De Opticien nr 4-2024 Online

DE OPTICIEN NR 4 2024 111 INTERVIEW JOS EYEWEAR LANCEERT EYE3D-COLLECTIE: ‘REAL DUTCH DESIGN’ MET UNIEKE 3D-PRINTTECHNOLOGIE Jos vraagt, zo bescheiden als hij is, of we de nieuwe collectie willen zien. Een collectie waar hij, als je het ons vraagt, ontzettend trots op mag zijn. De modellen zijn geproduceerd met de nieuwste innovatieve Full-colour 3D print-techniek, zonder afval en restmateriaal. Voordat de collectie werd geprint, ging er een grondig proces aan vooraf, als we Jos mogen geloven. Als interieurarchitect staat Jos bekend om zijn schetsen. Voor deze techniek moest echter eerst een 3D-tekening naar de printer worden gestuurd om daadwerkelijk een prototype te kunnen printen. “Elk montuur in deze collectie is, net als al mijn andere ontwerpen, ontstaan uit een schetsontwerp. Voor deze collectie heb ik samengewerkt met Ton Vogels die mijn ontwerpschetsen vertaalde naar de 3d-printers van TPI in Nederland, dus echt ‘dutch design - made in Holland’.” Subtiele details die het verschil maken De collectie is innovatief in zowel ontwerp als kleurgebruik. “Deze printtechniek biedt mij zoveel mogelijkheden op het gebied van vormgeving en kleur. Voor een ontwerper is dit echt een snoepwinkel.” De collectie valt op door de subtiele details die het verschil maken. “Ik houd van elementen die op een subtiele manier de aandacht trekken”, vervolgt hij. Bij de vorige editie van BOLD XXL introduceerde Jos Eyewear de JosTi titaniumlijn, een collectie die, zoals verwacht van oprichter, eigenaar en designer Jos Baijens, vernieuwend en uniek is. Een jaar later breidt Jos Eyewear opnieuw uit met de EYE3d-collectie. “Jos Eyewear omvat nu drie concepten: JOS, JosTi en EYE3d. Kortom, de nieuwe collectie is een aanvulling op, geen vervanging van het assortiment. Met dit assortiment spreken we weer een andere doelgroep aan. Maar zoals iedereen weet, blijven we een niche-merk: massaproductie komt niet in mijn woordenboek voor. Uniek, ‘real dutch design’, dat is waar ik voor sta”, aldus Jos Baijens. “Ik creëer ontwerpen die niet meteen opvallen, maar waarbij je bij een tweede blik de mooie details en vormgeving ziet. Dan pas merk je dat er écht is nagedacht over het ontwerp.” Waarde aan design en kwaliteit Jos richt zich met Jos Eyewear absoluut op de nichemarkt, maar dat betekent niet dat zijn collecties alleen bestaan uit expressieve en kleurrijke modellen. “Ik houd van echt oorspronkelijk design in de breedste zin van het woord en wil mensen inspireren, maar ik ontwerp de modellen wel met de wensen en behoeften van mijn klanten en hun publiek in mijn hoofd”, legt Jos uit. “Wie mijn klanten zijn? Opticiens die waarde hechten aan betaalbaar design en ontwerpkwaliteit en ook toegankelijk willen zijn voor een breed publiek.” Titaniumcollectie JosTi De vorige introductie, JosTi, viel in ieder geval in de smaak bij zijn klanten. “De JosTi-collectie bestaat uitsluitend uit titanium monturen, vandaar de naam JosTi. Ti is het scheikundige symbool voor titanium. Ik heb gekozen voor een titaniumlijn omdat ik wilde focussen op een hogere kwaliteit. De monturen zijn volledig vervaardigd uit titanium, inclusief de veren en tips die uit één stuk zijn gemaakt. Het frame heeft gegoten scharnieren en zelfs de neuspads zijn van titanium.” Wat deze collectie kenmerkt, zijn onder andere de zwevende glazen in het montuur. “Dat geeft een stukje eigenzinnigheid en lef, net zoals de ‘knik’ in de veren”, voegt Jos toe. “De collectie bestaat uit vijf modellen in drie verschillende kleuren, zodat er voor verschillende persoonlijkheden een passende bril is. Er zijn slechts tweehonderd stuks beschikbaar van elk model, omdat ik betaalbare exclusiviteit in titanium wil waarborgen.” Nieuwe modellen in de JOS-collectie De JOS-collectie, het oorspronkelijke concept van Jos Eyewear, geïntroduceerd in 2001 en nog steeds de kerncollectie van het merk, wordt uitgebreid met nieuwe modellen. “Op de beurs zijn deze natuurlijk te bewonderen”, vertelt Jos. “Kenmerkend voor deze lijn is dat elk montuur een unieke identiteit en eigen verhaal heeft, en dat geldt ook voor de nieuwe toevoegingen aan de collectie.” Meer informatie: Jos Eyewear Tel. +31 (0)626864853 www.jos.je BOLD XXL: stand V.06 SILMO Paris: hal 7, stand F.262

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4