De Opticien nr 5 2019

D e O p t i c i e n n r 5 2 0 1 9 20 J u b i l e u m Lafont PAKT GROOTS UIT VANWEGE 40-JARIG BESTAAN DE ROOTS VAN LAFONT LIGGEN IN DE STAD VAN DE LIEFDE, PARIJS. IN 1923 OPENDE LOUIS LAFONT HIER ZIJN EERSTE OPTIEKZAAK. IN DE DAAROPVOLGENDE JAREN VOLGDEN NOG VIER OPTIEKWINKELS ONDER LEIDING VAN ZIJN ZOON PHILIPPE. SAMEN MET ECHTGENOTE LAURENCE ONTWIERP PHILIPPE BEGIN JAREN ’70 DE EERSTE EIGEN COLLECTIE. VEERTIG JAAR EN DRIE GENERATIES LATER HEEFT LAFONT IN 40 LANDEN EEN NAAM HOOG TE HOUDEN OP HET GEBIED VAN LUXUEUZE, GERAFFINEERDE EN ELEGANTE KWALITEITSMONTUREN. DE ZONEN VAN PHILIPPE EN LAURENCE, THOMAS (ONTWERPER) EN MATTHIEU (DIRECTEUR), SCHRIJVEN DE GESCHIEDENIS VERDER VANUIT DE FRANSE HOOFDSTAD. DAVID VAN RODE IS VERANTWOORDELIJK VOOR HET OP DE MARKT BRENGEN VAN LAFONT IN DE BENELUX. WE SPRAKEN HEM OP DE SILMO OVER HET 40-JARIG JUBILEUM EN DE KRACHT VAN HET MERK. Zodra we de stand van Lafont binnenstappen, merken we direct dat er een feestelijke sfeer heerst. Ook niet zo gek, want een 40-jarig jubileum is een behoorlijke mijlpaal. “Op de Silmo wilden we iets speciaals doen vanwege ons 40-jarig bestaan. In onze stand wilden we het DNA van het merk terug laten komen. Als je om je heen kijkt, denk ik dat dat goed gelukt is, vooral het maatwerk atelier wat we hier voorstellen is een schot in de roos, hiermee maken we helemaal duidelijk dat we echte bril createurs zijn. We hebben erg veel positieve reacties ontvangen over onze stand!” Het verhaal van Lafont begon op 3 augustus 1979, toen Philippe en Laurence het merk creëerden om de eerste collectie te verspreiden. “Philippe leidde het bedrijf en Laurence ontwierp de collecties. Ze ontwierp klassieke vormen door een grote keuze aan kleuren en materialen te gebruiken, met haar voorkennis uit de modewereld als stoffen ontwerpster. Laurence heeft als eerste stof in de acetaat plaat verwerkt. Toentertijd waren er nog geen kleurrijke en bijzondere monturen op de markt. Philippe en Laurence hebben daar verandering in gebracht. Het stel bracht kleur in de optiekbranche. Vandaar ook onze slogan ‘40 jaar Lafont, 40 jaar kleur’.” HET LAFONT-DNA Het Lafont-concept kan volgens David worden omschreven als een combinatie van ontwerp en techniek die leidt tot stijlvolle frames. “Het is een dagelijkse taak om te zoeken naar nieuwe, exclusieve kleuren in acetaat of metaal, met een verfijnd ontwerp en veel detail. Elk nieuwe bril begint met een blanco vel, waar inspiratie en kennis worden gecombineerd. Elk frame heeft zijn eigen ontwerp, patroon en kleuren. Kortom, ieder montuur is exclusief.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4