je kunt verwachten dit beursseizoen, van nieuwe collecties tot geavanceerde instrumenten en contactlenzen. Er is genoeg nieuws en inspiratie te vinden! Over inspiratie gesproken: terwijl ik deze visie afrond, wordt Sifan Hassan geïnterviewd over haar race en haar verwachtingen voor de 10.000 meter en de marathon. Ze benadrukt dat doelen stellen, doorzettingsvermogen en vooral plezier hebben de sleutel zijn tot succes. Maar wat betekent succes eigenlijk? Volgens Sifan Hassan draait succes niet alleen om het winnen van een medaille, maar ook om de voldoening van weten dat je alles hebt gegeven. Dat is een waardevolle les voor ons allemaal, ook voor ondernemers: stel doelen waar je met passie en plezier naartoe werkt en geniet van de reis. Dat is uiteindelijk veel meer waard dan enkel het eindresultaat. Veel leesplezier!
6 DE OPTICIEN NR 4 2024 INHOUD P. 10 INTERVIEW BOLD XXL Het is bijna zover: op 8 en 9 september vindt BOLD XXL plaats op een nieuwe locatie: de Brabanthallen in Den Bosch. Met deze verhuizing vergroot BOLD XXL niet alleen de ruimte voor exposanten, maar biedt het ook tal van voordelen voor bezoekers. Vaktijdschrift De Opticien sprak met de beursorganisatoren Terressa en Walter over wat deze voordelen precies zijn. P. 16 COVERSTORY DUTZ EYEWEAR Dutz Eyewear introduceert voor de herfst-winter 2024-2025 collectie twintig nieuwe modellen in de Dutz en Dutz Titanz series. De nieuwe collectie belooft kleurrijke en unieke monturen die de verbeelding prikkelen en onafhankelijke optiekwinkels onderscheiden van de massa. P. 28 EYEWEARSTUDIO Eyewearstudio B.V., gerund door Gerrit-Jan Veenemans, is al jaren verantwoordelijk voor de distributie van de high-end merken Anne et Valentin in de Benelux en Yellows Plus in de Benelux en Scandinavië. In totaal werken er acht medewerkers bij Eyewearstudio, waarvan vier in sales, en is het bedrijf actief in acht landen. P. 40 JIMMY CHOO Jimmy Choo onthult met trots de nieuwe eyewear-collectie, het resultaat van hun eerste samenwerking met EssilorLuxottica na de tienjarige licentieovereenkomst die in 2023 werd aangekondigd. Deze debuutcollectie verenigt de kenmerkende glamour van Jimmy Choo met het uitzonderlijke vakmanschap en de innovatieve expertise van EssilorLuxottica. 10 16 28 40
DE OPTICIEN NR 4 2024 7 P. 64 ETUI & ZO Etui & Zo gelooft sterk dat zelfstandige opticiens hun eigen merk zijn. Het bedrijf staat bekend om het integreren van het unieke bedrijfs-DNA van een optiekzaak in afleverproducten en instore-marketing. Op de beurs moet Etui & Zo echter haar eigen DNA presenteren op de stand. Eigenaresse Pascalle van der Staak vertelt ons meer over de beursplannen, maar ook over alle andere ontwikkelingen binnen het bedrijf. “ P. 82 EINSTOFFEN Naast enkele kleurrijke toevoegingen aan de bestaande collectie introduceert EINSTOFFEN nu ook een basiscollectie van titanium monturen, genaamd EINSTOFFEN Essentials. “Deze collectie belichaamt de essentie van stijl en comfort”, vertelt Ramon Büsser, medeoprichter en -eigenaar van het merk. P. 72 TOM DAVIES Wie kent de blockbuster “The Matrix” of de Oscar-winnende film “Cruella” niet? Precies, niemand. Maar wist je ook dat de iconische brillen in deze films zijn ontworpen door Tom Davies en zijn gelijknamige merk? Waarschijnlijk niet. Toch is het merk Tom Davies een begrip binnen de optiekbranche, vooral bekend om zijn op maat gemaakte Bespoke-monturen. P. 108 JOS EYEWEAR Bij de vorige editie van BOLD XXL introduceerde Jos Eyewear de JosTi titaniumlijn, een collectie die, zoals verwacht van oprichter, eigenaar en designer Jos Baijens, vernieuwend en uniek is. Een jaar later breidt Jos Eyewear opnieuw uit met de EYE3d-collectie. 64 82 108 72
8 KORT NIEUWS O’Max en Essilor Instruments Bezoekers kunnen tijdens de beurs de nieuwste generatie funduscamera, de Topcon NW500, ontdekken. Deze volautomatische camera maakt gebruik van Slit Scan Technologie voor scherpe en heldere fundusbeelden, zelfs bij kleine pupillen en verschillende lichtomstandigheden. Het onderzoek kan ongedilateerd uitgevoerd worden vanaf een pupil van 2 mm, zonder druppels. De camera is uitgerust met Artificial Intelligence (AI) voor nauwkeurige diagnoserapporten en snelle screening, wat oogzorg in optiekzaken mogelijk maakt. Monturen Op Bold XXL presenteert EssilorLuxottica de nieuwste collecties van zes topmerken: Ray-Ban, Oakley, Versace, Persol, Dolce & Gabbana en Jimmy Choo. De vertegenwoordigers vertellen u graag meer over de nieuwste collecties van deze merken en waarom ze onmisbaar zijn in uw optiekwinkel. EssilorLuxottica is aanwezig op de Bold Fair met diverse innovaties en producten, waaronder instrumenten, monturen en brillenglazen. In dit artikel lichten we kort toe wat u van het bedrijf kunt verwachten. ESSILORLUXOTTICA PRESENTEERT DIVERSE INNOVATIES EN PRODUCTEN OP BOLD XXL Net als bij de voorgaande collectie is kleur een belangrijk kenmerk in deze nieuwe lijn. Urban ontmoet chic: strakke, geometrische designs worden verzacht door nude tinten en transparante acetaten. Een deel van de collectie is ontworpen voor zowel mannen als vrouwen. Hoewel Penn&Ink N.Y Eyewear steeds meer focust op uniseks ontwerpen, wordt de vrouwelijke stijl nog altijd gevierd met statement monturen in een levendige mix van kleuren zoals perzik, neon roze, helder rood, dromerig roze en warm violet. Meer informatie: Agent Noord-Nederland: Raymond Busscher Tel. +31 (0)6 46744310 Agent Zuid-Nederland Harriette Sciarone Tel. +31 (0)6 25333743 PENN&INK N.Y EYEWEAR PRESENTEERT NIEUWE COLLECTIE OP BOLD XXL Penn&Ink N.Y Eyewear zal tijdens BOLD XXL voor het eerst de gloednieuwe optische collectie presenteren. Geïnspireerd door de laatste mode van het kledinglabel, omarmt de collectie dit seizoen rauwe denim stijlen, zachte tinten en een vleugje kleur. Brillenglazen Maak op de stand kennis met Transitions® GEN 8™, het snelst meekleurende brillenglas in de categorie helder tot donkere fotochromatische glazen. Deze glazen bieden een breed scala van acht levendige kleuren, inclusief de nieuwe kleur Ruby (robijnrood), en geven eindeloze combinatiemogelijkheden. Meer informatie: EssilorLuxottica Tel. +31 (0)207 133 451 | www.essilorluxottica.com DE OPTICIEN NR 4 2024
