De Opticien nr 4-2024 Online

DE OPTICIEN NR 4 2024 30 INTERVIEW De ontwerpers van Anne et Valentin zijn meesters in het creëren van onverwachte vormen. Wat is het geheim achter hun constante vernieuwingsdrang? Volgens Gerrit-Jan ligt dit in hun unieke ontwerpbenaderingen. “Onze brede oriëntatie in diverse ontwerptalen maakt ons echt uniek. Ons DNA is zeer krachtig. Inspiratie voor de ontwerpen komt uit allerlei hoeken: muziek, architectuur, literatuur, beeldende kunst en musea. Elk concept is een studieobject op zichzelf. Soms duurt het wel 2,5 jaar voordat een idee op de markt verschijnt’, aldus Gerrit-Jan. “Elk ontwerp heeft een eigen verhaal en een unieke stijl, maar de kunst is om modellen zowel onderscheidend als toegankelijk te maken. De ontwerpen zijn modern en tijdloos; concepten die ze vanaf het begin hebben gelanceerd, zijn nog steeds relevant.” Het succes van Anne et Valentin is fundamenteel verbonden met hun toewijding aan superieur en inventief ontwerp dat functionaliteit in balans brengt met visuele aantrekkingskracht. “Het merk hecht veel waarde aan vakkundig vakmanschap en combineert oude methoden met hedendaagse technologie om brillen te produceren. De ontwerpen zijn zowel robuust en duurzaam als elegant en creatief. Deze diepgewortelde inzet voor uitmuntendheid en innovatie is cruciaal voor het vergroten en behouden van klantloyaliteit. Dit vormt het onderscheidend vermogen van het merk in een concurrerende markt.” Identiteit versterken De reden dat de collecties zo breed georiënteerd zijn, is simpel: voor ieder individu moet de perfect passende bril beschikbaar zijn. “Ons doel? De identiteit van iemand versterken en tegelijkertijd iemand uit zijn comfort zone halen. Hoe meer reacties de consument krijgt over zijn bril, des te meer zelfvertrouwen de drager krijgt. Het merk biedt een breed scala aan esthetische waarden waarin ieder een model vindt die bij hem of haar past.” De lokale opticien kan volgens Gerrit-Jan in zijn of haar regio vrij snel een community opbouwen. “De doelgroep is helder. Anne et Valentin spreekt consumenten aan die op zoek zijn naar brillen die hun individualiteit en fashion forward style benadrukken. Ben je als opticien in staat om deze community uit te breiden, dan komen er constant consumenten binnen die vragen naar het signatuur van het merk, niet zozeer naar het merk zelf. Na enkele jaren Anne et Valentin te verkopen, is de impact van de eindconsument groot.” Eyewearstudio B.V., gerund door Gerrit-Jan Veenemans, is al jaren verantwoordelijk voor de distributie van de high-end merken Anne et Valentin in de Benelux en Yellows Plus in de Benelux en Scandinavië. In totaal werken er acht medewerkers bij Eyewearstudio, waarvan vier in sales, en is het bedrijf actief in acht landen. Wat is de verklaring achter het succes van het bedrijf en wat maakt deze twee merken zo bijzonder? We spraken met Gerrit-Jan om een dieper inzicht te krijgen in de unieke aanpak en de filosofie van deze merken. “ONZE BREDE ORIËNTATIE IN DIVERSE ONTWERPTALEN MAAKT ONS ECHT ONDERSCHEIDEND” Anne et Valentin

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4