De Opticien nr 5 2019

D e O p t i c i e n n r 5 2 0 1 9 4 I n h o u d P. 10 INTERVIEW Ocuco is wereldwijd marktleider op het gebied van Opticien software. Op dit moment verzorgt Ocuco de software bij meer dan 8000 opticiens in 77 verschillende landen. De organisatie heeft op dit moment bijna 250 medewerkers in dienst, waaronder een vast ontwikkelteam van zestig medewerkers. De redactie van De Opticien heeft een interview met Arno Kip en Wesley Weijdemüller, beiden werkzaam bij Ocuco P. 20 LAFONT PAKT GROOTS UIT VANWEGE 40-JARIG BESTAAN De roots van Lafont liggen in de stad van de liefde, Parijs. In 1923 opende Louis Lafont hier zijn eerste optiekzaak. In de daaropvolgende jaren volgden nog vier optiekwinkels onder leiding van zijn zoon Philippe. Samen met echtgenote Laurence ontwierp Philippe begin jaren ’70 de eerste eigen collectie. Veertig jaar en drie generaties later heeft Lafont in 40 landen een naam hoog te houden op het gebied van luxueuze, geraffineerde en elegante kwaliteitsmonturen. De zonen van Philippe en Laurence, Thomas (ontwerper) en Matthieu (directeur), schrijven de geschiedenis verder vanuit de Franse hoofdstad. David van Rode is verantwoordelijk voor het op de markt brengen van Lafont in de Benelux. We spraken hem op de Silmo over het 40-jarig jubileum en de kracht van het merk. P. 14 COVERSTORY Rob Rosenbrand, Professional Relations Manager bij Bausch + Lomb gaat in gesprek met Kristen Hovinga, Lens Designer in Rochester, Verenigde Staten op de Research & Development afdeling van Bausch + Lomb. Ze vertelt over de ontwikkeling van het 3-Zone Progressive Design waar de multifocale contactlenzen van Bausch + Lomb bekend om staan. Maar voordat hij vraagt naar de technische aspecten, leren we Kristen eerst graag beter kennen. 20 10 31 31 HAFFMANS & NEUMEISTER: ‘TRADITION IN AVANTGARDE’ Haffmans & Neumeister heeft zich ten doel gesteld om door te gaan en de geschiedenis van premium brillen, die meer dat twintig jaar teruggaat, voort te zetten door traditie met avantgarde te verbinden. Met ic! Berlin en MYKITA veroverden en transformeerden Haffmans & Neumeister de brillenmarkt door de uitvinding van en innovatieve experimenten met ‘flat sheet metal frames’. Waarbij alle productiestappen, van ontwerp tot productie en verkoop – allen in Berlijn en in eigen beheer werden verzorgd. Voor Haffmans & Neumeister geldt ditzelfde principe en worden ‘brillen’ voor de derde keer opnieuw uitgevonden.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4