10 KORT NIEUWS Zijn reis begon ooit als stagiair in een optiekwinkel, waar hij zich opwerkte tot contactlensspecialist. Na tien jaar in de winkel besloot hij de industriële kant van de contactlenzen te verkennen en heeft hij jaren op de professional service afdeling van Procornea gewerkt. Vanaf nu zal hij zijn ervaring en expertise inzetten voor SMEYEL. Fabian is bereikbaar via fabian@smeyel.com of op +31 (0)621 407 508 SMEYEL is verheugd om aan te kondigen dat Fabian Janssen aan het team is toegevoegd. Met bijna twintig jaar ervaring in de optiekwereld is Fabian geen onbekende in de branche. SMEYEL VERWELKOMT FABIAN JANSSEN De brilkettingen zijn gemaakt van “normaal” acetaat, waarbij alle ringen zorgvuldig zijn gefreesd zonder het gebruik van lijm. Dit zorgt voor een sterke en duurzame verbinding tussen de schakels. De metalen onderdelen zijn vervaardigd uit titanium en voorzien van een PVD-coating, wat ze een luxe uitstraling geeft en ze extra beschermt tegen slijtage. Dit hoogwaardige materiaalgebruik is consistent met de Titan frame collectie van COBLENS, wat de brilkettingen een premium en duurzame keuze maakt. Het ontwerp van de brilkettingen weerspiegelt de kenmerkende stijl en DNA van COBLENS, met een moderne en elegante uitstraling. Vooral voor dames biedt de combinatie van COBLENS brillen en kettingen een stijlvolle toevoeging die helemaal past bij de huidige trends. Deze kettingen zijn niet alleen geschikt voor zonnebrillen, maar kunnen ook perfect gecombineerd worden met optische brillen, waardoor ze een veelzijdige accessoire zijn voor elke gelegenheid. Meer informatie: www.coblens.com Mike Bultink Nederland Tel. +31 (0)6 25050631 COBLENS, bekend om zijn hoogwaardige brillen, heeft nu een nieuw accessoire aan hun collectie toegevoegd: brilkettingen. Deze brilkettingen zijn ontworpen met dezelfde toewijding aan kwaliteit en stijl als hun monturen en zonnebrillen, en zijn perfect voor zowel dames als heren die hun brillen willen complementeren met een trendy accessoire. COBLENS INTRODUCEERT STIJLVOLLE BRILKETTINGEN Daniëlle Franken België Tel. +31 (0)6 14779974 DE OPTICIEN NR 4 2024
Hall 6 Stand P 117 KLAAR VOOR EEN SPRANKELENDE LOOK? De nieuwe kleuren zijn vanaf Oktober 2024 beschikbaar.
12 INTERVIEW DE OPTICIEN NR 4 2024
DE OPTICIEN NR 4 2024 13 Wat zijn de belangrijkste hoogtepunten van BOLD XXL dit jaar? “BOLD XXL belooft een spectaculair evenement te worden, met een breed scala aan leveranciers die hun nieuwste producten en innovaties presenteren. Iedereen heeft er zin in en veel leveranciers pakken echt uit met fantastisch mooie stands”, zegt Terressa. Walter: “Daarnaast kunnen bezoekers genieten van spectaculaire dansoptredens op het grote Bold Stage, waar ook interessante presentaties plaatsvinden. Ook is er een belevingsplein, een Social Media Hub, een enorme centrale bar en een restaurant met terras waar heerlijke warme gerechten worden geserveerd op mooi gedekte tafeltjes.” Hoeveel exposanten worden er verwacht? “Op dit moment hebben 360 merken zich definitief aangemeld, verdeeld over 147 stands”, stelt Walter. “Er is nog ruimte voor meer merken die zich in de komende weken kunnen aanmelden, wat de diversiteit en het aanbod nog verder zal vergroten. Maar dat het aanbod al divers is, dat kunnen we beloven. Er zullen veel bekende gezichten aanwezig zijn, maar ook bedrijven die zich voor het eerst in Nederland presenteren.” Welke speciale activiteiten zijn er gepland tijdens de beurs? Terressa: “Een van de speciale gasten dit jaar is Annaliese Dayes uit Londen, een bekende radiopresentatrice, model, fashionblogger en content creator. Zij zal de dansshow presenteren waarin diverse merken hun nieuwe collecties tonen. Annaliese zal ook merken en bezoekers interviewen en verslag doen van de beurs. Samen met Maarten Weidema van TEF Magazine zal ze live verslag doen van de komende BOLD XXL.” Hoe speelt de nieuwe locatie in de Brabanthallen in op de behoeften van bezoekers en exposanten? “De keuze voor de Brabanthallen als nieuwe locatie biedt talloze voordelen voor zowel bezoekers als exposanten. De Brabanthallen zijn centraal gelegen voor Nederland, België en Duitsland. De eerste editie van BOLD XXL vorig jaar trok al een recordaantal bezoekers, met bijna 2.700 branchegenoten, waaronder 450 opticiens uit België en Duitsland, en dit jaar hopen we dat record weer te breken”, zegt Terressa. Het is bijna zover: op 8 en 9 september vindt BOLD XXL plaats op een nieuwe locatie: de Brabanthallen in Den Bosch. Met deze verhuizing vergroot BOLD XXL niet alleen de ruimte voor exposanten, maar biedt het ook tal van voordelen voor bezoekers. Vaktijdschrift De Opticien sprak met de beursorganisatoren Terressa en Walter over wat deze voordelen precies zijn en wat de bezoekers tijdens deze editie kunnen verwachten. BOLD XXL: ALLES WAT JE MOET WETEN OVER DE KOMENDE EDITIE Walter vult aan: “De grootste hal van de Brabanthallen, met een oppervlakte van ruim 9.000 m2, is hoog, gelijkvloers en heeft geen ramen in het plafond, wat helpt om de temperatuur aangenaam te houden. Het naastgelegen parkeerterrein biedt 4.000 parkeerplekken, inclusief oplaadpunten voor elektrische auto’s en faciliteiten voor minder valide bestuurders.” Waarom zouden opticiens volgens jullie de beurs moeten bezoeken? “We organiseren BOLD XXL voor alle opticiens die geïnteresseerd zijn in de nieuwste brillencollecties, de