Opticien nr 5 online

D e O p t i c i e n n r 5 2 0 1 8 23 C o l u m n Voorzitter van de club van enthousiaste internet gebruikers zal ik wel nooit worden. Niet omdat dit alles veranderende medium nog geheimen bevat of me dingen laat kopen die ik eigenlijk niet nodig heb. Wel omdat ik nog steeds een fervent fan ben van echt winkelen. Opgegroeid in een tijd waarin winkels nog bemand werden door mensen die je kenden en voorzien waren van veel beperktere assortimenten die je gewoon kon meenemen als daar bij zat wat je wilde hebben. ‘Terugzucht’ zullen we maar zeggen, een hardnekkige vorm van nostalgie. Dat wordt steeds lastiger. Een aantal weken geleden had ik een aantal zaken nodig voor een weekend trip naar de Formule 1 Grand Prix van Monza. Kaartjes hiervoor overigens al maanden eerder besteld via de website, dat gaat niet anders (denk ik). ’s-Morgens om half 6 begonnen achter het bureau met het plan om de middag eens lekker ouderwets door de stad te gaan struinen, op zoek naar de zaken die ik onmisbaar achtte voor een geslaagd weekend. Nou ben ik al erg vaak zeikstraalnat geregend op tribunes dus de eerste levensbehoefte was gedefinieerd als ‘paraplu’. Liefst een beetje grote en sterke zodat niet de eerste beste Italiaanse windvlaag het drooghoudend effect teniet zou doen. Lijkt niet moeilijk, het vinden van zo’n ding, was het wel. Tot en met de Hema niet te vinden. Wel bordjes: “Wij kunnen niet ons hele assortiment in de winkel laten zien, kijk op hema.nl ”. Een paar makkelijke en modderbestendige schoenen, was de volgende missie. Had al even tevoren bedacht dat het “All Stars” moesten worden. Lekker licht, comfortabel en in de wasmachine weer te herstellen als nieuw. Pas de 4e schoenenwinkel bleek dit merk te voeren. Jammer dat het alleen wat restanten van de dames collectie waren. Ongevraagd kreeg ik daar de informatie over de leverancier die zijn eisen had aangescherpt, en dat dit blijkbaar voor die winkel niet haalbaar was. Alle andere schoengrutters hadden grote rekken in de winkel waar de uitverkoop op maat gesorteerd lag te roepen “koop mij”. De winkel waar een (echt nodig) nieuw horlogebandje te krijgen zou zijn geweest was op woensdag middag dicht. BOEKEN, EEN ANDER DINGETJE De mensen die mij kennen weten dat ik een enorme boeken fetisjist ben. Tot een paar jaar geleden had de winkel in de plaats waar ik woon een behoorlijk assortiment. De top-10 kun je bij de meeste Bruna’s ook wel vinden maar dat is meestal niet wat ik zoek. Winkel verhuisd en ingekrompen, nog steeds wel heel aardige mensen die zelf ook graag lezen, maar meestal eindigt tegenwoordig een vraag aan de medewerker achter een beeldscherm met de opmerking dat ze het wel kunnen bestellen en dat het 2 dagen later afgehaald kan worden. Dat zou ook op de fiets kunnen maar de praktijk is dat niet wat er gebeurt, met de auto naar de stad, parkeren, 10 minuten lopen om het bestelde op te halen. Kost al snel 3 kwartier. Zo ook de gezochte Moleskine notitieboekjes, “kunnen we bestellen”. Omdat ik het mijn boekenvrienden toch wel gun heb ik dat dan ook maar gedaan. Nog een paar teleurstellingen later heb ik het opgegeven, was al 3 uur onderweg, wel erg lekker ijsje gegeten. Thuis op de bank de telefoon genomen en mijn hele wensenlijstje binnen een kwartier gevonden en besteld. Jammer dat het toen pas na een paar dagen binnenkwam maar het heeft dat weekend gelukkig niet geregend, ongelezen boeken had ik er ook nog wel een paar en niet al mijn schoenen hebben gaten in de zolen. Stel, ik had als argeloze consument een bril nodig gehad. Nou is het sowieso niet heel handig om dat een dag tevoren te bedenken. Maar zijn de winkels attractief genoeg om te vinden waar ik dan blij van zou worden? Er zit in de wijde omgeving eigenlijk maar 1 brillenwinkel waarvan ik vrij zeker ben dat dat het geval is. Een winkel waar ze een klein aantal merken diep presenteren, omdat er daarvan ook een aantal van onze eigen collecties zijn zou dat toch geen probleem moeten zijn ;). Verder zou ik het niet kunnen vinden en mij waarschijnlijk ook weer gezeten op de bank gaan verdiepen met de telefoon in wat er verder te koop is. Dan kom je al snel terecht bij een aantal web grutters die het eeuwige perfecte zicht beloven voor weinâgh. Weinâgh design, weinâgh pasvorm, weinâgh scherp zicht, weinâgh goed gemaakt en vooral weinâgh oog zorg. Maar vooral: voor weinâgh geld. MAAR, VOOR VEEL MENSEN: GOED GENOEG! Een recente test van een consumenten programma toonde aan dat het met de kwaliteit van de geleverde brillen ‘wel meevalt’. Slechte pasvorm, foute sterkte, onzorgvuldig ingeslepen glazen vormden de ‘lichte puntjes van kritiek’ die tot de conclusie zouden kunnen leidden dat het misschien toch niet altijd handig is om de bril via internet te bestellen. Ze hielden het vriendelijk …. Ik zou me dan ook niet kunnen voorstellen (toch al niet) dat ik een bril zou kopen op deze manier. Ik wil een smaakvol advies over wat er bij mijn gezicht past, een technisch advies of de bril geschikt is voor het gebruik, een eerlijk advies over de glazen, dit alles met een waterdichte verklarende uitleg over wat dat dan moet kosten. Een beetje oog zorg zou mij vervolgens nog meer overtuigen. Een echt goed kopje koffie voor het ‘smeren’ van de transactie ook. Ik wil klant zijn van iemand, iemand die ik mag, vertrouw, kan zien en mee kan praten. Groets, Dick IN DEZE COLUMN LAAT DICK HULSBOS ZIJN LICHT SCHIJNEN OVER DE ONTWIKKELINGEN EN BIJZONDERHEDEN BINNEN DE OPTIEKBRANCHE. DICK HEEFT EEN GROTE PASSIE EN LIEFDE VOOR HET BRILLENVAK EN IS RUIM DERTIG JAAR EIGENAAR VAN ODÉ FRAMES. ‘BEING DIFFERENT’ IS EEN MOTTO DAT HELEMAAL BIJ DICK EN ODÉ FRAMES PAST. Interniet of toch wel … Dick Hulsbos

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4