De Opticien nr.5 2017

In de discussie over dataveiligheid en privacy zien we de laatset tijd een twee- spalt tussen ondernemers en consumenten. Daar waar de ondernemer zoveel mogelijk data van zijn klant wil verzamelen zijn consumenten juist veel kri- tischer in het vestrekken van data. Hierin worden ze onderdsteund door de Europese unie. De nieuwe privacyregels die per mei 2018 van kracht zijn vervangen alle bestaande nationale wetgevingen op dit gebied. Dat is best ver- strekkend en heeft nogal wat gevolgen voor dataverzamelende ondernemers. Jazeker, daar horen optiekwinkels ook bij want opticiens verzamelen veel gege- vens. Zelfs medische gegevens. Eigenlijk hebben ondernemers als het om data gaat een gespleten persoonlijk- heid. Ze willen het liefste zoveel mogelijk data van hun klanten verzamelen voor o.a. marketingdoeleinden. Aan de andere kant zijn ze ook zelf consument en willen ze zeker niet hun hele prive leven prijsgeven. Ik zit ook niet te wach- ten op oneindig veel irriterende reclames als ik op mijn telefoon of Ipad zaken aan het opzoeken ben. Eigenlijk is dat allemaal nog redelijk onschuldig. Het wordt pas echt vervelend als er gevens van je worden verzameld waarvan je niet wil dat andere dat weten. Een sprekend voorbeeld is de informatie t.a.v. je ziek- tegeschiedenis. Hoe vervelend is het als je wordt afgewezen voor een verzeke- ring of voor een nieuwe baan op basis van informatie waarvan je niet eens weet dat de ander daarover beschikt. De Europese Commissie probeert dit Europees te reguleren door het invoeren van een nieuwe privacywet per mei 2018. Vervelend voor marketingbedrijven en ook voor ondernemers. Je mag tenslotte minder doen met gegevens. Prettig voor de consument omdat deze meer rechten krijgt. Je moet als ondernemer de keuze van de consument vastleggen: wilt u wel/geen mailingen ontvangen, mogen we u wel/geen aanbiedingen sturen etc. Het lijkt allemaal wel mee te vallen, maar toch zal je er als opticien wel degelijk rekening mee moeten hou- den. Ook consumenten zijn zeer kritisch en ze staan een stuk sterker met een Europese wet in de hand. Herhaaldelijke meldingen bij de controle autoriteit kan vervelende consequenties hebben. De grootste uitdaging voor winkeliers is het beschermen van de gegevens van consumenten. Hoe zorg je ervoor dat ze niet in verkeerde handen kunnen val- len. Een datalek lijkt ver weg maar kan snel ontstaan. Stel een werknemer maakt een klantenselectie voor een mailing en exporteert deze als een Excel bestand en e-mailt deze vervolgens naar een verkeerd emailadres! Dat is een datalek! Maar dat niet alleen. Gegevens uitwisselen via email is al onverstandig omdat het een onveilig medium is. Mocht er dan toch een datalek ontstaan dan ben je verplicht om dit te melden bij de autoriteit. Doe je dit niet dan is het een onrechtmatige daad die getroffen personen de kans geeft om een claim in te die- nen. Het wel melden voorkomt vaak een boete als je kunt aantonen dat er geen opzet of ernstig verwijtbare nalatigheid in het spel is. Het is heel erg belangrijk dat je kunt aantonen wie, op welk moment wat heeft gedaan. Van daaruit kun je namelijk ook verbeteringen aanbrengen. Als je nog data opslaat in je winkel (dus niet in de cloud), zorg er dan voor dat deze data achter slot en grendel staat. Dus geen server of opslagschijfje dat ergens onder de balie staat. Nog beter is het om al je data in de cloud op te slaan. Leveranciers die software leveren die web-based (cloud based) werkt heb- ben er over het algemeen al voor gezorgd dat je data daar veilig staat. Veiliger dan in je eigen winkel waar je te maken kunt krijgen met (fysieke) inbraak, het betere digitale jatwerk of zelfs met kwaadwillende medewerkers of klanten. RON TIMMERMANS IS DIRECTEUR VAN EEN SOFTWAREBEDRIJF, EEN MARKETINGBEDRIJF EN EEN LOYALITEITSBEDRIJF. VANUIT DEZE VEELZIJDIGE COMBINATIE AAN FUNCTIES ANALYSEERT HIJ ONTWIKKELINGEN DIE VAN INVLOED ZIJN OP MET NAME DE RETAILSECTOR EN OPTIEKBEDRIJVEN IN HET BIJZONDER. IN ZIJN COLUMN IN VAKTIJDSCHRIFT DE OPTICIEN GEEFT RON ZIJN VISIE OP DE RAZENDSNELLE ONTWIKKELINGEN OP HET GEBIED VAN MARKETING, INTERNET EN NIEUWE DIGITALE CONCEPTEN Veiligheid van jouw en mijn data Ron Timmermans C o l u m n Voor iedere ondernemer is het de komende tijd belangrijk om goed te inventari- seren waar problemen kunnen liggen in het kader van de nieuwe privacywetge- ving. Ben zeker niet bang om vragen te stellen. Zorg er vervolgens voor dat je de juiste maatregelen neemt. Je bestaande klantendatabase is immers van enorme waarde voor je onderneming. Heb je nog niets gedaan in het kader van deze regelgeving? Begin er dan zo snel mogelijk aan. Het is wel laat, maar nog niet te laat. Wil je meer weten kom dan eind januari naar de AVG seminar dat door een aantal partijen uit de optiekmarkt en audiciensmarkt wordt georganiseerd. Het is een praktisch seminar met informatie en handige tips. Medio november ontvangt u een uitnodiging met daarin datum, tijd en plaats. D e O p t i c i e n n r 5 2 0 1 7 53

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4