nieuwste trends, de nieuwste innovaties en technieken op het gebied van glas, apparatuur, contactlenzen, presentatie, software en nog veel meer. In twee dagen kunnen bezoekers zich laten informeren, inspireren, netwerken, afspraken maken en direct inkopen”, aldus Walter. “Het is belangrijk om te weten wie de gezichten achter het merk zijn, wat het verhaal achter een merk is en wat het unieke verkoopargument is dat je optiekhart sneller doet kloppen”, voegt Terressa toe. “We bieden écht alles onder één dak, wat super efficiënt is.” Hoe kijken jullie naar de toekomst van beurzen? “Optiekbeurzen zullen altijd blijven bestaan, juist voor deze specifieke branche, omdat het een combinatie van design, toepassing en techniek is. Dat moet je zien, voelen en ervaren. Op internet kun je namelijk niet voelen of een bril op de juiste manier gemaakt is, hoe de pasvorm en afwerking zijn en wat de condities zijn. Op een beurs kan dat wel”, aldus Walter. Terressa: “Beurzen moeten wel met de tijd meegaan om relevant te blijven. Het is essentieel om naar de markt, deelnemers en bezoekers te luisteren en voortdurend te verbeteren op basis van hun feedback. Wij evalueren elke editie om te zien wat goed gaat en wat beter kan, en passen ons daarop aan. Verandering is onvermijdelijk, en wij veranderen mee. Ons motto is: als je iets doet, doe het dan goed én met volle overtuiging. Dat is de enige manier om succesvol te blijven. Be Bold en stay bold!” Tot slot benadrukken Walter en Terressa dat enthousiasme cruciaal is voor het succesvol organiseren van een beurs. “Wij hebben deze editie met ontzettend veel enthousiasme georganiseerd en hopen dat dit voelbaar is. We kunnen niet wachten om iedereen te verwelkomen. Hopelijk tot dan!” Ga voor meer informatie en gratis tickets naar: www.bold-opticalfair.nl ONS MOTTO IS: ALS JE IETS DOET, DOE HET DAN GOED ÉN MET VOLLE OVERTUIGING. DAT IS DE ENIGE MANIER OM SUCCESVOL TE BLIJVEN. BE BOLD EN STAY BOLD “ “
14 KORT NIEUWS COLORS VAN OPTISWISS WORDT IN DE HERFST UITGEBREID MET TWEE NIEUWE COLLECTIES In april 2024 introduceerde Optiswiss haar nieuwste kleurenassortiment, genaamd Colors, met als doel zowel opticiens als brildragers te inspireren met een breed scala aan kleuropties, variërend van tijdloze klassiekers tot de nieuwste trends. Het Colors-assortiment bestaat onder meer uit de Essentials-collectie en de Fashion-collectie. De Essentials-collectie omvat populaire, tijdloze kleuren zoals bruin, groen en de gloednieuwe tint ‘carbon grijs’, terwijl de Fashion-collectie nieuwe kleuren introduceert die zorgen voor maximale elegantie, waardoor de uitstraling van zonnebrillen verfijnd wordt. In de herfst van 2024 zal het Colors-assortiment worden uitgebreid met de toevoeging van de Lollipop- en Contrast-collecties. Een hoogtepunt van het Colors-assortiment is het verfijnde patroonglasconcept, dat een uniek en stijlvol element toevoegt aan de brillen. Voor elke kleurencollectie is een boekje beschikbaar met voorbeeldglazen van alle beschikbare tinten, waardoor klanten een goed beeld krijgen van de mogelijkheden. Met de introductie van de Lollipop- en Contrast-collecties in het najaar van 2024 kunnen Optiswiss-klanten een samenhangende presentatie in hun winkels creëren, wat de merkbeleving versterkt. Daarnaast wordt het advies ondersteund door een nieuwe premium brochure met uitgebreide technische uitleg en duidelijke illustraties, waardoor opticiens hun klanten nog beter kunnen adviseren. Meer informatie: Optiswiss René Austie – Country Manager Netherlands Tel. +31 (0)6 82161528 | +31 (0)85 0493234 www.optiswiss.com De collectie kenmerkt zich door oversized looks, zachte vloeiende lijnen en buisvormige metalen elementen. De nieuwe modellen hebben verfijnde geometrische vormen en combineren verschillende soorten kunststof en metalen, wat zorgt voor een luxueuze en charismatische uitstraling. Het glanzende, geometrische Maxim gouden detail is het kenmerkende element van de collectie. Meer informatie: Zuid-Nederland: Helma Kuipers Tel. +31 (0)6 38076394 | hkuipers@marcolin.com Noord- en West-Nederland: Nelianne van Wingerden Tel. +31 (0)6 41678919 | nvanwingerden@marcolin.com De nieuwe MaxMara Eyewear-collectie volgt de stijl van de afgelopen seizoenen, geïnspireerd door twee hedendaagse vrouwelijke iconen: Eileen Gray en Lee Miller. Deze inspiratie is terug te zien in de opvallende en elegante ontwerpen van de zonnebrillen en optische monturen. OVERSIZED LOOKS BIJ MAXMARA Marcolin Benelux Tel. +31 (0)70 362 48 88 | www.marcolin.com DE OPTICIEN NR 4 2024
Eyewearstudio | Distributor Benelux - Nordics | info@eyewearstudio.nl
16 KORT NIEUWS Artistiek directeur Alessandro Sartori heeft de nieuwe modellen ontworpen om naadloos aan te sluiten bij het kleurenpalet dat ook te zien is in ZEGNA’s kledingcollecties en lederen accessoires. De collectie biedt een diversiteit aan monturen met transparante accenten, zachte tinten en glazen in harmoniërende kleuren. Elk montuur straalt vakmanschap en verfijning uit, met aandacht voor elegante details en hoogwaardige afwerkingen. Meer informatie: Zuid-Nederland: Ruud van den Broek Tel. +31 (0)6 21 89 83 13 | rvandenbroek@marcolin.com Noord- en West-Nederland: Nelianne van Wingerden Tel. +31 (0)6 41678919 | nvanwingerden@marcolin.com Marcolin Benelux Tel. +31 (0)70 362 48 88 | www.marcolin.com ZEGNA Eyewear haalt zijn inspiratie uit Oasi Zegna, gelegen in de Alpen van Noord-Italië, waar de kernwaarden van ZEGNA tot leven komen. Dit uitgestrekte natuurgebied van 100 km² vormt de essentie van ZEGNA’s nieuwe brillencollectie, met onder andere de modellen Orizzonte II en Aurora II. De ontwerpen zijn een reflectie van de kleuren, panoramische uitzichten en fundamentele waarden die deze bijzondere omgeving kenmerken. ZEGNA: DIVERSITEIT AAN