De Opticien nr5 2022 Online

DE OPTICIEN NR 5 2022 38 ONDERNEMEN PROFITEER OOK VAN EEN LANDELIJKE CAMPAGNE VOOR DE ZELFSTANDIGE OPTICIEN Arie vertelt: “We zijn zeer succesvolle campagnes gestart. De campagnes zijn specifiek gericht op bepaalde doelgroepen, daar valt de opticien niet onder, waardoor we ‘onzichtbaar’ zijn voor optiekondernemers. Daarom vertel ik graag wat we allemaal doen en hoe we elkaar hierbij nog meer kunnen uitdagen en ondersteunen. Want we kunnen als optiekondernemer wel proberen personeel weg te vissen bij de concurrent, maar bij de zij- instromers zien we echte pareltjes en ook de nieuwe leerlingen zijn razend enthousiast. Er moeten dan echter wel voldoende stage- en leerplekken zijn alsmede genoeg leerlingen die de opleiding willen volgen. Maar er zijn volop kansen en verbeterpunten.” WERKEN IN DE OPTIEK IS GESTART MET CAMPAGNES BIJ DE VOLGENDE DOELGROEPEN: Mbo-scholieren De campagne is primair gericht op jongeren van 15 en 16 jaar. Dit is de leeftijd waarop de meeste jongeren een MBO-opleiding kiezen. De kanalen die worden ingezet zijn onder andere: posters op middelbare scholen, TikTok, Snapchat en Instagram. De ouders van deze jongeren zijn zeer belangrijk in de keuze voor de opleiding. Deze doelgroep wordt bereikt via Facebook en Instagram. Met ruim vier miljoen weergaves en een bereik van ruim 500.000 jongeren van 15 en 16 jaar mag de stichting de MBOcampagne nu al een groot succes noemen. “In tegenstelling tot de opticiens zijn we inmiddels goed bekend bij de middelbare en mbo-scholen. Vaak wisten decanen bijvoorbeeld niet eens van de mogelijkheid af van een optiekopleiding. We moesten dus echt bewustwording creëren. Dat is inmiddels gelukt. Ook het komende jaar zullen we campagnes voeren. En wanneer het keuzemoment daar is, de optiekopleiding gewoon tot de opties behoort omdat de leerlingen er mee bekend zijn.” Zij-instromers Deze campagne realiseerde 4.9 miljoen weergaves en een bereik van ruim 750.000 werkenden en werkzoekenden tussen 18 en 55 jaar. “Het maakt niet uit of je nu 18 of 55 jaar bent. Het voordeel van zij-instromers is dat het vaak mensen zijn met levenservaring. Dus het vak moeten ze nog leren, maar als mens zijn ze ontzettend waardevol. Je ziet in de praktijk dat de zij-instromers het ontzettend goed doen en bewust kiezen om een switch te maken.” Optiek ondernemers Deze campagne is onlangs van start gegaan. “Via opvallende personeel gerelateerde uitingen op LinkedIn targetten we eigenaren van optiekzaken. Met een positieve insteek proberen we ondernemers te bewegen om ons te volgen en te helpen. Door bijvoorbeeld leerplekken aan te bieden of onze uitingen te delen. Ik zou dan ook willen zeggen, haak bij ons aan. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte over nieuwe activiteiten en campagnes.” “Wij maken het optiekbedrijven zo makkelijk mogelijk om te profiteren van onze inspanningen. Als ondernemer is personeelstekort een steeds groter probleem. Wij proberen structurele oplossingen te bieden door het werken in de optiek onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep. Ook de opticien kan hieraan meedoen en actief deelnemen. We hebben allemaal materialen ter beschikking die de opticien kan downloaden. Ook houden we een korte enquête waar de opticien aan mee kan doen, om nog meer relevante data te verzamelen. Bij dit ‘Optiekbedrijven onderzoek’ stellen we alle zelfstandige optiekbedrijven een aantal vragen die te maken hebben met hun behoeften en zoektocht naar personeel. Kortom, profiteer ook van onze initiatieven en landelijke campagne voor de zelfstandige opticien.” Ga voor meer informatie naar www.werkenindeoptiek.nl Of ga direct naar werkenindeoptiek.nl/welkom-optiek-ondernemer/ WERKENINDEOPTIEK.NL HEEFT ALS DOEL DE INSTROOM VAN OPTIEKSTUDENTEN EN ZIJ-INSTROMERS IN DE OPTIEKBRANCHE TE VERGROTEN. “WIJ LEVEREN POTENTIËLE WERKNEMERS BELANGELOOS AF BIJ OPTIEKOPLEIDINGEN EN OPTIEKBEDRIJVEN”, ALDUS ARIE VAN VLIET, BESTUURSLID BIJ SIPO. WERKENINDEOPTIEK.NL IS EEN PLATFORM VAN SIPO (STICHTING INSTROOM PERSONEEL OPTIEKBEDRIJVEN).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4