De Opticien nr.5 2017

D e O p t i c i e n n r 5 2 0 1 7 73 M o n t u r e n “Het kopen van één van onze producten betekent dat de consumenten bijdraagt aan het voortzetten van de traditie van de Italiaanse industrie. Een Italiaans product is een mix van creatieve verve en een avant-garde stijl – dat is wat onze cultuur zo kenmerkt.” In 1978 (gevestigd in Campolongo di Cadore, een plaatsje gelegen op de hellingen van de Dolomieten bij Belluno) is Look Optics begonnen als een kleine werkplaats voor de productie van acetaat brillen. Vanaf het begin had Look Optics de drive en de wil om mensen beter te laten zien door middel van fraai ontworpen monturen. In 1986 werd het nieuwe Look Occhiali kantoor gebouwd en begon het bedrijf met de directe handel van de collectie genaamd Look. Het verlangen en de wil tot onderzoek en ontwikkeling hebben de organisatie altijd gedreven en daardoor werd in 1992 Metal Look geopend – een nieuwe productfaciliteit in Auronzo di Cadore. De innovatieve technologische mogelijkheden boden een sterke creatieve impuls om verschillende collecties te ontwikkelen en om het bedrijf verder te speciali- seren. Dit verlangen naar innovatie leidde tot de samenwerking met ontwerper Augusto Valentini. Hij bleek de juiste partner voor het ontwerpen van exclusieve en originele brillen. MADE IN ITALY OR MADE IN ITALIA? TEGENWOORDIG WORDEN BRILLEN MET ‘MADE IN ITALY’ BESTEMPELD, ZELFS ALS DE BRIL BIJNA GEHEEL IN ANDERE LANDEN GEPRODU- CEERD IS DAN IN ITALIË EN WAAR GOEDKOPE ARBEID DIKWIJLS WORDT UITGEBUIT. MAAR NIET BIJ LOOK: “ONS BEDRIJF AANVAARDT DIE SIMPELWEG NIET. WIJ ZIEN DIT ALS EEN SCHENDING VAN DE RECHTEN VAN DE CONSUMENT, OMDAT WIJ VINDEN DAT ZIJ RECHT HEBBEN OM JUIST GEÏNFORMEERD TE WORDEN OVER DE OORSPRONG VAN EEN PRODUCT DAT ZIJ VAN PLAN ZIJN TE KOPEN.” In het eerste decennium van de nieuwe eeuw konden veel bedrijven in de brillenindustrie kiezen om hun productie uit te besteden. Look heeft bewust een ander pad gekozen. Look hield zijn productie in Italië om zo de uniekheid van het product te waarborgen en de handel wereldwijd verder uit te bouwen. De sterke samenwerking met de Nederlandse Osinga Brilmode is een voorbeeld van de voortzetting van de verdere uitbreiding van het bedrijf. De werkwijze met Osinga Brilmode wordt gekopieerd voor andere lan- den, zoals bij Look Uno, gevestigd in Barcelona. Later komt daar ook Look France bij, allemaal verzorgen zij de distributie in Europa. Vandaag de dag is Look in 60 landen wereldwijd verkrijgbaar en heeft het bedrijf de productie en het hoodkantoor nog altijd gevestigd vlakbij de Dolemieten in Italië - de bergen behoren tot de UNESCO World Heritage. Kortom, Made in Italia! Voor aanvullende informatie: Osinga Brilmode Tel. +31 (0)33 4948962 , www.brilmode.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4