MONTUREN MET TRANSPARANTE ACCENTEN KALEOS INTRODUCEERT SHAPES Met uiterste precisie met de hand vervaardigd in Japan, stelt KALEOS met trots de nieuwste toevoeging aan de KALEOS-familie voor: SHAPES. Voortbouwend op hun slogan ‘The Beautiful Shape’ zijn de ontwerpers een grensverleggende reis begonnen, waarbij ze hedendaagse monturen herdefiniëren. Een gemeenschappelijk kenmerk verenigt ze allemaal: ze zijn allemaal gehuld in tijdloos zwart. Bij KALEOS zijn ze altijd gefascineerd geweest door de aantrekkingskracht van vormen. Met SHAPES tilt het merk deze fascinatie naar nieuwe hoogten. Deze monturen verkennen vormen die te uniek zijn voor de hoofdcollectie en verdienen hun eigen moment in de spotlights. Met de hand vervaardigd in Japan, vertegenwoordigt SHAPES de perfecte synergie tussen traditie en innovatie. Meer informatie: www.kaleoscollection.com Nederland: Henk Stephan Tel. +31 (0)6 246150001 België: Jazz EyeFashion Tel. +31 (0)6 26 64 20 50 | www.eyzz.eu DE OPTICIEN NR 4 2024
www.eurovisiebenelux.com I Bold XXL Stand nr. J07
DUTZ EYEWEAR: EEN MIX VAN RETRO, MINIMALISME EN GEDURFDE KLEUREN Dutz Eyewear introduceert voor de herfst-winter 20242025 collectie twintig nieuwe modellen in de Dutz en Dutz Titanz series. De nieuwe collectie belooft kleurrijke en unieke monturen die de verbeelding prikkelen en onafhankelijke optiekwinkels onderscheiden van de massa. De nieuwe collectie weerspiegelt de belangrijkste trends voor het seizoen: een heropleving van retrostijlen, minimalistische ontwerpen, gedurfde en oversized monturen, geometrische vormen en levendige kleurpaletten. Deze trends bieden mogelijkheden voor individuen om hun persoonlijke stijl te uiten. Elk Dutz-montuur combineert modern design met tijdloze elementen en benadrukt unieke stijlkeuzes. De ontwerpen zijn geïnspireerd door diverse culturen en actuele model- en kleurtrends, met een focus op uitgesproken kleuren en persoonlijkheid, maar altijd met een ondertoon van Hollandse eenvoud en elegantie. Tailor-made acetaat In augustus 2024 lanceert Dutz zijn eerste serie tailor-made acetaat. Deze op maat gemaakte acetaatplaten combineren zorgvuldig geselecteerde kleuren en materialen, resulterend in opvallende monturen. Model DZ2346-85 presenteert trendkleuren zoals ei-geel en tin-grijs. Het tin-grijs vormt een sterk contrast met de herfstkleuren in het acetaat, terwijl de honinggele tint zorgt voor een warme uitstraling in de winter. Model DZ2343-45 biedt een kleurrijk mozaïekacetaat dat een moderne uitstraling mengt met klassieke charme. De combinatie van indigo blauw, roestbruin en oranje biedt een gedurfde en chique look. Tot slot valt model DZ2346-46 op door de koraalrode laminering die contrasteert met transparant aqua en bordeauxrood, met subtiele bruine accenten. Het resultaat is een elegante en opvallende bril. Bordeauxrood Bordeauxrood, een verfijndere variant van rood, blijft een belangrijke modekleur. Met het begin van de koelere maanden verschuift de focus van rood naar deze diepere, elegantere tint. Model DZ2347-65 speelt in op deze trend door retro-oversized vormen in Mazzuchelli acetaat te combineren met bordeauxrood, robijnrood en magenta. Deze kleurenmix creëert een stijlvolle balans tussen vintage en moderne esthetiek. Tijdloos Stone Blue Dutz voegt subtiele, kleurrijke details toe aan zijn monturen, waardoor ze zich onderscheiden zonder overdadig te zijn. Model DZ877-45 in de nieuwe metaalkleur stone blue heeft contrasterende zwarte randen en subtiele roest-oranje accenten. Deze details geven het montuur een verfijnde uitstraling met een vleugje levendigheid, ideaal voor winterse outfits. 18 COVERSTORY DE OPTICIEN NR 4 2024
Vintage stripes Strepen zijn dit herfstseizoen weer in de mode, met een moderne twist op klassieke patronen. Model DZ873 biedt een eigentijdse interpretatie van vintage strepen in een preppy ronde vorm. Het ontwerp bevat veelkleurige 3D-geprinte strepen in aqua-groen, oranje en schildpadbruin, die samen een opvallende en iconische uitstraling creëren. Inc(RED)ible rood Op de catwalks voor FW24-25 zien we de kracht van strepen in opvallende ontwerpen. Deze trend draait om het doorbreken van regels met gedurfde kleuraccenten en unieke patronen. Model DZ873-65 combineert vurig rood met een grafisch zwart-wit lijnpatroon, wat een krachtig canvas voor zelfexpressie biedt en de kenmerkende ‘So Dutz’-touch toevoegt. Colour blocking Model DZ878 is een opvallend statement piece voor mannen, met een unieke vorm in klassiek zwart metaal. Het ontwerp wordt versterkt door vurig rode lijnen en koningsblauwe colour-blocking details. Koningsblauw, een trendkleur voor 2024, staat voor kalmte en stabiliteit, terwijl het vurige rood een levendig accent toevoegt. Samen creëren deze contrasterende kleuren een krachtig en opvallend effect. Transformative Teal Model DZ874-46 is ontworpen voor mannen die een tijdloze stijl met een moderne twist waarderen. Het eenvoudige maar stoere ontwerp is een ideale keuze voor degenen die op zoek zijn naar ingetogen maar verfijnde monturen. Dit teal-kleurige vierkante montuur heeft een opvallende combinatie met een bovenrand en oortips in levendig oranje. Go Green De Dutz Titanz-collectie staat voor krachtige en kleurrijke brillen die tegelijkertijd elegant en subtiel zijn. Deze collectie combineert klassieke, moderne en tijdloze vormen met superieur Japans titanium en een innovatief scharniersysteem. Het resultaat is een lichtgewicht montuur met een perfecte pasvorm. Model DT023-76 biedt een verfijnde uitstraling met een chique kleurmix van aubergine en roze, aangevuld met groene accenten voor een elegante afwerking. Meer informatie: Dutz Eyewear Tel. +31 (0)412 645000 www.dutzeyewear.com DE OPTICIEN NR 4 2024 19 Model 2346-85 Model DZ877-45 Model 874-46 Model DT023-76
