De Opticien nr5-2020 Online

D e O p t i c i e n n r 5 2 0 2 0 11 We staan volledig achter de producten en de manier waarop ze duurzaam geproduceerd worden. Bovendien gebeurt dit met zoveel precisie en ambacht, daar kan je alleen maar bewondering voor hebben.” DE TITANIUM EXPERT “Charmant is een Franse naam, maar we komen uit Japan”, vult Lisette aan. Sterker nog, we zijn een echt familiebedrijf. In 1956 is Charmant opgericht door Kaoru Horikawa, door te starten met fabricage van titanium onderdelen. Hij is inmiddels in de tachtig maar is nog elke dag te vinden bij Charmant. In 1987 waren we één van de eerste fabrikanten van brillen die een monturencollectie lanceerde die volledig gemaakt was van titanium. Een echte doorbraak in die tijd.” Rogier: “We opereren wereldwijd, maar blijven trouw aan onze oorspronkelijke Japanse waarden: precisie en kwaliteit zullen altijd op de eerste plaats staan in alles wat we doen. Buiten de vereiste CE tests bijvoorbeeld, doen we additionele tests om de beste kwaliteit te kunnen garanderen. De wil en passie om een goed en mooi product te maken zit echt in het DNA van Charmant.” “We roepen en schreeuwen het misschien minder hard dan andere bedrijven binnen de branche, maar we zijn dé titanium expert bij uitstek. De Japanse kwaliteit is moeilijk te evenaren en wij zijn al jaren pioniers in het verwerken van hoogwaardige Japans titanium. Kwaliteit staat simpelweg gelijk aan Charmant.” “Gedurende de vele jaren dat we met titanium hebben gewerkt, hebben we veel technologische barrières overwonnen en een enorme hoeveelheid ervaring en knowhow opgedaan”, vertelt Lisette enthousiast verder. “We hebben onze eigen titanium legeringen ontwikkeld (Excellence Titan) evenals de machines die nodig waren om deze optimaal te kunnen verwerken (Micro-laser lassen). Dankzij onze titanium expertise, produceren we naast titanium monturen en onderdelen, ook zeer nauwkeurige chirurgische instrumenten van titanium voor de medische wereld. Dit zegt denk ik genoeg, wanneer ook de medische wereld Charmant heeft omarmd als partner.” BETROUWBARE SERVICE Maar niet alleen dat. Naast de indrukwekkende titanium expertise is Charmant al jaren een stabiele organisatie binnen de optiekbranche. Ook de service-gerichtheid van het bedrijf maakt van Charmant een betrouwbare partner, waar menig opticien al jaren ontzettend fijn zaken mee doet. Rogier: “We hechten veel belang aan eerlijkheid en vertrouwen in de samenwerking. Onze producten worden vanuit ons magazijn in Duitsland rechtstreeks naar de klanten gestuurd. En onze customer service in Nederland staat altijd klaar om opticiens te helpen. Ik zou bijna willen zeggen, wie heeft Bart en Wendy niet aan de lijn gehad? Ook zij zijn al jaren aan Charmant verbonden en weten werkelijk alles, om zo onze klanten zo goed mogelijk te helpen. De lijnen zijn bovendien kort, waardoor we snel kunnen schakelen.” Op Lisette haar werkgebied, de marketing, heeft Charmant de laatste jaren mooie stappen weten te realiseren. Zo is de online en offline ondersteuning helemaal up-to-date: “We bieden veel ondersteuning op het gebied van marketing. Niet alleen qua displaymateriaal of etalagecampagnes, maar ook op maat geleverd beeldmateriaal voor print of online. Bovendien werken we samen met partners als Embrosa, Lookizi en NanaWoody&John, zodat opticiens op een makkelijke manier online kunnen communiceren over onze producten en merken. Bovendien hebben we onze webshop geoptimaliseerd en kunnen onze brillen ook virtueel gepast worden. Zeker nu met Covid-19 is het heel fijn dat klanten ook online bij ons kunnen bestellen. ” COLLECTIES Met een mooie mix van eigen merken en licentiemerken heeft Charmant een zeer mooi portfolio in handen. Een portfolio waar de kwaliteit van af druipt en waar samenwerkingen van meer dan twintig jaar normaal zijn. “We hebben vorig jaar de licentie met het merk Esprit verlengd voor weer vijf jaar. Dit is inmiddels onze langstlopende licentie van meer dan 25 jaar. Ik denk zelfs dat het de langslopende licentie in de optiekbranche is. We werken ook al meer dan twintig jaar samen met ELLE en vieren dit jaar het 75-jarig jubileum van ELLE.” “Sinds een aantal jaren werken we ook steeds meer samen met Europese top designers, om zo ook het modern klassieke segment te bedienen. Charmant is een echte trendvolger en we willen ook ‘on-top’ zijn binnen het moderne segment. Daarom zijn we bijvoorbeeld een samenwerking aangegaan met Caroline Abram. Zij voelt de Europese trends en smaak als geen ander aan en dat is ook de missie van Charmant. Om ook in het Europese modern klassieke segment verder door te groeien en te ontwikkelen. Een mooi voorbeeld daarvan is eveneens Ad Lib. Ad Lib viert zijn tiende verjaardag. Dit merk, geboren en ontworpen in Parijs, heeft het afgelopen decennium het beste van Japanse technologie en Frans design gecombineerd. Met als resultaat een collectie verfijnde, trendy, kleurrijke en moderne monturen. Kortom, een collectie waar de Japanse ambacht en de Europese stijl samenkomen.” De ambacht, de precisie, de samenwerking met Europese topdesigners, het hechte servicegerichte team blijken dan ook de ingrediënten te zijn voor het succes van Charmant Benelux. Rogier tot slot: “We hebben als team de afgelopen tijd best wat meegemaakt, maar ik ben blij dat ik kan zeggen dat waar we nu staan, een hele mooie en gezonde basis is voor de toekomst, waar we met z’n allen met ontzettend veel enthousiasme naar uit kijken.” Meer informatie: CHARMANT Benelux Tel. +31 (0)348 416646 www.charmant.com

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4