DE OPTICIEN NR 4 2024 21 BEURSNIEUWS In de afgelopen jaren hebben we verschillende beursinitiatieven gesponsord, zoals de bar tijdens Hall of Frames en de ‘De Opticien’-munt tijdens de vorige BOLD XXL-editie, waarmee we hopelijk hebben bijgedragen aan verschillende proostmomenten. VAKTIJDSCHRIFT DE OPTICIEN SPONSORT BOLD XXL Ondanks wat onze naam doet vermoeden, is Vaktijdschrift De Opticien veel meer dan alleen een magazine. Naast ons gedrukte magazine bieden we een actuele website, regelmatige nieuwsbrieven en zijn we actief op social media, zoals Facebook, LinkedIn en Instagram. Al jarenlang zijn we trouwe sponsor van optiekbeurzen in Nederland, waaronder ook deze editie van BOLD XXL! AL JARENLANG ZIJN WE TROUWE SPONSOR VAN OPTIEKBEURZEN IN NEDERLAND, WAARONDER OOK DEZE EDITIE VAN BOLD XXL! Met ons magazine en onze online platforms streven we ernaar om mensen te verbinden, kennis te vergroten en een positieve bijdrage te leveren aan de optiekbranche. En dat is precies wat ook het doel van BOLD XXL is. We zijn daarom trots om ons steentje bij te dragen aan deze beurs en wensen jullie ontzettend veel plezier, inspiratie en waardevolle ontmoetingen toe! www.deopticien.biz Dit jaar pakken we het anders aan: je zult ons logo zien schitteren op de tasjes die bij de ingang worden uitgedeeld. Hopelijk gaan die tasjes gevuld terug naar huis met visitekaartjes, folders en andere goodies van leveranciers. Dit sluit perfect aan bij waar een beurs naar ons idee om draait: het leggen van nieuwe contacten en het ontdekken van innovaties. Over vaktijdschrift De Opticien Vaktijdschrift De Opticien verschijnt zes keer per jaar en biedt lezers diepgaande vakinhoudelijke informatie via boeiende reportages, prikkelende interviews en actuele artikelen. Naast ons printuitgaves bieden we online content aan via onze website, twaalf nieuwsbrieven per jaar en actieve social media.
22 MONTUREN/ZONNEBRILLEN Lapima staat voor de hoogste kwaliteitsnormen. De vaklieden uit de lokale gemeenschap worden opgeleid om brillen met precisie te vervaardigen, waarbij gebruik wordt gemaakt van organisch celluloseacetaat en internationaal gecertificeerde lenzen. Het merk hanteert een haute couture-filosofie en levert unieke stukken die vakmanschap en tijdloze elegantie combineren. Veraneio-collectie De Veraneio-collectie van Lapima, gelanceerd in de eerste helft van 2024, is geïnspireerd door de zomerse sfeer en de droom van een zomerhuis. Deze collectie biedt zes zonnebrilontwerpen en drie optische modellen: Joaquim, Samuel, Manon, Julia, Matilde, Emma, Alice en Isa. Elke bril in de collectie is gedurfd, royaal van formaat en met zorg vervaardigd door vakbekwame ambachtslieden in het atelier. De brillen belichamen het LAPIMA DNA en combineren opvallend design met essentiële bescherming, dankzij lenzen die zijn gecertificeerd door toonaangevende internationale gezondheidsorganisaties. LAPIMA: VERFIJNDE ELEGANTIE, HANDGEMAAKT IN BRAZILIË Lapima, opgericht in 2016 door het Braziliaanse ondernemerskoppel Gisela en Gustavo Assis, is een luxe brillenmerk met een sterke focus op authenticiteit en vakmanschap. Het merk is gevestigd in Campinas, São Paulo, waar in het eigen atelier 100% handgemaakte brillen worden geproduceerd. Onder leiding van Gustavo Assis ontwerpt het creatieve team brillen geïnspireerd door Braziliaanse biomen, architectuur en beeldende kunst. Model Manon is het opvallende icoon van de collectie, ontworpen voor vrouwen die opvallen en weten wat ze willen. Model Samuel deelt hetzelfde uitgesneden detail op de brug en disruptieve karakter. Voor een meer romantische uitstraling zijn Julia, met een elegante druppelvorm, en Isa, met een ontwerp geïnspireerd op een zoenende mond, de ideale keuze. Zoals gebruikelijk, introduceert de Veraneio-collectie twee nieuwe kleuren: Spritz-oranje en, in beperkte oplage, Margarita-geel – een feestelijke viering van de zomer. Meer informatie: STYLE22 Magali Somers | Tel. +32498126012 | magali@style22.eu www.style22.eu | www.lapima.com DE OPTICIEN NR 4 2024
CLIP-ON FIT-OVER READING GLASSES SPORT OPTICS SUNGLASSES ALWAYS THE RIGHT SHAPE B01 Entrance Stand B01 www.spectaculis.nl +31 (0) 320 26 25 27
DE OPTICIEN NR 4 2024 24 EVENT krachtiger kunt maken. Ray Klaasens, inspirator en hoofdinstructeur van het TV-programma ‘Kamp van Koningsbrugge’, gaf een inspirerende sessie over persoonlijk leiderschap. Met zijn directe en eerlijke stijl besprak hij leiderschap, commitment en eigenaarschap, en inspireerde hij de deelnemers met zijn uitspraken “je bent wat je doet” en “karakter is wat overblijft als niemand kijkt”. Daan Schmidt van My Storybrand, onder andere bekend van zijn gelijknamige podcastserie, nam een podcast op met Jeroen IJntema van JIJ Brillen & Meer, Paul van Schaik van Van der Ham Optometristen en Mark Noijons en Sander Kleiweg van Van Meurs Optiek & Optometrie waarin zij hun visie op klantgerichtheid en ondernemerschap gaven. De live podcastopname bood waardevolle inzichten en was een hoogtepunt voor de aanwezigen. Florence Pérès gaf een inspirerende sessie over ‘Change Hacking’ waarin zij tips deelde over hoe je weerstand tegen verandering kunt omzetten in een voordeel. Haar inzichten hielpen de deelnemers om beter om te gaan met veranderingen in zowel hun persoonlijke als professionele leven. Daarnaast nam retail-expert Hans Sterk de deelnemers mee in de laatste ontwikkelingen binnen de retailsector. Op maandag 17 juni vond het allereerste Rodenstock Summer Festival plaats. Dit evenement, georganiseerd voor partners van Rodenstock, stond in het teken van inspiratie, entertainment en netwerken. Onder een stralende zomerlucht en een temperatuur van 23 graden, werd het festival geopend door dagvoorzitter Mathilde Lubbers na een heerlijke lunch. TERUGBLIK RODENSTOCK SUMMER FESTIVAL: INSPIRATIE, ENTERTAINMENT EN NETWERKEN “Wij organiseren dit festival omdat we onze partners willen uitnodigen voor een gezellige dag vol inspiratie, entertainment en netwerken. Deze keer geen theoretisch of technisch programma, maar een superleuke dag en avond met sprekers, food & drinks en muziek”, aldus Mara Koster, Marketing Manager bij Rodenstock Group. Het festival bood een indrukwekkende line-up van sprekers en activiteiten. Kluun, de bekende schrijver, marketingstrateeg en verhalenverteller, deelde praktische tips over storytelling en liet zien hoe je met een paar quick wins je verhalen
DE OPTICIEN NR 4 2024 25 Naast de inspirerende sessies waren er verschillende activiteiten en entertainmentopties beschikbaar. Bezoekers konden de nieuwste Rodenstock B.I.G. VISION® technologieën, de DNEye Scanner 3, ImpressionIST 4+, en ontwikkelingen binnen CNXT® en marketingconcepten ontdekken. Deelnemers konden ook hun iris laten fotograferen. Muziek en live optredens van onder andere singer-songwriter Lisa Poelma, drummer Bart Gubbels van de Rodenstock coverband, en DJ John van de Wakker zorgden voor een feestelijke sfeer. Het festival werd afgesloten met een walking dinner en live muziek, waarbij de voetjes van de vloer gingen en iedereen nog even kon nagenieten van een dag vol inspiratie, verbinding en plezier. Rodenstock kan terugkijken op een zeer geslaagd evenement dat zeker voor herhaling vatbaar is. Petje af voor de organisatie en het lef om het weer geen belemmering te laten zijn! Meer informatie: Rodenstock Benelux Tel. Sales Support 050 – 5441 599 Fotografie: Kim Krijnen
DE OPTICIEN NR 4 2024 27 INTERVIEW Vincent runt het bedrijf niet alleen; zijn vrouw Sharon speelt een cruciale rol in het succes van EuroVisie Benelux. “Sharon is veel op kantoor en verzorgt de administratie en backoffice. We vormen een sterk team. Daarnaast is onze zoon van 22, Onno, verantwoordelijk voor social media en het POS-materiaal in de optiekwinkels. We zijn dus eigenlijk een familiebedrijf”, glimlacht Vincent. Hij benadrukt dat hun gedeelde passie en doel - het bieden van de beste service en het neerzetten van een optimaal bedrijf - hebben “WIJ ONTWERPEN ONZE MODELLEN NIET VOOR DE MASSA” Sinds 2018 is Vincent van Gemert mede-eigenaar van EuroVisie Benelux, het bedrijf achter de merken De Stijl en You’s Amsterdam. Voor Vincent was dit een lang gekoesterde droom die werkelijkheid werd. Zijn uitgebreide ervaring in de optieksector, zowel als opticien en agent, vormde de perfecte voorbereiding voor deze stap. “Het heeft altijd gekriebeld om zelf aan het roer te staan, en in 2018 deed die mogelijkheid zich voor. Ik heb nooit spijt gehad van deze beslissing”, vertelt Vincent. Onder zijn leiding is EuroVisie Benelux de afgelopen jaren gestaag gegroeid. Dit vormde een uitstekende reden voor een bezoek aan het kantoor in Diessen, waar we met Vincent spraken over de succesfactoren van het bedrijf. bijgedragen aan hun groei. “Het gaat niet alleen om mooie collecties, maar om het totaalplaatje. Dat proberen wij zo goed mogelijk te realiseren en dat heeft zijn vruchten afgeworpen.” De Stijl: een merk om te onderscheiden Een van de merken van EuroVisie Benelux is De Stijl, geïnspireerd door de gelijknamige kunstbeweging. “Zoals de kunstbeweging De Stijl de design- en kunstbeleving wilde veranderen, laten wij ons beïnvloeden door deze gedachte. De elegante interface van pure geometrie, verfijnde kleuring, functionele details en duurzaam comfort is ons handelsmerk geworden”, aldus Vincent. De Stijl richt zich niet op de massa, maar op liefhebbers van hoogwaardig design en technische innovaties, zoals het gepatenteerde schroefloze flex-scharnier dat in 80% van de monturen zit. “De combinatie van het scharnier, het ‘De Stijlvierkant’ en de veer zorgt voor een unieke, onzichtbare flex-veer”, legt Vincent uit. Ondanks dat het merk niet voor de massa is bedoeld, is het toch populair. “Sinds de vele overnames merken we dat zelfstandige opticiens zoeken naar merken die niet overal verkrijgbaar zijn. De Stijl past perfect in dat plaatje.” You’s Amsterdam: moderne, stedelijke mode Het tweede merk van EuroVisie Benelux is You’s Amsterdam, geïnspireerd door de stad Amsterdam. “You’s Amsterdam is modegericht en benut de sfeer van Amsterdam, met een eigenzinnig, innovatief Nederlands design en aandacht voor detail”, vertelt Vincent. “De moderne uitstraling en aantrekkelijke prijskwaliteitverhouding maken de collectie toegankelijk voor een breed publiek, zowel nationaal als internationaal.” Nederlandse inbreng Vincent runt EuroVisie Benelux samen met zijn vrouw, maar achter hem staat het internationale bedrijf EuroVisie International, waarmee de lijnen kort zijn. “EuroVisie Benelux is onderdeel van EuroVisie International, samen met EuroVisie France en EuroVisie Nordics. Ondanks dat we deel uitmaken van een groter geheel, hebben we veel inbreng in de collecties.” Hij werkt nauw samen met topdesigner Jerome Morille en Magnus Lennartson, eigenaar van EuroVisie International. “Wat ik ervaar en hoor vanuit de Nederlandse markt, bespreek ik met hen en daar wordt ook echt wat mee gedaan. Dat was een van de redenen waarom ik deze stap heb gezet: omdat ik zelf veel inbreng heb.” Jerome zal ook aanwezig zijn op BOLD XXL en SILMO Paris. Teamuitbreiding Het team van EuroVisie Benelux bestaat uit verschillende agenten voor het merk De Stijl. “Elly van den Berg is verantwoordelijk voor Vlaanderen en Franck Dubois voor Wallonië. We zijn blij met dit team, maar vanwege onze groei in Nederland zoeken we nog een agent in Nederland (regio in overleg). Enige tijd geleden hebben we een webshop geopend waar opticiens bestellingen kunnen plaatsen, wat tijd bespaart. Persoonlijk contact en ondersteuning blijven echter onze kernwaarden, daarom willen we ons team uitbreiden. Bij interesse in deze functie, neem gerust contact met mij op!” Kortom, EuroVisie Benelux blijft ambitieus en kijkt uit naar verdere groei en ontwikkeling. “EuroVisie draait om passie voor slimme, creatieve en mooie producten. Ik kijk ernaar uit om dit verhaal met onze klanten voort te zetten”, besluit Vincent. Meer informatie: EuroVisie Benelux Tel. +31 (0)735944131 | www.eurovisiebenelux.com
PLD 6216/S
DE OPTICIEN NR 4 2024 29 SPORTBRILLEN “Met trots introduceren we de SPECTRON HD 3-lens”, zegt Bart. “Deze nieuwe lens, met roze en paarse reflecties, biedt een adembenemende uitstraling en geeft verfijning een nieuwe definitie. De SPECTRON HD 3-lens staat garant voor verbeterde contrasten en verhoogd visueel comfort. Deze lens zal beschikbaar zijn in twaalf modellen binnen het SUN25-assortiment.” Binnen het HIGH PROTECTION-assortiment markeren twee nieuwe modellen een innovatief tijdperk voor bergbrillen. De EDGE COVER, een high protectionversie van de populaire EDGE, biedt verbeterde bescherming voor extreme bergomstandigheden. Daarnaast introduceert Julbo de SLACK COVER, een lifestyle-model dat is geüpgraded met geavanceerde beschermtechnologie om zowel stijl als veiligheid te combineren. “De EDGE COVER is een geavanceerde versie van het EDGE-model uit de FAST & LIGHT-serie”, vervolgt Bart. “Met extra neusbescherming en verwijderbare zijkapjes biedt deze bril optimale bescherming in bergachtige omstandigheden. Deze futuristische bril, beschikbaar in zeven kleuren, vertegenwoordigt een nieuwe standaard voor berg- en alpinismebrillen. Moderne bergliefhebbers kunnen deze bril gemakkelijk afstemmen op hun favoriete uitrusting dankzij de vele kleurkeuzes. Zonder de extra bescherming is het de perfecte bril voor fietsen of lopen op de vlakke wegen van Nederland en België.” Het SLACK COVER-model biedt een meer betaalbare en lifestyle-georiënteerde variant van de urban bril, nu verrijkt met verwijderbare zijkapjes. “Deze toevoeging zorgt niet alleen voor een extra stijlvol uiterlijk, maar biedt ook verbeterde bescherming op grote hoogte”, legt Bart uit. “De SLACK COVER is verkrijgbaar in zowel klassieke kleuren als opvallende, funky varianten, en vormt daarmee een aantrekkelijk alternatief voor diverse voorkeuren.” Julbo presenteert zijn nieuwe producten voor 2025 met een uitgebreid assortiment zonnebrillen. De collectie is gemaakt om te voldoen aan de wensen en eisen van outdoorsporters met modellen die de grenzen verleggen van innovatie, bescherming en stijl. We gaan in gesprek met Bart van Driel, Sales & Marketing Manager Benelux, die enkele hoogtepunten uit de collectie toelicht. JULBO PRESENTEERT UITGEBREID ASSORTIMENT ZONNEBRILLEN VOOR 2025 Het MILLENIUM-model wordt verder uitgebreid met vier nieuwe varianten, elk uitgerust met neopreen zijkapjes. Deze toevoeging maakt de bril bij uitstek geschikt voor zeilers die de voordelen van neopreen waarderen tijdens hun wateractiviteiten. Julbo breidt ook zijn innovatieve FAST & LIGHT-assortiment uit met de lancering van de EVAD-2. “Deze geavanceerde opvolger van de eerste EVAD-1 biedt meer functionaliteiten en verbeterde compatibiliteit, terwijl hij ook betaalbaarder is”, stelt Bart. “De EVAD-2 is de ideale keuze voor sporters die hun prestaties willen volgen met behulp van data en voor gadgetliefhebbers die op zoek zijn naar de nieuwste Augmented Reality (AR) technologie.” Een ander opvallend model in het FAST & LIGHT-assortiment is de INTENSITY. “Deze bril is perfect voor fietstochten en trailrunning en vormt een ideale aanvulling op de populaire FREQUENCY en DENSITY-modellen. De bril kenmerkt zicht door het ultralichte ontwerp, vooraan aangebrachte ventilatie en acht kleurenvarianten.” Bovendien worden er bijna 22 nieuwe kleuren geïntroduceerd voor de bestaande FAST & LIGHT-modellen, waaronder DENSITY, FREQUENCY, FURY, ULTIMATE en RUSH. “Deze uitbreiding voegt extra flair en veelzijdigheid toe aan het assortiment.” De brillen WARD en DIVIDE brengen een frisse, moderne uitstraling naar respectievelijk de ALL TERRAIN en LIFESTYLE-assortimenten. Deze modellen zijn ontworpen om een hippe en eigentijdse uitstraling te bieden, passend bij de laatste trends. Daarnaast breidt het RX Lab-aanbod uit met de CROSSLINE, een bril met dubbele glazen en vernieuwde proporties, die extra functionaliteit en stijl toevoegt aan het assortiment. Meer informatie: Bart van Driel Tel. +31 (0)6 41247376 | www.julbo.com EDGE COVER EVAD-2
DE OPTICIEN NR 4 2024 30 INTERVIEW De ontwerpers van Anne et Valentin zijn meesters in het creëren van onverwachte vormen. Wat is het geheim achter hun constante vernieuwingsdrang? Volgens Gerrit-Jan ligt dit in hun unieke ontwerpbenaderingen. “Onze brede oriëntatie in diverse ontwerptalen maakt ons echt uniek. Ons DNA is zeer krachtig. Inspiratie voor de ontwerpen komt uit allerlei hoeken: muziek, architectuur, literatuur, beeldende kunst en musea. Elk concept is een studieobject op zichzelf. Soms duurt het wel 2,5 jaar voordat een idee op de markt verschijnt’, aldus Gerrit-Jan. “Elk ontwerp heeft een eigen verhaal en een unieke stijl, maar de kunst is om modellen zowel onderscheidend als toegankelijk te maken. De ontwerpen zijn modern en tijdloos; concepten die ze vanaf het begin hebben gelanceerd, zijn nog steeds relevant.” Het succes van Anne et Valentin is fundamenteel verbonden met hun toewijding aan superieur en inventief ontwerp dat functionaliteit in balans brengt met visuele aantrekkingskracht. “Het merk hecht veel waarde aan vakkundig vakmanschap en combineert oude methoden met hedendaagse technologie om brillen te produceren. De ontwerpen zijn zowel robuust en duurzaam als elegant en creatief. Deze diepgewortelde inzet voor uitmuntendheid en innovatie is cruciaal voor het vergroten en behouden van klantloyaliteit. Dit vormt het onderscheidend vermogen van het merk in een concurrerende markt.” Identiteit versterken De reden dat de collecties zo breed georiënteerd zijn, is simpel: voor ieder individu moet de perfect passende bril beschikbaar zijn. “Ons doel? De identiteit van iemand versterken en tegelijkertijd iemand uit zijn comfort zone halen. Hoe meer reacties de consument krijgt over zijn bril, des te meer zelfvertrouwen de drager krijgt. Het merk biedt een breed scala aan esthetische waarden waarin ieder een model vindt die bij hem of haar past.” De lokale opticien kan volgens Gerrit-Jan in zijn of haar regio vrij snel een community opbouwen. “De doelgroep is helder. Anne et Valentin spreekt consumenten aan die op zoek zijn naar brillen die hun individualiteit en fashion forward style benadrukken. Ben je als opticien in staat om deze community uit te breiden, dan komen er constant consumenten binnen die vragen naar het signatuur van het merk, niet zozeer naar het merk zelf. Na enkele jaren Anne et Valentin te verkopen, is de impact van de eindconsument groot.” Eyewearstudio B.V., gerund door Gerrit-Jan Veenemans, is al jaren verantwoordelijk voor de distributie van de high-end merken Anne et Valentin in de Benelux en Yellows Plus in de Benelux en Scandinavië. In totaal werken er acht medewerkers bij Eyewearstudio, waarvan vier in sales, en is het bedrijf actief in acht landen. Wat is de verklaring achter het succes van het bedrijf en wat maakt deze twee merken zo bijzonder? We spraken met Gerrit-Jan om een dieper inzicht te krijgen in de unieke aanpak en de filosofie van deze merken. “ONZE BREDE ORIËNTATIE IN DIVERSE ONTWERPTALEN MAAKT ONS ECHT ONDERSCHEIDEND” Anne et Valentin
DE OPTICIEN NR 4 2024 31 Nieuwe ontwikkelingen Naast het ontwikkelen van nieuwe concepten, hebben er recentelijk ook andere ontwikkelingen plaatsgevonden, waaronder de overname van de fabrikant SBD uit de Jura. Ook staan er nieuwe ontwikkelingen op de planning. “Er komt een nieuw kantoor met showroom in Toulouse en in het najaar wordt de winkel in Soho, New York, uitgebreid. Daarnaast staat er een nieuwe Anne et Valentin brand store gepland in een Europese hoofdstad. Uiteraard zijn ze ook bezig met verdere vergroening van het merk en streven ze er voortdurend naar om het design naar een nog hoger niveau te tillen.” Yellows Plus: Japans vakmanschap Naast Anne et Valentin distribueert Eyewearstudio ook het Japanse merk Yellows Plus voor de landen binnen de Benelux en Scandinavië. Gerrit-Jan legt uit hoe deze samenwerking tot stand kwam. “Via de Japanse distributeur Globe Specs van Mr. Tesuya van Anne et Valentin ben ik voorgedragen aan de eigenaar van Yellows Plus. Het heeft een jaar geduurd om elkaar te leren kennen, een band op te bouwen en het besluit te nemen om met elkaar te gaan samenwerken.” Gerrit-Jan was echter al langer bekend met de kwaliteit en elegante uitstraling van het merk. “Pieter Smit, één van mijn mentoren in de optiekwereld, heeft me destijds al haarfijn uitgelegd wat het voordeel is van Japanse monturen: de premium materialen. Het acetaat heeft een iets andere chemische samenstelling en daardoor is het harder, maar heeft het ook een intensere glans. Wat het merk verder kenmerkt? Tijdloze elegantie blijft het speerpunt. De basis van de gehele collectie is geproduceerd in titanium. De eenvoud en pure vormen geven het merk een krachtig design en maken het voor een brede doelgroep toegankelijk. Daarnaast zie je sterke Franse invloeden uit de jaren ‘60 terug in de ontwerpen. Het is misschien niet het allergrootste merk in de optiekwereld, maar het heeft een vaste waarde.” Bijzondere cultuur Een ander aspect waar Gerrit-Jan van onder de indruk is, is de Japanse cultuur. “De diversiteit tussen hypermodern en zeer traditioneel vind ik indrukwekkend. Het woord ‘nee’ kennen ze niet. Handen worden nooit geschud; in plaats daarvan is er de buiging bij de begroeting. De traditie van het overhandigen van een cadeau bij een ontmoeting op een beurs, zonder het cadeau ter plekke te openen, is ook bijzonder. Een traditioneel geklede keurige dame die haar truien in een skateshop koopt, is ook een goed voorbeeld van deze culturele mix. Kortom, de cultuur is totaal anders dan hier, maar het maakt me wel geestelijk rijker. Na een aantal keer in Tokyo te zijn geweest, kijk ik toch anders tegen bepaalde zaken aan. Niet alleen het merk zelf fascineert me, maar ook de mensen achter het merk en het land zelf. Ik neem veel nieuwe normen en waarden van het land mee.” Dat Gerrit-Jan is opgetogen met de twee merken die hij distribueert, wordt ons gedurende het gesprek wel duidelijk. Op de vraag hoe hij de toekomst voor zich ziet, antwoordt hij: “Meer merken zullen het voorlopig niet worden. Wellicht wel meer landen...” Meer informatie: www.eyewearstudio.nl Tweedaags event Sinds enkele jaren organiseert Eyewearstudio een tweedaags event dat verder gaat dan een standaard productpresentatie. Een selectie van klanten, opticiens uit heel Nederland, België en Luxemburg, werd uitgenodigd om de nieuwe collecties te bekijken, maar ook om te sparren over de branche en de merken. Wanneer mogelijk wordt ook een van de designers van Anne et Valentin ingevlogen. Daarnaast is er ruimte om achtergrondinformatie te geven over de merken. “Wij zorgen ervoor dat het onze klanten aan niets ontbreekt. Zo was er dit keer op zondagavond een walking dinner bij Catch geregeld en lag er voor iedereen een toegangsticket klaar bij Museum Voorlinden in Wassenaar. Sommige gasten maakten er zelfs een lang weekend van. Voor de gasten die van ver moeten komen, was een hotelkamer voorzien. Geen overbodige luxe, aangezien sommigen meer dan 150 kilometer moesten rijden.” Yellows Plus
www.gpmedia.nlRkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4